Joen haara : Koulukeskus Kotkan Karhulaan
Karnaattu, Taru (2023)
Karnaattu, Taru
2023
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301261772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301261772
Tiivistelmä
Perus- ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmien perusteet uudistettiin vuosina 2014 ja 2019. Uudistukset aiheuttavat muutoksia opetustapoihin ja opetuksen tarpeisiin sekä koulurakennusten arkkitehtuuri- ja tilasuunnitteluun. Merkittävä osa suomalaisista koulurakennuksista on rakennettu ennen peruskoulujärjestelmään siirtymistä 70-luvulla, mikä aiheuttaa lisäpainetta oppimistilojen muutokselle. Uusia ratkaisuja koulurakennusten suunnitteluun haetaan usein arkkitehtuurikilpailujen avulla.
Kotkan Karhulan uudistuva koulu kaipasi myös uutta koulurakennusta olemassa olevan Kivikoulun rinnalle. Koulun suunnittelusta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu vuoden 2022 keväällä. Uuden koulukeskuksen suunnittelusta syntyi diplomityöni aihe.
Karhulan kauppala on historialtaan rikas ja monimuotoinen, sillä se sijaitsee maantieteellisesti oleellisesti suuren rantatien ja Kymijoen varrella. Kymijoen ansiosta alueen teollisuus ja sen mukana Karhulan keskustan palvelut kehittyivät 1800–1900-luvuilla. 2000-luvulle siirtyessä Karhula on taantunut ikääntyvän väestön ja rakennuskannan hoidosta piittaamattomuuden takia. Uudella koulukeskuksella pyritään parantamaan Karhulan viihtyisyyttä sekä kulttuurillisesti että arkkitehtonisesti.
Koulukortteli ja arkkitehtuurikilpailun suunnittelualue sijaitsee tärkeällä paikalla Karhulan keskustassa. Tarkka suunnittelualueen ja sen ympäristön analyysi paljastaa julkisuusasteen ja kaupunkirakenteen koordinaatistojen muutoksen alueella. Kilpailuehdotukseni suunnitelma perustuu näiden analyysien tuloksiin.
Kilpailuehdotukseni ja diplomityöni nimi ”Joen haara” viittaa Kymijoen hyödyntämiseen puiden uitossa ja oppilaiden koulussa kohtaamaan symboliseen risteykseen, jossa kukin oppilas valitsee oman suuntansa elämälleen. Suunnitelmani uudisrakennus on kappalemainen massa, jonka linjat ottavat mallia kaupunkirakenteen risteymästä. Rakennus koostuu puisesta CLT-pilari-palkki-rakenteesta, jonka keskiössä on korkea aulatila. Kaikki liikenne eri oppimistilojen välillä kulkee tämän korkean tilan kautta. Oleellinen osa suunnitelmaa on kineettistä arkkitehtuuria edustava julkisivun aurinkosuojajärjestelmä.
Kilpailun ratkeamisen jälkeen tarkastelen omaa työtäni kriittisesti arvostelupöytäkirjan palautetta hyödyntäen, ja vertailen sitä kilpailussa pärjänneiden töiden ominaisuuksiin. Suunnittelen joitakin parannusehdotuksia työssäni havaitsemiini ongelmakohtiin. The national core curricula of basic and upper secondary education were updated 2014 and 2019. The updates created changes in teaching methods and needs, and in the architectural and spatial design of school buildings. Many Finnish school buildings were constructed before the establishment of the comprehensive school system in the 70’s. Learning spaces need to adapt to this change. New solutions to school building design are often sought with architecture competitions.
The new school of Karhula in Kotka needs a new building alongside the existing school. An architecture competition for the design was launched in the spring of 2022. I chose the design of the new school center as the topic of my master's thesis.
Karhula has a rich and complex history because of its location next to an important coastal highway and the river Kymijoki. Due to the river the industry and services in Karhula developed during the 19th and 20th centuries. During the 21st century Karhula has declined due to an aging population and lack of care for the buildings. The aim of the new school center is to make Karhula attractive both culturally and architecturally.
The school quarter and the design area of the architecture competition are in an important location in the center of Karhula. Careful analysis of the area and its surroundings reveals a change in the publicity level and in the axis of the urban framework. My design for the competition is based on the results of these analyses.
