Tiekuljetusyrityksen kalustonhallintamallin kehittäminen
Hietaranta, Tuomas (2023)
Hietaranta, Tuomas
2023
Automaatiotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Automation Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302062089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302062089
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin Suomen mittakaavassa tarkasteltuna suurelle kuljetus- sekä muita logistiikkapalveluita tarjoavalle yritykselle. Diplomityönä toteutetun tutkimuksen tavoite oli analysoida kohdeyrityksen kalustonhallintamallia, sen toimintamalleja ja -tapoja, roolien, vastuiden ja tehtävien keskinäistä yhteyttä, kalustonhallinnan työkaluja sekä alueellista ja roolikohtaista hajontaa. Kun kalustonhallinnan tehokkuutta, yhdenmukaisuutta ja selkeyttä alentavat tekijät oli tunnistettu, esitettiin toimenpiteitä, joilla kohdeyrityksen kalustonhallintaa voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen aluksi tehtiin kirjallisuustutkimus ja muodostettiin näin työtä taustoittava teoria. Kirjallisuustutkimuksessa tarkasteltiin omaisuudenhallintaa yleisesti, josta päästiin edelleen toimialakohtaisempaan kuljetuskaluston hallintaan. Tutkimustietoa aiheesta löytyi kattavasti, ja tätä tietoa täydennettiin kohdeyrityksen tarjoamilla aineistoilla ja aiemmilla tutkimuksilla. Omaisuudenhallinnan hyvät periaatteet määritetään myös omaisuudenhallinnan standardisarjassa.
Teoreettisen tutkimuksen jälkeen toteutettiin tapaus- ja toimintatutkimuksen yhdistelmä. Tässä tutkimuksessa tutkimusmenetelminä hyödynnettiin niin kvalitatiivisia kuin myös kvantitatiivisia metodologioita. Uusi yritystä koskeva aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen henkilöstöä ja kohdeyrityksen sidosryhmien edustajia sekä toteuttamalla kyselytutkimus kohdeyrityksen omalle henkilöstölle. Kyselytutkimuksessa oli sekä avoimia ja monivalintakysymyksiä. Useaa eri tutkimusmenetelmää käyttäen pyrittiin varmistamaan tutkimuksen luotettavuus.
Analysoitaessa kohdeyrityksen kalustonhallintamallia kerätyn aineiston perusteella tunnistettiin siitä muutama merkittävä tehokasta toimintaa haittaava tekijä. Merkittävin ongelmakohta oli epäselvyys kalustonhallintaan liittyvissä rooleissa, tehtävissä ja niiden välisessä vastuujaossa. Toinen esiin noussut ongelmakokonaisuus oli riittämätön perehdytys tehtäviin, jatkokoulutuksen puute sekä työohjeiden vaillinaisuus ja saavuttamattomuus. Kolmantena teemana nousi esiin viestinnän ja viestintäalustojen haasteet niin kohdeyrityksen sisällä kuin myös sidosryhmien suuntaan sekä kalustonhallinnan työkalujen heikko käytettävyys.
Tunnistettujen tekijöiden perusteella kohdeyrityksen kalustonhallinnan kehittämiseksi laadittiin seitsemän laajaa toimenpide-ehdotusta. Nämä koostuvat joukosta pienempiä toimenpiteitä. Toimenpide-ehdotukset muodostettiin paitsi aiemmin mainittujen tekijöiden perusteella, myös tukeutuen teoria-aineistoon sekä kyselytutkimuksessa selvitettyyn tulevaisuusnäkymään. Kohdeyritykselle suositellaan jatkuvan parantamisen mallia, jottei staattiseen ja kehitysvelkaa keräävään tilaan enää jäätäisi.
This study was carried out on a Finnish scale for a large company offering transport and other logistics services. The aim of the research carried out as a master’s thesis was to analyze the fleet management model of the target company, its operating models and methods, the connection of roles, responsibilities and tasks, fleet management tools and regional mixed role-specific deviation. Once the factors reducing the efficiency, uniformity and clarity of fleet management had been identified, measures were presented to improve the target company's fleet management.
At the beginning of the research, a literature study was conducted and thus the study’s theory was formed. The literature review looked at asset management in general, followed by to more industry-specific freight fleet management. Previous studies on the topic were found and this information was supplemented with materials provided by the target company and previous studies by target company. The good principles of asset management are also defined in the asset management standard series.
After the theoretical research, a combination of case and operational research was carried out. Both qualitative and quantitative methodologies were used as research methods in this study. New material about the company was collected by interviewing the target company's personnel and representatives of the target company's stakeholders and conducting a survey for the target company's own personnel. The survey had both open-ended and multiple-choice questions. Using several different research methods, the aim was to ensure the reliability of the research.
Analyzing the fleet management model of the target company based on the collected data, a few large factors hindering efficient operation were identified. The most significant emerging theme were the lack of clarity in the roles and tasks related to fleet management and the division of responsibilities between them. Another theme that emerged was insufficient familiarization with tasks, lack of further training, and the absence and inaccessibility of work instructions. The third theme emerged was the challenges of communication and communication platforms both within the target company and towards stakeholders and the poor usability of fleet management tools.
