Lapsen surun ilmeneminen ja surun käsittelyn keinot lasten kuvakirjoissa
Ylirönni, Nita (2023)
Ylirönni, Nita
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301241657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301241657
Tiivistelmä
Tämän kasvatustieteen kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella lapsen surua lastenkirjallisuuden kuvakirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisena lapsen suru ilmenee ja millaisia surun käsittelyn keinoja lasten kuvakirjat surun tunteelle tarjoavat. Pyrin tutkimuksellani luomaan syvempää ymmärrystä lapsen surusta ja tuomaan julki surun käsittelemisen merkityksellisyyden lapsen myönteisen kehityksen kannalta. Tutkimuksen teoriaosuus koostui surun tunteen, tunnetaitojen ja tunnekasvatuksen sekä lastenkirjallisuuden ja kuvakirjojen käsitteiden määrittelystä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin tarkastellen kymmentä suomenkielistä lasten kuvakirjaa, jotka olivat suunnattu 3–5-vuotiaille lapsille. Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen kaupungin kirjastoista syksyllä 2022. Kuvakirjojen analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista laadittiin erilliset luokat lapsen surun ilmentymiselle ja surun käsittelyn keinoille. Surua ilmennettiin tutkimustuloksissa viiden eri pääluokan avulla, jotka olivat rinnakkaistunteet, erilaiset surun ilmaukset, keholliset reaktiot, torjutut tunteet ja mielikuvitus. Vastaavasti surun käsittelyn keinoissa pääluokkia muodostui myös viisi: aikuisen tuki, mielikuvitus, muistelu, ystävien ja sisaruksien tuki sekä myönteinen sisäinen puhe.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että lapsen suru on monitahoinen tunne, joka pitää sisällään laajan kirjon sekä erilaisia tunnekokemuksia että erilaisia sanallisia ja kehollisia ilmauksia sekä reaktioita. Merkityksellisenä surun käsittelyn keinona tutkimustulosten pohjalta nähtiin lapselle läheisen aikuisen antamat sanalliset tai keholliset tuen tavat. Aiemman tutkimustiedon ja saamieni tutkimustulosten perusteella voidaan todeta lapsille suunnattujen kuvakirjojen hyödyllisyys lasten surun tunteen ja tunnetaitojen edistäjänä. Tutkimuksessa käytetyt kuvakirjat tarjosivat laajan kirjon erilaisia lapsen surun ilmentymiä ja keinoja surun käsittelylle.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin tarkastellen kymmentä suomenkielistä lasten kuvakirjaa, jotka olivat suunnattu 3–5-vuotiaille lapsille. Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen kaupungin kirjastoista syksyllä 2022. Kuvakirjojen analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista laadittiin erilliset luokat lapsen surun ilmentymiselle ja surun käsittelyn keinoille. Surua ilmennettiin tutkimustuloksissa viiden eri pääluokan avulla, jotka olivat rinnakkaistunteet, erilaiset surun ilmaukset, keholliset reaktiot, torjutut tunteet ja mielikuvitus. Vastaavasti surun käsittelyn keinoissa pääluokkia muodostui myös viisi: aikuisen tuki, mielikuvitus, muistelu, ystävien ja sisaruksien tuki sekä myönteinen sisäinen puhe.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että lapsen suru on monitahoinen tunne, joka pitää sisällään laajan kirjon sekä erilaisia tunnekokemuksia että erilaisia sanallisia ja kehollisia ilmauksia sekä reaktioita. Merkityksellisenä surun käsittelyn keinona tutkimustulosten pohjalta nähtiin lapselle läheisen aikuisen antamat sanalliset tai keholliset tuen tavat. Aiemman tutkimustiedon ja saamieni tutkimustulosten perusteella voidaan todeta lapsille suunnattujen kuvakirjojen hyödyllisyys lasten surun tunteen ja tunnetaitojen edistäjänä. Tutkimuksessa käytetyt kuvakirjat tarjosivat laajan kirjon erilaisia lapsen surun ilmentymiä ja keinoja surun käsittelylle.