Lasten polion hoitotyö suomalaisissa 1950–1960-lukujen sairaanhoidon oppikirjoissa ja Sairaanhoitaja- lehdissä
Veltheim, Suska (2023)
Veltheim, Suska
2023
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301181525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301181525
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielma koostuu artikkelikäsikirjoituksesta (Veltheim, Suska; Kaunonen, Marja; Elomaa-Krapu, Minna. Lasten polion hoitotyö suomalaisissa 1950–1960-lukujen sairaanhoidon oppikirjoissa ja Sairaanhoitaja-lehdissä) ja täydentävästä osasta (Historiantutkimus tutkimusmenetelmänä hoitotieteessä). Artikkelikäsikirjoituksen tarkoituksena oli kuvata, millä tavoin polioon sairastuneiden lasten hoitotyötä kuvataan Suomessa käytetyissä 1950–1960-lukujen sairaanhoidon oppikirjoissa ja Sairaanhoitaja-lehdessä julkaistuissa artikkeleissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten tieto polion hoitotyöstä muuttui 1950-luvulta 1960-luvulle. Täydentävän osan tarkoituksena oli kuvata hoitotyön historiantutkimusta tutkimusmenetelmänä, historiantutkimuksen merkitystä ja sen vaiheita. Täydentävässä osassa on käytetty esimerkkinä artikkelikäsikirjoituksen pohjana ollutta tutkimusta.
Artikkelikäsikirjoituksen pohjana olleen laadullisen tutkimuksen aineistona olivat Suomessa 1950- ja 1960-luvuilla sairaanhoitajakoulutuksessa käytettyjen sairaanhoitoa sekä lääketiedettä käsittelevien oppikirjojen kuvaukset polion hoitotyöstä. Aineistona käytettiin lisäksi Sairaanhoitaja-lehdissä 1950–1960-luvuilla julkaistuja artikkeleita. Aineisto kerättiin vuoden 2022 aikana yksityisistä ja julkisista kokoelmista. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä.
Polion hoitotyö 1950- ja 60-luvuilla näytti aineiston perusteella olleen samanlaista sekä lapsi-, että aikuispotilaiden kohdalla. Kuvauksia erityisesti polioon sairastuneiden lasten hoitotyöstä ei aineistosta noussut esiin. Oppikirjat ja ammattilehdet kuvasivat polion hoitotyötä sairaanhoitajakeskeisenä. Lisäksi aineistosta tunnistettiin kolme pääteemaa: polion hoidon perusta, poliopotilaan hoitajan osaamisvaatimukset sekä poliopotilaan kaksi roolia. Polion hoitotyössä ei ollut tapahtunut muutosta 1950–1960-lukujen aikana.
Tutkimuksen luotettavuutta arvioitiin uskottavuuden, vahvistettavuuden, refleksiivisyyden ja siirrettävyyden avulla. Uskottavuutta lisäsivät aineiston autenttisuus, asianmukaisuus ja kattavuus suhteessa tutkimuskysymykseen. Täysin objektiivista tietoa aiheesta ei tässä tutkimuksessa ollut mahdollista tuottaa, koska aineisto oli kirjallista. Vahvistettavuutta lisättiin kuvaamalla tutkimusprosessi avoimesti ja polioon ja sen hoitotyöhön perehdyttiin ennen analyysin aloittamista. Refleksiivisyyden vahvistamiseksi polion hoitotyötä tarkasteltiin aineistossa vailla ennakko-oletuksia. Tämä saattoi osaltaan myös hidastaa aineiston lukemista ja tekstiin eläytymistä. Tulosten siirrettävyyttä vahvistaa aikaa ja ympäristöä kuvaava teoreettinen viitekehys, jotta lukija voi arvioida tulosten siirrettävyyttä erilasiin ympäristöihin ja aikakausiin.
