Avainhenkilövakuutuksen luoma asiakasarvo perheyrityksissä : Case: Nordic Insurance Partners
Valkama, Jussi (2023)
Valkama, Jussi
2023
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301311900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301311900
Tiivistelmä
Suomen perintöverojärjestelmä on aiheuttanut tarpeen avainhenkilövakuutukselle. On olemassa tilanteita, joissa perilliselle tulee perintövero maksettavaksi melko nopealla aikataululla yrityksen omistajan menehtymisen jälkeen. Perintöveron ollessa suuri, on mahdollista, että perillisillä tulee likviditeettiongelma perintöveron maksamiseksi. Tässä tutkielmassa tutkitaan avainhenkilövakuutuksen asiakasarvon muodostumista perheyritysten näkökulmasta. Lisäksi tutkielmassa käsitellään avainhenkilöriskin hallintakeinoja ja avainhenkilövakuutuksen roolia kyseisen riskin hallitsemisessa.
Tutkielmassa on kaksi teorialukua. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään perheyritysten avainhenkilöriskiä ja niiden hallintaa. Aluksi luvussa taustoitetaan yleisesti yritysmaailman riskikenttää, minkä jälkeen avataan avainhenkilöriskin roolia yrityksille. Tutkimuskohteena oleva avainhenkilövakuutus on joissain tilanteissa ratkaisu riskin hallitsemiseksi ja luvussa kerrotaan tarkemmin avainhenkilövakuutuksesta sekä sen merkityksestä yritysmaailmassa.
Toinen teorialuku rakentuu asiakasarvon ympärille. Lukijalle kerrotaan, mitä asiakasarvolla tarkoitetaan ja minkälaisista palasista asiakkaan kokema asiakasarvo muodostuu avainhenkilövakuutusprosessissa. Asiakasarvo voidaan ymmärtää moniulotteisesti ja teoreettisessa osuudessa kerrotaan tarkemmin valitusta asiakasarvon käsitteestä, jonka pohjalle koko tutkielman teoreettinen viitekehys on rakennettu.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin ja tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavina olivat case-yrityksen toimitusjohtaja, ulkopuolinen vakuutusasiantuntija ja kaksi case-yrityksen asiakasta. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että avainhenkilöriskin hallintakeinoja on monenlaisia. Näin ollen tulokset osoittavat, ettei avainhenkilövakuutus ole tarpeellinen keino jokaiselle omistajayrittäjälle. On kuitenkin olemassa tilanteita, jolloin avainhenkilöriskin hallitsemiseksi ei ole tunnistettu muita keinoja ja tällöin avainhenkilövakuutus tulee tarpeeseen. Keskeinen asiakasarvoa tuottava tekijä avainhenkilövakuutuksessa on mielenrauha ja tieto siitä, että vakuutuksen voimassaoloaikana tämän avainhenkilöriskin hallitsemiseen ei tarvita juurikaan muita keinoja. Asiantuntijan ammattitaitoa arvostetaan, mutta vakuutuksen voimaansaattamiseksi myös vakuutuksenottaja joutuu näkemään vaivaa, esimerkiksi terveysselvitysten muodossa. Tämä voidaan nähdä osittain asiakasarvoa heikentävänä tekijänä, mutta suhtautuminen vain henkilövakuutuksesta saatuun asiakasarvoon on yksilöllinen.
Tutkielmassa on kaksi teorialukua. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään perheyritysten avainhenkilöriskiä ja niiden hallintaa. Aluksi luvussa taustoitetaan yleisesti yritysmaailman riskikenttää, minkä jälkeen avataan avainhenkilöriskin roolia yrityksille. Tutkimuskohteena oleva avainhenkilövakuutus on joissain tilanteissa ratkaisu riskin hallitsemiseksi ja luvussa kerrotaan tarkemmin avainhenkilövakuutuksesta sekä sen merkityksestä yritysmaailmassa.
Toinen teorialuku rakentuu asiakasarvon ympärille. Lukijalle kerrotaan, mitä asiakasarvolla tarkoitetaan ja minkälaisista palasista asiakkaan kokema asiakasarvo muodostuu avainhenkilövakuutusprosessissa. Asiakasarvo voidaan ymmärtää moniulotteisesti ja teoreettisessa osuudessa kerrotaan tarkemmin valitusta asiakasarvon käsitteestä, jonka pohjalle koko tutkielman teoreettinen viitekehys on rakennettu.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin ja tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavina olivat case-yrityksen toimitusjohtaja, ulkopuolinen vakuutusasiantuntija ja kaksi case-yrityksen asiakasta. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että avainhenkilöriskin hallintakeinoja on monenlaisia. Näin ollen tulokset osoittavat, ettei avainhenkilövakuutus ole tarpeellinen keino jokaiselle omistajayrittäjälle. On kuitenkin olemassa tilanteita, jolloin avainhenkilöriskin hallitsemiseksi ei ole tunnistettu muita keinoja ja tällöin avainhenkilövakuutus tulee tarpeeseen. Keskeinen asiakasarvoa tuottava tekijä avainhenkilövakuutuksessa on mielenrauha ja tieto siitä, että vakuutuksen voimassaoloaikana tämän avainhenkilöriskin hallitsemiseen ei tarvita juurikaan muita keinoja. Asiantuntijan ammattitaitoa arvostetaan, mutta vakuutuksen voimaansaattamiseksi myös vakuutuksenottaja joutuu näkemään vaivaa, esimerkiksi terveysselvitysten muodossa. Tämä voidaan nähdä osittain asiakasarvoa heikentävänä tekijänä, mutta suhtautuminen vain henkilövakuutuksesta saatuun asiakasarvoon on yksilöllinen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]