Kuntavaalien henkilöityminen pormestareihin suomalaisessa media-aineistossa
Vainio, Salla (2023)
Vainio, Salla
2023
Politiikan tutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301161407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301161407
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan kuntavaalien henkilöitymistä pormestariehdokkaisiin Tampereen kesän 2021 kuntavaaleissa. Tutkimuskysymykset ovat: Miten media uutisoi pormestareista ja pormestariehdokkaista kuntavaalien alla? sekä Näkyykö kuntavaalien henkilöityminen pormestareihin ja pormestariehdokkaisiin media-aineistossa? Tutkimuksen teoriaosuudessa tutkimusongelmaa lähestytään ensin politiikan ja median suhdetta käsittelemällä. Tällöin keskiöön nousee politiikan muuttunut toimintaympäristö, median alati kasvava valta politiikassa sekä politiikan henkilöityminen yksittäisiin poliitikkoihin poliittisten puolueiden ja aatteiden sijaan. Teoriaosuuden toisessa osassa tutustutaan kuntavaaleihin, kuntien toimintaympäristön muutokseen, sekä pormestarimalliin kansainvälisesti, pohjoismaissa ja Tampereella.
Tutkimuksen aineistona toimii Ylen ja Aamulehden nettisivuilta haetut, 13.5.2021-13.6.2021 julkaistut jutut hakusanalla ”pormestari kuntavaalit”. Uutisjutuista karsittiin pois aiheelle epäolennaiset uutiset ja lopputuloksena oli yhteensä 25 uutisjuttua. Lisäksi tutkimuksen aineistona on Aamulehden henkilökuvissa näkyvät valokuvat pormestariehdokkaista, joita käsitellään erikseen analyysin lopussa. Tutkimusmetodina toimii laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka avulla aineistosta saatiin muodostettua tutkimusongelmiin vastaavat analyysikategoriat.
Aineiston perusteella pääanalyysikategorioita syntyi kolme. Ensimmäinen käsittelee pormestariehdokkaiden henkilökohtaisia ominaisuuksia, jolloin tarkastelussa ovat pormestariehdokkaiden poliittinen ura, muu ura ja koulutus, luonne sekä harrastukset. Toisessa analyysikategoriassa katse käännetään puolueen korostamiseen, jolloin käsitellään keskeisiä asiakysymyksiä, pormestariehdokkaiden näkemyksiä omista mahdollisuuksistaan nousta pormestariksi sekä puoluekentällä tapahtuneita muutoksia Tampereella. Kolmas analyysikategoria tarkastelee aineistossa esiintyviä valokuvia. Niistä käy ilmi pormestariehdokkaiden yksityiselämä erityisesti harrastusten kautta sekä Tampereeseen liittyvät kuvauskohteet ja muut viittaukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, että median pormestariehdokkaista luoma kuva on hyvin henkilökeskeinen ja vastaa siten aiempia tutkimustuloksia kuntavaalien henkilöitymisestä. Pormestariehdokkaat ja media haluavat luoda pormestareista mielikuvaa aivan tavallisina kuntalaisina. Kuntapolitiikka ei ole puolueiden tai henkilöiden välistä kilpailua, vaan yhteistä toimintaa, jolla pyritään saamaan aikaan paras mahdollinen kaupunki.
Tutkimuksen aineistona toimii Ylen ja Aamulehden nettisivuilta haetut, 13.5.2021-13.6.2021 julkaistut jutut hakusanalla ”pormestari kuntavaalit”. Uutisjutuista karsittiin pois aiheelle epäolennaiset uutiset ja lopputuloksena oli yhteensä 25 uutisjuttua. Lisäksi tutkimuksen aineistona on Aamulehden henkilökuvissa näkyvät valokuvat pormestariehdokkaista, joita käsitellään erikseen analyysin lopussa. Tutkimusmetodina toimii laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka avulla aineistosta saatiin muodostettua tutkimusongelmiin vastaavat analyysikategoriat.
Aineiston perusteella pääanalyysikategorioita syntyi kolme. Ensimmäinen käsittelee pormestariehdokkaiden henkilökohtaisia ominaisuuksia, jolloin tarkastelussa ovat pormestariehdokkaiden poliittinen ura, muu ura ja koulutus, luonne sekä harrastukset. Toisessa analyysikategoriassa katse käännetään puolueen korostamiseen, jolloin käsitellään keskeisiä asiakysymyksiä, pormestariehdokkaiden näkemyksiä omista mahdollisuuksistaan nousta pormestariksi sekä puoluekentällä tapahtuneita muutoksia Tampereella. Kolmas analyysikategoria tarkastelee aineistossa esiintyviä valokuvia. Niistä käy ilmi pormestariehdokkaiden yksityiselämä erityisesti harrastusten kautta sekä Tampereeseen liittyvät kuvauskohteet ja muut viittaukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, että median pormestariehdokkaista luoma kuva on hyvin henkilökeskeinen ja vastaa siten aiempia tutkimustuloksia kuntavaalien henkilöitymisestä. Pormestariehdokkaat ja media haluavat luoda pormestareista mielikuvaa aivan tavallisina kuntalaisina. Kuntapolitiikka ei ole puolueiden tai henkilöiden välistä kilpailua, vaan yhteistä toimintaa, jolla pyritään saamaan aikaan paras mahdollinen kaupunki.