Based on the identified factors, seven broad proposals were drawn up to develop the fleet management of the target company. These consist of a series of smaller measures. The action proposals were formed not only based on the previously mentioned factors, but also based on the theoretical material and the outlook clarified in the survey. A model of continuous improvement is recommended for the target company, so that it does not remain in a static state, accumulating development debt.
Tutkimuksen aluksi tehtiin kirjallisuustutkimus ja muodostettiin näin työtä taustoittava teoria. Kirjallisuustutkimuksessa tarkasteltiin omaisuudenhallintaa yleisesti, josta päästiin edelleen toimialakohtaisempaan kuljetuskaluston hallintaan. Tutkimustietoa aiheesta löytyi kattavasti, ja tätä tietoa täydennettiin kohdeyrityksen tarjoamilla aineistoilla ja aiemmilla tutkimuksilla. Omaisuudenhallinnan hyvät periaatteet määritetään myös omaisuudenhallinnan standardisarjassa.
Teoreettisen tutkimuksen jälkeen toteutettiin tapaus- ja toimintatutkimuksen yhdistelmä. Tässä tutkimuksessa tutkimusmenetelminä hyödynnettiin niin kvalitatiivisia kuin myös kvantitatiivisia metodologioita. Uusi yritystä koskeva aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen henkilöstöä ja kohdeyrityksen sidosryhmien edustajia sekä toteuttamalla kyselytutkimus kohdeyrityksen omalle henkilöstölle. Kyselytutkimuksessa oli sekä avoimia ja monivalintakysymyksiä. Useaa eri tutkimusmenetelmää käyttäen pyrittiin varmistamaan tutkimuksen luotettavuus.
Analysoitaessa kohdeyrityksen kalustonhallintamallia kerätyn aineiston perusteella tunnistettiin siitä muutama merkittävä tehokasta toimintaa haittaava tekijä. Merkittävin ongelmakohta oli epäselvyys kalustonhallintaan liittyvissä rooleissa, tehtävissä ja niiden välisessä vastuujaossa. Toinen esiin noussut ongelmakokonaisuus oli riittämätön perehdytys tehtäviin, jatkokoulutuksen puute sekä työohjeiden vaillinaisuus ja saavuttamattomuus. Kolmantena teemana nousi esiin viestinnän ja viestintäalustojen haasteet niin kohdeyrityksen sisällä kuin myös sidosryhmien suuntaan sekä kalustonhallinnan työkalujen heikko käytettävyys.
Tunnistettujen tekijöiden perusteella kohdeyrityksen kalustonhallinnan kehittämiseksi laadittiin seitsemän laajaa toimenpide-ehdotusta. Nämä koostuvat joukosta pienempiä toimenpiteitä. Toimenpide-ehdotukset muodostettiin paitsi aiemmin mainittujen tekijöiden perusteella, myös tukeutuen teoria-aineistoon sekä kyselytutkimuksessa selvitettyyn tulevaisuusnäkymään. Kohdeyritykselle suositellaan jatkuvan parantamisen mallia, jottei staattiseen ja kehitysvelkaa keräävään tilaan enää jäätäisi.
This study was carried out on a Finnish scale for a large company offering transport and other logistics services. The aim of the research carried out as a master’s thesis was to analyze the fleet management model of the target company, its operating models and methods, the connection of roles, responsibilities and tasks, fleet management tools and regional mixed role-specific deviation. Once the factors reducing the efficiency, uniformity and clarity of fleet management had been identified, measures were presented to improve the target company's fleet management.
At the beginning of the research, a literature study was conducted and thus the study’s theory was formed. The literature review looked at asset management in general, followed by to more industry-specific freight fleet management. Previous studies on the topic were found and this information was supplemented with materials provided by the target company and previous studies by target company. The good principles of asset management are also defined in the asset management standard series.
After the theoretical research, a combination of case and operational research was carried out. Both qualitative and quantitative methodologies were used as research methods in this study. New material about the company was collected by interviewing the target company's personnel and representatives of the target company's stakeholders and conducting a survey for the target company's own personnel. The survey had both open-ended and multiple-choice questions. Using several different research methods, the aim was to ensure the reliability of the research.
Analyzing the fleet management model of the target company based on the collected data, a few large factors hindering efficient operation were identified. The most significant emerging theme were the lack of clarity in the roles and tasks related to fleet management and the division of responsibilities between them. Another theme that emerged was insufficient familiarization with tasks, lack of further training, and the absence and inaccessibility of work instructions. The third theme emerged was the challenges of communication and communication platforms both within the target company and towards stakeholders and the poor usability of fleet management tools.
Based on the identified factors, seven broad proposals were drawn up to develop the fleet management of the target company. These consist of a series of smaller measures. The action proposals were formed not only based on the previously mentioned factors, but also based on the theoretical material and the outlook clarified in the survey. A model of continuous improvement is recommended for the target company, so that it does not remain in a static state, accumulating development debt.