”Ei se ole mitään ydinfysiikkaa, johon tarvitsee yliopistotutkintoja” : Varhaiskasvatuksen arvostusta ja arvostelua keskustelupalstalla 2020-luvun alun Suomessa
Lamminaho, Katri (2023)
Lamminaho, Katri
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302011973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302011973
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin suomalaiseen varhaiskasvatukseen liittyvää arvostusta ja arvostelua verkkokeskusteluissa, jotka käytiin vuosina 2021–2022 Vauva.fi-sivuston keskustelupalstalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää varhaiskasvatukseen liittyviä oletuksia alan ulkopuolisilta ihmisiltä sekä kasvatukseen liittyviä muutoksia päivähoidosta varhaiskasvatukseen siirtymisen jälkeen. Lisäksi tutkimuksessa etsittiin keskustelupalstalla esiin nousevia arvostuksia ja arvosteluita liittyen suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
Yhteiskunnallisesti suuren huomion kohteena olevassa varhaiskasvatuksessa on tapahtunut suuria muutoksia koko 2000-luvun ajan. Erilaiset lakimuutokset sekä ohjaavat asiakirjat ovat muuttaneet varhaiskasvatuksen suuntaa pysyvästi sosiaalihuollosta kohti elinikäistä oppimista, osaksi koulutusjärjestelmää. Alaa koskeva tutkimus on kasvanut sekä kansainvälistynyt myös Suomessa. Varhaiskasvatukseen osallistuminen on kuitenkin edelleen monia maita alhaisempi ja siihen halutaan muutosta erilaisten poliittisten ratkaisujen, lakien ja hankkeiden avulla. Samaan aikaan, kun osallistumisastetta halutaan nostaa, varhaiskasvatuksen opettajista on pulaa ympäri Suomen ja laadullisia ongelmia nostetaan mediakeskusteluun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin viidestä keskustelupalstakeskustelusta ja se sisältää 244 vastausta. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jossa keskusteluiden vastaukset jaettiin eri teemojen alle ala- ja yläkategorioihin niiden sisällön mukaan. Tämän tutkimuksen perusteella keskustelupalstalla ollaan huolissaan sekä varhaiskasvatukseen osallistumiseen painostamisesta että varhaiskasvatuksen ongelmista, kuten laadun vaihtelusta. Keskustelupalstan keskustelunaiheet linkittyivät tutkimuksen teoreettiseen taustaan, vaikka keskustelijoiden oletukset varhaiskasvatuksesta eivät pitäneet aina paikkaansa. Varhaiskasvatuksen arvostelut kohdistuvat osittain samoihin asioihin kuin arvostuksetkin. Esimerkiksi alan asiantuntijuus näkyy tuloksissa sekä turhana panostamisena koulutukseen että välttämättömänä tekijänä pedagogiikan toteutumiseen.
Yhteiskunnallisesti suuren huomion kohteena olevassa varhaiskasvatuksessa on tapahtunut suuria muutoksia koko 2000-luvun ajan. Erilaiset lakimuutokset sekä ohjaavat asiakirjat ovat muuttaneet varhaiskasvatuksen suuntaa pysyvästi sosiaalihuollosta kohti elinikäistä oppimista, osaksi koulutusjärjestelmää. Alaa koskeva tutkimus on kasvanut sekä kansainvälistynyt myös Suomessa. Varhaiskasvatukseen osallistuminen on kuitenkin edelleen monia maita alhaisempi ja siihen halutaan muutosta erilaisten poliittisten ratkaisujen, lakien ja hankkeiden avulla. Samaan aikaan, kun osallistumisastetta halutaan nostaa, varhaiskasvatuksen opettajista on pulaa ympäri Suomen ja laadullisia ongelmia nostetaan mediakeskusteluun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin viidestä keskustelupalstakeskustelusta ja se sisältää 244 vastausta. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jossa keskusteluiden vastaukset jaettiin eri teemojen alle ala- ja yläkategorioihin niiden sisällön mukaan. Tämän tutkimuksen perusteella keskustelupalstalla ollaan huolissaan sekä varhaiskasvatukseen osallistumiseen painostamisesta että varhaiskasvatuksen ongelmista, kuten laadun vaihtelusta. Keskustelupalstan keskustelunaiheet linkittyivät tutkimuksen teoreettiseen taustaan, vaikka keskustelijoiden oletukset varhaiskasvatuksesta eivät pitäneet aina paikkaansa. Varhaiskasvatuksen arvostelut kohdistuvat osittain samoihin asioihin kuin arvostuksetkin. Esimerkiksi alan asiantuntijuus näkyy tuloksissa sekä turhana panostamisena koulutukseen että välttämättömänä tekijänä pedagogiikan toteutumiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]