Historiantutkimuksen voidaan katsoa tuottavan luotettavaa tietoa hoitotieteeseen. Hoitotiede tarvitsee historiantutkimusta, joka tuottaa tietoa hoitokulttuureista, koska hoitotyön nykypäivää ja tulevaisuutta voidaan ymmärtää vain tutkimalla ja tiedostamalla sen menneisyyttä. Hoitotieteen historiantutkimus Suomessa on ollut vähäistä, vaikka sen merkitys hoitotieteelle ja hoitotyön kehittämiselle on tärkeä. Tutkimus on ollut suuntautunutta aiheisiin, jotka ovat kansallisen mielenkiinnon kohteina. Tutkimusta hoitotieteen eri osa-alueista ja eri aikakausista historiasta tarvitaan lisää. Tutkimusalueista hoitotyön opetus, johtamiskäytännöt sekä hoitotyön filosofia ovat jääneet vähälle. Samoin potilasnäkökulma on ollut vähäisesti edustettuna hoitotieteen historiantutkimuksessa.
Tutkimuksen tulokset rakentavat hoitotieteen tietoperustaa tuottamalla ymmärrystä polion hoitotyön historiasta ja auttavat ymmärtämään poliopotilaiden kokemuksia ja heidän asemaansa 1950–1960-luvuilla. Tutkimuksen aineisto oli kirjallista ja koska kirjallisen aineiston analyysi ei voi täysin kertoa totuutta aineistosta. Jatkossa tarvitaankin tutkimusta polion hoidon ja sen vaikutusten koetusta todellisuudesta potilasnäkökulmasta. Tuloksia täydentäisi tutkimus polioon sairastuneiden potilaiden kokemuksista polion hoidosta 1950–1960-lukujen Suomessa.
Avainsanat: poliomyeliitti, polion hoitotyö, lasten hoitotyö, hoitotyön historia, laadullinen tutkimus The master's thesis consists of an article manuscript (Veltheim, Suska; Kaunonen, Marja; Elomaa-Krapu, Minna. Child polio nursing in Finnish 1950s-1960s nursing textbooks and Sairaanhoitaja-magazines) and a supplementary part (Historical research as a research method in nursing science). The purpose of the article manuscript was to describe how the nursing of children affected by polio is described in the nursing textbooks used in Finland in the 1950s and 1960s and in the articles published in Sairaanhoitaja- magazines. In addition, the purpose was to find out how knowledge about polio nursing changed from the 1950s to the 1960s. The purpose of the supplementary part was to describe nursing historical research as a research method, the importance of historical research and its stages. In the supplementary part, the research that was the basis of the article manuscript has been used as an example.
The data of the qualitative research that was the basis of the article manuscript were the descriptions of polio nursing in textbooks dealing with nursing and medicine used in nursing education in Finland in the 1950s and 1960s. In addition, articles published in the 1950s and 1960s in the Sairaanhoitaja- magazines were used as data. The data was collected during 2022 from private and public collections. The data was analyzed using thematic analysis.
Based on the data, polio nursing in the 1950s and 60s seemed to have been the same for both child and adult patients. The data did not reveal any descriptions of nursing for children affected by polio. Textbooks and magazines described polio nursing as nurse-centered. In addition, three main themes were identified from the material: the basis of polio treatment, the skill requirements of a polio patient's nurse, and the two roles of a polio patient. Polio nursing had not changed during the 1950s and 1960s.
The trustworthiness of this study was assessed using credibility, confirmability, reflexivity and transferability. Credibility was increased by the authenticity, appropriateness and comprehensiveness of the material in relation to the research question. It was not possible to produce completely objective information on the subject in this study, because the data was written. Confirmability was increased by openly describing the research process and learning about polio and its care before starting the data analysis. In order to strengthen reflexivity, polio nursing was examined in the material without preconceived assumptions. This could also slow down the reading of the material and getting absorbed in the text. The transferability of the results is strengthened by a theoretical framework describing time and environment, so that the reader can assess the transferability of the results to different environments and eras.
