Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alakouluikäisten oppilaiden vanhempien käsityksiä sukupuolitietoisesta opetuksesta

Huosianmaa, Sara (2023)

 
Avaa tiedosto
HuosianmaaSara.pdf (699.3Kt)
Lataukset: 



Huosianmaa, Sara
2023

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-31
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301201591
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakouluikäisten oppilaiden vanhemmat määrittelevät sukupuolitietoisuuden ja sukupuolitietoisen opetuksen käsitteet. Sukupuolitietoisuus tarkoittaa herkkyyttä tunnistaa yhteiskunnan sukupuolittavia ja epätasa-arvoisia rakenteita. Sukupuolitietoinen opetus tähtää sukupuolten välisen tasa-arvon lisäämiseen sekä sukupuolisegregaation purkamiseen rikkomalla näitä rakenteita ja mahdollistamalla jokaiselle oppilaalle yksilöllisen identiteetin ja kasvun. Myös vanhemmilla on vaikutusta siihen, kuinka lapsen käsitykset sukupuolirooleista ja hänen omista mahdollisuuksistansa rakentuvat, minkä vuoksi myös vanhempien ajatuksia aiheesta haluttiin tutkia.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin yhden alakoulun oppilaiden vanhemmilta sähköisen kyselylomakkeen avulla, jossa vanhemmat pääsivät kertomaan omia ajatuksiaan avoimien kysymysten kautta. Kyselylomakkeeseen lopulta vastasi yhdeksän koehenkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jonka tuloksia havainnollistettiin sekä kuvioiden että numeeristen taulukoiden kautta.
Vastauksissa sukupuolitietoisuus nähtiin sukupuolistereotypioiden tunnistamisena, sukupuolen merkityksen huomioimisena omassa toiminnassa, tietoisuutena omasta sukupuolesta ja sukupuolen näkemisenä moninaisempana käsitteenä. Sukupuolitietoinen opetus käsitettiin sekä sukupuolen merkityksen huomioimisena että häivyttämisenä opetuksessa. Sukupuolitietoiseen opetukseen ajateltiin myös kuuluvan oppilaiden yksilöllinen kohtaaminen, kaikkien hyväksyminen ja transsukupuolisuudesta opettaminen. Opetuksen tavoitteiksi nähtiin opetuksen tasa-arvoistaminen, tiedon ja suvaitsevaisuuden lisääminen, oppilaiden minäsuhteen kehittäminen ja yksilöllisen kasvun tukeminen, opetuksen vaikuttavuuden kehittäminen sekä sukupuolistereotypioiden purkaminen. Sukupuolitietoisen opetuksen toteutustavoista puhuttaessa mainittiin ainoastaan sekaryhmien käyttäminen, sukupuolten oletettujen mielenkiinnonkohteiden huomioiminen ja opettajan esimerkillinen toiminta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että suurimmaksi osaksi vanhempien käsitykset ovat linjassa sukupuolitietoisuuden ja sukupuolitietoisen opetuksen käsitteiden määritelmien kanssa. Vastauksissa kuitenkin esiintyy myös paljon epätietoisuutta ja epävarmuutta sekä jonkin verran käsitteiden määritelmistä poikkeavia ajatuksia. Tästä voidaan tehdä päätelmä, että keskustelua sukupuolitietoisuudesta ja sukupuolitietoisesta opetuksesta tulisi lisätä oppilaiden vanhempien kanssa, jos tavoitellaan sukupuolitietoisen opetuksen vaikuttavuuden lisäämistä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [6519]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste