Suomen ja Venäjän välisen rajaliikenteen muutokset vuonna 2022 : raskaan tieliikenteen data-analyysi
Sainio, Tuomas (2023)
Sainio, Tuomas
2023
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301161441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301161441
Tiivistelmä
Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan helmikuussa 2022. Euroopan unioni on tämän jälkeen asettanut useita uusia Venäjän vastaisia pakotepaketteja, ja kiristänyt vuonna 2014 asetettuja pakotteita. Venäjä on vastannut EU:n asettamiin pakotteisiin useilla vastapakotteilla. Työssä tarkastellaan, millaisia muutoksia Suomen ja Venäjän välisessä raskaassa tieliikenteessä on tapahtunut vuoden 2022 aikana viidellä työhön valitulla tieliikenteen rajanylityspaikalla.
Taustoittavassa luvussa tarkastellaan Suomen ja Venäjän välisen raskaan tieliikenteen liikennemääriä ja niissä tapahtuneita muutoksia vuosina 2011–2020. Tällä aikavälillä suurimmat muutokset ovat tapahtuneet vuosina 2014 ja 2020.
Vuonna 2022 tapahtuneita raskaan tieliikenteen rajanylityksien määrien muutoksia tarkastellaan työssä käyttämällä liikenteen automaattista mittausdataa viideltä työhön valitulta mittauspisteeltä. Mittauspisteet ovat valittu työn kannalta oleellisilta rajanylityspaikoilta. Työssä tarkasteltava aikaväli on vuoden 2022 viikot 1–39.
Kaikilla mittauspisteillä havaittiin muutoksia raskaan tieliikenteen rajanylitysmäärissä viikoilla 10 ja 15, jolloin ne vähenivät merkittävästi. Viikolla 10 tapahtuneet muutokset voidaan liittää Venäjän asettamiin vastapakotteisiin sekä suomalaisten ja kansainvälisten yrityksien vetäytymiseen Venäjän markkinoilta. EU:n asettamien pakotteiden kiristyminen viikolla 15 selittää tällöin tapahtuneita muutoksia.
Työssä tehtyjen havaintojen perusteella voidaan todeta, että suurimmat muutokset Suomen ja Venäjän välisessä raskaan tieliikenteen rajaliikennemäärissä voidaan sitoa johonkin maailmanpoliittiseen poikkeustilanteeseen. Rajaliikennemäärää on muuttanut 2010-luvulla eniten Krimin miehitys ja EU:n tämän seurauksena asettamat pakotteet sekä vuonna 2020 koronapandemian seurauksena asetetut liikkumisrajoitukset. Liikkumisrajoitukset muuttivat raskaaseen tieliikenteeseen lukeutuvien linja-autojen määrää rajaliikenteessä.
Vuonna 2022 tapahtuneet muutokset Suomen ja Venäjän välisen raskaan tieliikenteen rajanylitysmäärissä ovat tapahtuneet samanaikaisesti EU:n pakotepakettien sekä Venäjän asettamien vastapakotteiden voimaan astumisen kanssa. Rajanylitysmäärissä voidaan havaita myös pakotteiden siirtymisajan loppuminen.
Taustoittavassa luvussa tarkastellaan Suomen ja Venäjän välisen raskaan tieliikenteen liikennemääriä ja niissä tapahtuneita muutoksia vuosina 2011–2020. Tällä aikavälillä suurimmat muutokset ovat tapahtuneet vuosina 2014 ja 2020.
Vuonna 2022 tapahtuneita raskaan tieliikenteen rajanylityksien määrien muutoksia tarkastellaan työssä käyttämällä liikenteen automaattista mittausdataa viideltä työhön valitulta mittauspisteeltä. Mittauspisteet ovat valittu työn kannalta oleellisilta rajanylityspaikoilta. Työssä tarkasteltava aikaväli on vuoden 2022 viikot 1–39.
Kaikilla mittauspisteillä havaittiin muutoksia raskaan tieliikenteen rajanylitysmäärissä viikoilla 10 ja 15, jolloin ne vähenivät merkittävästi. Viikolla 10 tapahtuneet muutokset voidaan liittää Venäjän asettamiin vastapakotteisiin sekä suomalaisten ja kansainvälisten yrityksien vetäytymiseen Venäjän markkinoilta. EU:n asettamien pakotteiden kiristyminen viikolla 15 selittää tällöin tapahtuneita muutoksia.
Työssä tehtyjen havaintojen perusteella voidaan todeta, että suurimmat muutokset Suomen ja Venäjän välisessä raskaan tieliikenteen rajaliikennemäärissä voidaan sitoa johonkin maailmanpoliittiseen poikkeustilanteeseen. Rajaliikennemäärää on muuttanut 2010-luvulla eniten Krimin miehitys ja EU:n tämän seurauksena asettamat pakotteet sekä vuonna 2020 koronapandemian seurauksena asetetut liikkumisrajoitukset. Liikkumisrajoitukset muuttivat raskaaseen tieliikenteeseen lukeutuvien linja-autojen määrää rajaliikenteessä.
Vuonna 2022 tapahtuneet muutokset Suomen ja Venäjän välisen raskaan tieliikenteen rajanylitysmäärissä ovat tapahtuneet samanaikaisesti EU:n pakotepakettien sekä Venäjän asettamien vastapakotteiden voimaan astumisen kanssa. Rajanylitysmäärissä voidaan havaita myös pakotteiden siirtymisajan loppuminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]