The name of the competition entry and the master’s thesis “The fork of a river” refers to the use of Kymijoki in log driving, and the symbolic intersection in school, when the pupils must choose their path in life. The new building in my design is one solid mass that draws inspiration from the alignment of the urban structure. It is constructed of CLT with a beam-and-column structure centered on a tall hallway. All circulation goes through this tall space. A sunshade system on the facade represents kinetic architecture as an essential part of the design.
After the resolution of the architecture competition, I take a critical look on my own work with the help of the review and compare my design to the qualities of the winning designs. I propose improvements to my design based on my findings.
Kotkan Karhulan uudistuva koulu kaipasi myös uutta koulurakennusta olemassa olevan Kivikoulun rinnalle. Koulun suunnittelusta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu vuoden 2022 keväällä. Uuden koulukeskuksen suunnittelusta syntyi diplomityöni aihe.
Karhulan kauppala on historialtaan rikas ja monimuotoinen, sillä se sijaitsee maantieteellisesti oleellisesti suuren rantatien ja Kymijoen varrella. Kymijoen ansiosta alueen teollisuus ja sen mukana Karhulan keskustan palvelut kehittyivät 1800–1900-luvuilla. 2000-luvulle siirtyessä Karhula on taantunut ikääntyvän väestön ja rakennuskannan hoidosta piittaamattomuuden takia. Uudella koulukeskuksella pyritään parantamaan Karhulan viihtyisyyttä sekä kulttuurillisesti että arkkitehtonisesti.
Koulukortteli ja arkkitehtuurikilpailun suunnittelualue sijaitsee tärkeällä paikalla Karhulan keskustassa. Tarkka suunnittelualueen ja sen ympäristön analyysi paljastaa julkisuusasteen ja kaupunkirakenteen koordinaatistojen muutoksen alueella. Kilpailuehdotukseni suunnitelma perustuu näiden analyysien tuloksiin.
Kilpailuehdotukseni ja diplomityöni nimi ”Joen haara” viittaa Kymijoen hyödyntämiseen puiden uitossa ja oppilaiden koulussa kohtaamaan symboliseen risteykseen, jossa kukin oppilas valitsee oman suuntansa elämälleen. Suunnitelmani uudisrakennus on kappalemainen massa, jonka linjat ottavat mallia kaupunkirakenteen risteymästä. Rakennus koostuu puisesta CLT-pilari-palkki-rakenteesta, jonka keskiössä on korkea aulatila. Kaikki liikenne eri oppimistilojen välillä kulkee tämän korkean tilan kautta. Oleellinen osa suunnitelmaa on kineettistä arkkitehtuuria edustava julkisivun aurinkosuojajärjestelmä.
Kilpailun ratkeamisen jälkeen tarkastelen omaa työtäni kriittisesti arvostelupöytäkirjan palautetta hyödyntäen, ja vertailen sitä kilpailussa pärjänneiden töiden ominaisuuksiin. Suunnittelen joitakin parannusehdotuksia työssäni havaitsemiini ongelmakohtiin.
The new school of Karhula in Kotka needs a new building alongside the existing school. An architecture competition for the design was launched in the spring of 2022. I chose the design of the new school center as the topic of my master's thesis.
Karhula has a rich and complex history because of its location next to an important coastal highway and the river Kymijoki. Due to the river the industry and services in Karhula developed during the 19th and 20th centuries. During the 21st century Karhula has declined due to an aging population and lack of care for the buildings. The aim of the new school center is to make Karhula attractive both culturally and architecturally.
The school quarter and the design area of the architecture competition are in an important location in the center of Karhula. Careful analysis of the area and its surroundings reveals a change in the publicity level and in the axis of the urban framework. My design for the competition is based on the results of these analyses.
The name of the competition entry and the master’s thesis “The fork of a river” refers to the use of Kymijoki in log driving, and the symbolic intersection in school, when the pupils must choose their path in life. The new building in my design is one solid mass that draws inspiration from the alignment of the urban structure. It is constructed of CLT with a beam-and-column structure centered on a tall hallway. All circulation goes through this tall space. A sunshade system on the facade represents kinetic architecture as an essential part of the design.
After the resolution of the architecture competition, I take a critical look on my own work with the help of the review and compare my design to the qualities of the winning designs. I propose improvements to my design based on my findings.