Historical research can be considered to produce reliable information for nursing science. Nursing science needs historical research that produces information about nursing cultures, because the present day and future of nursing can only be understood by studying and becoming aware of its past. There has been little historical research on nursing in Finland, although its importance for nursing and the development of nursing is important. The research has been oriented towards topics that are of national interest. More research is needed on different aspects of nursing science and different eras in history. Of the research areas, nursing education, management practices, and nursing philosophy have been left behind. Similarly, the patient perspective has been little represented in the historical research of nursing science.
The results of this study build the knowledge of nursing science by producing an understanding of the history of polio nursing and help to understand the experiences of polio patients and their position in the 1950s and 1960s. The data of the study was written and the analysis of the written data can not completely tell the truth of the topic. In the future, there is a need for research into the perceived reality of polio nursing and its effects from the patient's perspective. The results would be complemented by a study of polio patients' experiences of polio nursing in Finland in the 1950s and 1960s.
Key words: poliomyelitis, polio nursing, child nursing, nursing history, qualitative research
Artikkelikäsikirjoituksen pohjana olleen laadullisen tutkimuksen aineistona olivat Suomessa 1950- ja 1960-luvuilla sairaanhoitajakoulutuksessa käytettyjen sairaanhoitoa sekä lääketiedettä käsittelevien oppikirjojen kuvaukset polion hoitotyöstä. Aineistona käytettiin lisäksi Sairaanhoitaja-lehdissä 1950–1960-luvuilla julkaistuja artikkeleita. Aineisto kerättiin vuoden 2022 aikana yksityisistä ja julkisista kokoelmista. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä.
Polion hoitotyö 1950- ja 60-luvuilla näytti aineiston perusteella olleen samanlaista sekä lapsi-, että aikuispotilaiden kohdalla. Kuvauksia erityisesti polioon sairastuneiden lasten hoitotyöstä ei aineistosta noussut esiin. Oppikirjat ja ammattilehdet kuvasivat polion hoitotyötä sairaanhoitajakeskeisenä. Lisäksi aineistosta tunnistettiin kolme pääteemaa: polion hoidon perusta, poliopotilaan hoitajan osaamisvaatimukset sekä poliopotilaan kaksi roolia. Polion hoitotyössä ei ollut tapahtunut muutosta 1950–1960-lukujen aikana.
Tutkimuksen luotettavuutta arvioitiin uskottavuuden, vahvistettavuuden, refleksiivisyyden ja siirrettävyyden avulla. Uskottavuutta lisäsivät aineiston autenttisuus, asianmukaisuus ja kattavuus suhteessa tutkimuskysymykseen. Täysin objektiivista tietoa aiheesta ei tässä tutkimuksessa ollut mahdollista tuottaa, koska aineisto oli kirjallista. Vahvistettavuutta lisättiin kuvaamalla tutkimusprosessi avoimesti ja polioon ja sen hoitotyöhön perehdyttiin ennen analyysin aloittamista. Refleksiivisyyden vahvistamiseksi polion hoitotyötä tarkasteltiin aineistossa vailla ennakko-oletuksia. Tämä saattoi osaltaan myös hidastaa aineiston lukemista ja tekstiin eläytymistä. Tulosten siirrettävyyttä vahvistaa aikaa ja ympäristöä kuvaava teoreettinen viitekehys, jotta lukija voi arvioida tulosten siirrettävyyttä erilasiin ympäristöihin ja aikakausiin.
