Ykkösiä ja Nollia: Alakoulun ohjelmoinnin opetuksen eroavaisuudet opetussuunnitelmissa Suomen ja Englannin välillä
Eerola, Tanja (2023)
Eerola, Tanja
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301231622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301231622
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää ohjelmoinnin opettamisen eroavaisuuksia Suomen ja Englannin tällä hetkellä käytössä olevien opetussuunnitelmien välillä. Ohjelmoinnin käsite on tässä kontekstissa laaja ja pitää sisällään niin sanotun perinteisen koodaamisen sekä ohjelmoinnillisen ajattelun. Tutkielma sivuaa myös monilukutaidon sisältöjä opetussuunnitelmissa.
Toteutin tutkimuksen narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä käytin molempien maiden opetussuunnitelmia sekä niihin liittyvää tutkimusta. Lopputuloksena löytyi paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia esimerkiksi listauksien suhteen, mitä taitoja suoraan opetussuunnitelmissa oli tai ei ollut lueteltuna.
Sekä Englannissa että Suomessa opettajien ohjelmoinnin opettamisen kompetenssin vahvistamiseksi on toteutettu erinäisiä hankkeita ja lisärahoituksella tuettuja koulutuksia. Työ on silti vielä kesken ja ohjelmoinnin opettamisen sisällöt vaihtelevat suuresti siitä riippuen, kuinka hyvin opettaja on omalla ajallaan aiheeseen perehtynyt.
Toteutin tutkimuksen narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä käytin molempien maiden opetussuunnitelmia sekä niihin liittyvää tutkimusta. Lopputuloksena löytyi paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia esimerkiksi listauksien suhteen, mitä taitoja suoraan opetussuunnitelmissa oli tai ei ollut lueteltuna.
Sekä Englannissa että Suomessa opettajien ohjelmoinnin opettamisen kompetenssin vahvistamiseksi on toteutettu erinäisiä hankkeita ja lisärahoituksella tuettuja koulutuksia. Työ on silti vielä kesken ja ohjelmoinnin opettamisen sisällöt vaihtelevat suuresti siitä riippuen, kuinka hyvin opettaja on omalla ajallaan aiheeseen perehtynyt.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]