Opettajien näkemyksiä matematiikan oppimisvaikeuksista : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Ketolainen, Jonna (2023)
Ketolainen, Jonna
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301191555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301191555
Tiivistelmä
Matematiikan oppimiseen liittyvät haasteet tulevat usein lähelle opettajia koulun arjessa. Opettajat ovatkin keskeisessä roolissa tunnistamassa ja vastaamassa oppilaiden koulunkäynnissä mahdollisesti ilmeneviin oppimisen haasteisiin. Tämä tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen tavoitteena oli systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastella opettajien kokemuksia matematiikan oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja niihin vastaamiseen liittyen.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2022 aikana kolmesta eri tietokannasta. Näitä tietokantoja olivat Andor, Finna ja Ebsco Education Research Complete. Näiden tietokantojen hakutuloksista valikoitui 15 kansainvälistä tieteellistä artikkelia lopulliseen tutkimusaineistoon. Aineiston analysointi toteutettiin hyödyntämällä teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat ovat useimmiten tietoisia matematiikan oppimisvaikeuksista ja niihin liittyvistä tunnuspiirteistä. Oppimisessa ilmenneiden ongelmien tunnistamisen jälkeen opettajat käyttävät useita eri menetelmiä matematiikan oppimisvaikeuksien toteamiseen. Matematiikan oppimisvaikeuden toteamisen jälkeen opettajan tehtäväksi tulee suunnitella opetus vastaamaan oppilaan tarpeita. Tutkimustulosten perusteella opettajien omat näkökulmat ja painotukset vaikuttivat siihen, miten he vastasivat käytännössä oppimisvaikeuksiin. Opettajien hyödyntämiä käytännön tukikeinoja oli monenlaisia, ja näidenkin valikointiin vaikuttivat yksilökohtaisesti opettajan omat näkemykset. Osa opettajien käyttämistä tukikeinoista osoittautui hyödyllisemmiksi kuin toiset, ja osalla ei ollut merkittävää vaikutusta oppilaan oppimiseen. Myös opettajan ammattitaidolla näyttäytyi olevan merkitystä oppimisvaikeuksien kohtaamiseen. Opettajien ammattitaidosta ja itsevarmuudesta oli kuitenkin havaittavissa ristiriitaisia näkemyksiä, sillä osa opettajista opetti luottavaisin mielin oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia ja osa sen sijaan tunsi epävarmuutta omista taidoistaan opettaessaan näitä oppilaita.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2022 aikana kolmesta eri tietokannasta. Näitä tietokantoja olivat Andor, Finna ja Ebsco Education Research Complete. Näiden tietokantojen hakutuloksista valikoitui 15 kansainvälistä tieteellistä artikkelia lopulliseen tutkimusaineistoon. Aineiston analysointi toteutettiin hyödyntämällä teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat ovat useimmiten tietoisia matematiikan oppimisvaikeuksista ja niihin liittyvistä tunnuspiirteistä. Oppimisessa ilmenneiden ongelmien tunnistamisen jälkeen opettajat käyttävät useita eri menetelmiä matematiikan oppimisvaikeuksien toteamiseen. Matematiikan oppimisvaikeuden toteamisen jälkeen opettajan tehtäväksi tulee suunnitella opetus vastaamaan oppilaan tarpeita. Tutkimustulosten perusteella opettajien omat näkökulmat ja painotukset vaikuttivat siihen, miten he vastasivat käytännössä oppimisvaikeuksiin. Opettajien hyödyntämiä käytännön tukikeinoja oli monenlaisia, ja näidenkin valikointiin vaikuttivat yksilökohtaisesti opettajan omat näkemykset. Osa opettajien käyttämistä tukikeinoista osoittautui hyödyllisemmiksi kuin toiset, ja osalla ei ollut merkittävää vaikutusta oppilaan oppimiseen. Myös opettajan ammattitaidolla näyttäytyi olevan merkitystä oppimisvaikeuksien kohtaamiseen. Opettajien ammattitaidosta ja itsevarmuudesta oli kuitenkin havaittavissa ristiriitaisia näkemyksiä, sillä osa opettajista opetti luottavaisin mielin oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia ja osa sen sijaan tunsi epävarmuutta omista taidoistaan opettaessaan näitä oppilaita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]