Koululiikunnan tavoitteet ja sisältö: Tarkastelussa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosilta 1985, 1994 ja 2004
Korsi, Eero (2023)
Korsi, Eero
2023
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302022017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302022017
Tiivistelmä
Opinnäytteeni tarkoituksena on tutkia, miten koululiikunnan tavoitteet ja keskeiset sisällöt ovat muuttuneet vuosien 1985, 1994 sekä 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmien välillä. Lähestyn tutkimuskysymystäni teemoittelun avulla eli jaan tutkimuksen keskeisimmät aiheet omiin teemoihin. Tutkimuksen keskeisimmät teemat ovat koululiikunnan tavoitteet sekä keskeisimmät sisällöt. Keskeisimmät sisällöt on vielä itsessään jaettu useampiin teemoihin. Teemoittelun jälkeen pystyn vertailemaan eri vuosien sisältöjen mahdollisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä.
Tutkimukseni lähdeaineistona toimivat vuosien 1985, 1994 sekä 2004 peruskoulun opetussuunnitelman perusteet. Lähempään tarkasteluun otin jokaisen edellä mainitun opetussuunnitelman perusteiden liikunnan oppiaineelle omistetun osion. Tutkimuksen pohjautuminen juuri näihin kolmeen opetussuunnitelman perusteisiin johtuu siitä, että nämä ovat kolme ensimmäistä kyseisellä mallilla toteutettua valtakunnallista opetussuunnitelman perusteita.
Tutkielman johtopäätöksistä selviää, että koululiikunnan tavoitteet ovat pysyneet tarkastelujakson aikana pääosin samoina. Koululiikunnan tärkeimpänä tavoitteena on koko ajan pysynyt lasten ja nuorten kasvattaminen liikuntaan positiivisten kokemusten avulla. Keskeisissä sisällöissä on sen sijaan esiintynyt selkeämpiä eroavaisuuksia. Selkeimmät eroavaisuudet ovat terveyskasvatuksen poistuminen liikunnan oppiaineen alta omaksi terveystiedon oppiaineeksi vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteissa sekä selkeän sukupuolijaon rajoittuminen vain vuoden 1985 opetussuunnitelman perusteisiin.
Tutkimukseni lähdeaineistona toimivat vuosien 1985, 1994 sekä 2004 peruskoulun opetussuunnitelman perusteet. Lähempään tarkasteluun otin jokaisen edellä mainitun opetussuunnitelman perusteiden liikunnan oppiaineelle omistetun osion. Tutkimuksen pohjautuminen juuri näihin kolmeen opetussuunnitelman perusteisiin johtuu siitä, että nämä ovat kolme ensimmäistä kyseisellä mallilla toteutettua valtakunnallista opetussuunnitelman perusteita.
Tutkielman johtopäätöksistä selviää, että koululiikunnan tavoitteet ovat pysyneet tarkastelujakson aikana pääosin samoina. Koululiikunnan tärkeimpänä tavoitteena on koko ajan pysynyt lasten ja nuorten kasvattaminen liikuntaan positiivisten kokemusten avulla. Keskeisissä sisällöissä on sen sijaan esiintynyt selkeämpiä eroavaisuuksia. Selkeimmät eroavaisuudet ovat terveyskasvatuksen poistuminen liikunnan oppiaineen alta omaksi terveystiedon oppiaineeksi vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteissa sekä selkeän sukupuolijaon rajoittuminen vain vuoden 1985 opetussuunnitelman perusteisiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8231]