Historiantutkimuksen voidaan katsoa tuottavan luotettavaa tietoa hoitotieteeseen. Hoitotiede tarvitsee historiantutkimusta, joka tuottaa tietoa hoitokulttuureista, koska hoitotyön nykypäivää ja tulevaisuutta voidaan ymmärtää vain tutkimalla ja tiedostamalla sen menneisyyttä. Hoitotieteen historiantutkimus Suomessa on ollut vähäistä, vaikka sen merkitys hoitotieteelle ja hoitotyön kehittämiselle on tärkeä. Tutkimus on ollut suuntautunutta aiheisiin, jotka ovat kansallisen mielenkiinnon kohteina. Tutkimusta hoitotieteen eri osa-alueista ja eri aikakausista historiasta tarvitaan lisää. Tutkimusalueista hoitotyön opetus, johtamiskäytännöt sekä hoitotyön filosofia ovat jääneet vähälle. Samoin potilasnäkökulma on ollut vähäisesti edustettuna hoitotieteen historiantutkimuksessa.
Tutkimuksen tulokset rakentavat hoitotieteen tietoperustaa tuottamalla ymmärrystä polion hoitotyön historiasta ja auttavat ymmärtämään poliopotilaiden kokemuksia ja heidän asemaansa 1950–1960-luvuilla. Tutkimuksen aineisto oli kirjallista ja koska kirjallisen aineiston analyysi ei voi täysin kertoa totuutta aineistosta. Jatkossa tarvitaankin tutkimusta polion hoidon ja sen vaikutusten koetusta todellisuudesta potilasnäkökulmasta. Tuloksia täydentäisi tutkimus polioon sairastuneiden potilaiden kokemuksista polion hoidosta 1950–1960-lukujen Suomessa.
Avainsanat: poliomyeliitti, polion hoitotyö, lasten hoitotyö, hoitotyön historia, laadullinen tutkimus
The data of the qualitative research that was the basis of the article manuscript were the descriptions of polio nursing in textbooks dealing with nursing and medicine used in nursing education in Finland in the 1950s and 1960s. In addition, articles published in the 1950s and 1960s in the Sairaanhoitaja- magazines were used as data. The data was collected during 2022 from private and public collections. The data was analyzed using thematic analysis.
Based on the data, polio nursing in the 1950s and 60s seemed to have been the same for both child and adult patients. The data did not reveal any descriptions of nursing for children affected by polio. Textbooks and magazines described polio nursing as nurse-centered. In addition, three main themes were identified from the material: the basis of polio treatment, the skill requirements of a polio patient's nurse, and the two roles of a polio patient. Polio nursing had not changed during the 1950s and 1960s.
The trustworthiness of this study was assessed using credibility, confirmability, reflexivity and transferability. Credibility was increased by the authenticity, appropriateness and comprehensiveness of the material in relation to the research question. It was not possible to produce completely objective information on the subject in this study, because the data was written. Confirmability was increased by openly describing the research process and learning about polio and its care before starting the data analysis. In order to strengthen reflexivity, polio nursing was examined in the material without preconceived assumptions. This could also slow down the reading of the material and getting absorbed in the text. The transferability of the results is strengthened by a theoretical framework describing time and environment, so that the reader can assess the transferability of the results to different environments and eras.
Historical research can be considered to produce reliable information for nursing science. Nursing science needs historical research that produces information about nursing cultures, because the present day and future of nursing can only be understood by studying and becoming aware of its past. There has been little historical research on nursing in Finland, although its importance for nursing and the development of nursing is important. The research has been oriented towards topics that are of national interest. More research is needed on different aspects of nursing science and different eras in history. Of the research areas, nursing education, management practices, and nursing philosophy have been left behind. Similarly, the patient perspective has been little represented in the historical research of nursing science.
The results of this study build the knowledge of nursing science by producing an understanding of the history of polio nursing and help to understand the experiences of polio patients and their position in the 1950s and 1960s. The data of the study was written and the analysis of the written data can not completely tell the truth of the topic. In the future, there is a need for research into the perceived reality of polio nursing and its effects from the patient's perspective. The results would be complemented by a study of polio patients' experiences of polio nursing in Finland in the 1950s and 1960s.
Key words: poliomyelitis, polio nursing, child nursing, nursing history, qualitative research