Transaktioalustan arvo tuottajalle
Venho, Marika (2023)
Venho, Marika
2023
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301161427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301161427
Tiivistelmä
Alustapohjainen liiketoimintamalli haastaa perinteisen arvonluontiketjuun pohjautuvan yritystoiminnan. Alustat ovat tehokas tapa luoda enemmän arvoa pienemmillä resursseilla, sillä niiden arvontuotanto ei pohjaudu yksittäisen yrityksen sisäisten prosessien optimointiin ja resurssien kontrollointiin, vaan se syntyy alustan ja sen käyttäjien muodostamassa ekosysteemissä vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Alusta ei luo arvoa yksin, vaan sen kaikkien käyttäjien voimin. Alustaa ympäröivien toimijoiden merkitys arvonluonnille on kriittinen, mutta niiden tutkimus on vasta alkutekijöissään. Vasta käyttäjät tekevät alustasta elävän, eikä koodi luo arvoa ennen kuin sen päälle rakentuu ekosysteemi.
Tämä laadullinen tutkimus käsittelee arvontuotantoa alustojen kontekstissa sen tuottajien näkökulmasta käsin. Tutkimuksessa tarkastellaan transaktioalustalla tuottajina toimivien yrittäjien motiiveja transaktioalustojen hyödyntämiseen omassa liiketoiminnassaan sekä sitä, minkälaista arvoa transaktioalusta voi yrittäjälle tarjota. Tutkimuskysymyksiin pyritään vastaamaan kirjallisuuskatsauksen sekä tutkimusta varten kerätyn empiirisen aineiston avulla. Aineisto koostuu tuottajina toimivien yrittäjien haastatteluista ja sen analyysi on toteutettu aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei alustan arvo tuottajille rajaudu pelkkään mekaaniseen myynnin ja ostamisen mahdollistamiseen ja kaupankäynnin kustannusten madaltamiseen. Tuloksista välittyy kokonainen arvojen kirjo. Alusta on sitä käyttäville tuottajille arvokas käytännön liiketoimintaan liittyvien hyötyjen kautta, kuten näkyvyyden ja liiketoimintadatan lähteenä. Se saa arvonsa myös yhteisöstä, joka sitä hyödyntävistä tuottajista muodostuu ja jonka osaksi yrittäjä pääsee. Lisäksi tutkimuksessa haastatelluille alusta oli arvokas sen itsensä vuoksi. Alustan idea muodosti suuren osan alustaan liittyvästä arvosta.
Tutkimuksessa esiin noussut arvojen ja merkitysten kirjo kertoo alustasta muuna kuin teknisten osiensa summana. Tutkimuksen tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että jo pelkkä tuottajan arvokkaana pitämä alustan idea voi kompensoida sen teknisen toteutuksen ajoittaista kömpelyyttä, mikäli alustayritys onnistuu viestimään ideansa käyttäjilleen vakuuttavasti. Alustayrityksen jatkuvuuden kannalta viestintäosaaminen vaikuttaakin olevan yksi sen ydinkompetensseista. Alusta on väline, mutta myös idea ja yhteisö. Sen elinvoima syntyy näiden kaikkien yhdistelmästä.
Tämä laadullinen tutkimus käsittelee arvontuotantoa alustojen kontekstissa sen tuottajien näkökulmasta käsin. Tutkimuksessa tarkastellaan transaktioalustalla tuottajina toimivien yrittäjien motiiveja transaktioalustojen hyödyntämiseen omassa liiketoiminnassaan sekä sitä, minkälaista arvoa transaktioalusta voi yrittäjälle tarjota. Tutkimuskysymyksiin pyritään vastaamaan kirjallisuuskatsauksen sekä tutkimusta varten kerätyn empiirisen aineiston avulla. Aineisto koostuu tuottajina toimivien yrittäjien haastatteluista ja sen analyysi on toteutettu aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei alustan arvo tuottajille rajaudu pelkkään mekaaniseen myynnin ja ostamisen mahdollistamiseen ja kaupankäynnin kustannusten madaltamiseen. Tuloksista välittyy kokonainen arvojen kirjo. Alusta on sitä käyttäville tuottajille arvokas käytännön liiketoimintaan liittyvien hyötyjen kautta, kuten näkyvyyden ja liiketoimintadatan lähteenä. Se saa arvonsa myös yhteisöstä, joka sitä hyödyntävistä tuottajista muodostuu ja jonka osaksi yrittäjä pääsee. Lisäksi tutkimuksessa haastatelluille alusta oli arvokas sen itsensä vuoksi. Alustan idea muodosti suuren osan alustaan liittyvästä arvosta.
Tutkimuksessa esiin noussut arvojen ja merkitysten kirjo kertoo alustasta muuna kuin teknisten osiensa summana. Tutkimuksen tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että jo pelkkä tuottajan arvokkaana pitämä alustan idea voi kompensoida sen teknisen toteutuksen ajoittaista kömpelyyttä, mikäli alustayritys onnistuu viestimään ideansa käyttäjilleen vakuuttavasti. Alustayrityksen jatkuvuuden kannalta viestintäosaaminen vaikuttaakin olevan yksi sen ydinkompetensseista. Alusta on väline, mutta myös idea ja yhteisö. Sen elinvoima syntyy näiden kaikkien yhdistelmästä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]