Sosiaalisen median algoritmien negatiiviset vaikutukset lapsiin
Lipsonen, Ronja (2023)
Lipsonen, Ronja
2023
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301231638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301231638
Tiivistelmä
Digitalisaatio vaikuttaa jokaisen elämään. Digitalisaation vuoksi nykypäivän lapsen arki on hyvin erilaista, kuin hänen huoltajiensa arki oli saman ikäisenä. Vaikka digitalisaatio on mahdollistanut paljon ja muuttanut maailmaa positiivisella tavalla, on sillä myös negatiivinen vaikutus. Jo alaasteikäiset lapset ovat liimattuina älylaitteisiinsa. Lapset unohtavat leikkiä ja olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa, koska älylaitteen sisältä löytävä maailma on houkuttelevampi kuin todellinen maailma.
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median algoritmien negatiivisia vaikutuksia ala-asteikäisiin lapsiin. Älylaitteiden käyttömäärä ei ole kiinni vain yksilön tahdonvoimasta. Tutkielmassa tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka tekevät sosiaalisesta mediasta addiktoivan, mitä negatiivisia vaikutuksia niillä on lapseen. Tutkielmassa pohditaan myös, että mitä toimia tulisi tehdä, jotta sosiaalinen media ei olisi niin koukuttavaa.
Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman ensimmäisessä osiossa käsitellään sosiaalisen median ja algoritmin käsitteitä teknologisesta näkökannasta. Kyseisessä osiossa esitellään myös relevanteimmat sosiaalisen median alustat ja perehdytään digitaaliseen lukutaitoon. Tutkielman seuraavassa osiossa käsitellään sosiaalisen median negatiivisia vaikutuksia lapseen. Vaikutuksia tarkastellaan psykologisesta ja fysiologisesta näkökulmasta.
Tutkimustyön tuloksista selviää, että useat lapsille suunnatut applikaatiot hyödyntävät manipuloivaa suunnittelua ja voivat tarjota lapsille häiritsevää sisältöä. Sosiaalisella medialla ja sen algoritmeilla voi myös olla negatiivisia vaikutuksia lapsen psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen. Tuloksista kuitenkin myös selviää, että vaikutukset ovat hyvin riippuvaisia lapsen teknologian käyttötottumuksista, digitaalisesta lukutaidosta ja lapsen perustarpeidensa täyttymisestä arkielämässä.
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median algoritmien negatiivisia vaikutuksia ala-asteikäisiin lapsiin. Älylaitteiden käyttömäärä ei ole kiinni vain yksilön tahdonvoimasta. Tutkielmassa tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka tekevät sosiaalisesta mediasta addiktoivan, mitä negatiivisia vaikutuksia niillä on lapseen. Tutkielmassa pohditaan myös, että mitä toimia tulisi tehdä, jotta sosiaalinen media ei olisi niin koukuttavaa.
Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman ensimmäisessä osiossa käsitellään sosiaalisen median ja algoritmin käsitteitä teknologisesta näkökannasta. Kyseisessä osiossa esitellään myös relevanteimmat sosiaalisen median alustat ja perehdytään digitaaliseen lukutaitoon. Tutkielman seuraavassa osiossa käsitellään sosiaalisen median negatiivisia vaikutuksia lapseen. Vaikutuksia tarkastellaan psykologisesta ja fysiologisesta näkökulmasta.
Tutkimustyön tuloksista selviää, että useat lapsille suunnatut applikaatiot hyödyntävät manipuloivaa suunnittelua ja voivat tarjota lapsille häiritsevää sisältöä. Sosiaalisella medialla ja sen algoritmeilla voi myös olla negatiivisia vaikutuksia lapsen psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen. Tuloksista kuitenkin myös selviää, että vaikutukset ovat hyvin riippuvaisia lapsen teknologian käyttötottumuksista, digitaalisesta lukutaidosta ja lapsen perustarpeidensa täyttymisestä arkielämässä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]