Talonrakennushankkeen päätoteuttajan maineen kehittäminen ja ylläpitäminen
Ollaranta, Jethro (2023)
Ollaranta, Jethro
2023
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301131394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301131394
Tiivistelmä
Mainetta pidetään yleisesti yritysten aineettomana resurssina. Abstraktista luonteestaan huolimatta useat tutkimukset osoittavat maineella olevan konkreettisia taloudellisia vaikutuksia yritysten liiketoimintaan. Tässä työssä tutkitaan talonrakennushankkeen päätoteuttajan maineen merkitystä ja muodostumista. Työn päätavoite on selvittää, miten talonrakennushankkeen päätoteuttaja voi kehittää ja ylläpitää mainettaan. Päätavoitteen saavuttamiseksi selvitetään myös, miten maine vaikuttaa päätoteuttajan menestymiseen vuorovaikutussuhteissa rakennushankkeen aikaisten tärkeimpien sidosryhmien kanssa sekä mitkä ovat maineen muodostumiseen merkittävimmin vaikuttavat päätoteuttajan liiketoiminnalliset ja projektikohtaiset tekijät.
Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena, jonka alussa työn kannalta keskeisin käsite, maine, määritellään yrityselämän näkökulmasta. Mainetta myös verrataan tutkimustiedon pohjalta yrityksen muihin arvoihin, jonka jälkeen käsitellään rakennusalan ominaispiirteiden vaikutuksia talonrakennushankkeen päätoteuttajan maineeseen. Mainetta ja rakennusalaa koskevia perustietoja sovelletaan käytäntöön selvitettäessä päätoteuttajan maineen merkitystä ja vaikutuksia aliurakoitsijoiden ja projektien hankintaan sekä lopputuotteen myyntiin. Maineen merkitys kussakin vuorovaikutussuhteessa perustellaan kvalitatiivisen tutkimustiedon avulla ja apuna käytetään myös matemaattisia malleja, joiden perusteella maineen tuottama lisäarvo voidaan suhteuttaa rahalliseen arvoon. Lopuksi käydään läpi maineen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä, joista nostetaan esiin tutkimustietoon perustuen merkittävimmät liiketoiminnalliset ja projektikohtaiset tekijät. Saatujen tulosten pohjalta kootaan lista toimenpiteistä, jotka auttavat talonrakennushankkeen päätoteuttajaa parantamaan ja ylläpitämään hyvää mainetta.
Tutkimukset osoittavat, että talonrakennushankkeen päätoteuttajan hyvällä maineella on merkittävä positiivinen vaikutus pätevien aliurakoitsijoiden ja taloudellisesti kannattavien projektien saamisessa. Maineella on myös vaikutusta perustajaurakoitsijan tapauksessa uudisasuntojen myyntinopeuteen. Päätoteuttajan hyvän maineen voidaan todeta vetävän puoleensa hyvämaineisia aliurakoitsijoita, tilaajia sekä alan ulkopuolisia asiakkaita.
Päätoteuttaja voi vaikuttaa tietoisesti maineensa muodostumiseen usean eri tekijän kautta. Kokonaisliiketoiminnan tasolla merkittävimpänä maineeseen vaikuttavana tekijänä nähdään taloudelliset tekijät, mutta sosiaaliset, teknologiset ja ympäristötekijät ovat myös merkittäviä maineriskejä. Yksittäisen projektin maineeseen merkittävimmin vaikuttavat tekijät korreloivat vahvasti päätoteuttajan kokonaisliiketoiminnan maineriskiin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Projektin maineen muodostumisessa korostuu niin ympäristö- ja terveysvaikutusten huomioiminen kuin sosiaaliset tekijät, kuten tilaajan säännöllinen konsultoiminen ja ystävällismielinen projektikulttuuri. Kokonaisuudessaan projektin lopputuotteen merkitys projektin maineelle on odotettua pienempi ja maineessa korostuu nimenomaan yrityksen jatkuva ja todellinen toiminta projektin aikana.
Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena, jonka alussa työn kannalta keskeisin käsite, maine, määritellään yrityselämän näkökulmasta. Mainetta myös verrataan tutkimustiedon pohjalta yrityksen muihin arvoihin, jonka jälkeen käsitellään rakennusalan ominaispiirteiden vaikutuksia talonrakennushankkeen päätoteuttajan maineeseen. Mainetta ja rakennusalaa koskevia perustietoja sovelletaan käytäntöön selvitettäessä päätoteuttajan maineen merkitystä ja vaikutuksia aliurakoitsijoiden ja projektien hankintaan sekä lopputuotteen myyntiin. Maineen merkitys kussakin vuorovaikutussuhteessa perustellaan kvalitatiivisen tutkimustiedon avulla ja apuna käytetään myös matemaattisia malleja, joiden perusteella maineen tuottama lisäarvo voidaan suhteuttaa rahalliseen arvoon. Lopuksi käydään läpi maineen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä, joista nostetaan esiin tutkimustietoon perustuen merkittävimmät liiketoiminnalliset ja projektikohtaiset tekijät. Saatujen tulosten pohjalta kootaan lista toimenpiteistä, jotka auttavat talonrakennushankkeen päätoteuttajaa parantamaan ja ylläpitämään hyvää mainetta.
Tutkimukset osoittavat, että talonrakennushankkeen päätoteuttajan hyvällä maineella on merkittävä positiivinen vaikutus pätevien aliurakoitsijoiden ja taloudellisesti kannattavien projektien saamisessa. Maineella on myös vaikutusta perustajaurakoitsijan tapauksessa uudisasuntojen myyntinopeuteen. Päätoteuttajan hyvän maineen voidaan todeta vetävän puoleensa hyvämaineisia aliurakoitsijoita, tilaajia sekä alan ulkopuolisia asiakkaita.
Päätoteuttaja voi vaikuttaa tietoisesti maineensa muodostumiseen usean eri tekijän kautta. Kokonaisliiketoiminnan tasolla merkittävimpänä maineeseen vaikuttavana tekijänä nähdään taloudelliset tekijät, mutta sosiaaliset, teknologiset ja ympäristötekijät ovat myös merkittäviä maineriskejä. Yksittäisen projektin maineeseen merkittävimmin vaikuttavat tekijät korreloivat vahvasti päätoteuttajan kokonaisliiketoiminnan maineriskiin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Projektin maineen muodostumisessa korostuu niin ympäristö- ja terveysvaikutusten huomioiminen kuin sosiaaliset tekijät, kuten tilaajan säännöllinen konsultoiminen ja ystävällismielinen projektikulttuuri. Kokonaisuudessaan projektin lopputuotteen merkitys projektin maineelle on odotettua pienempi ja maineessa korostuu nimenomaan yrityksen jatkuva ja todellinen toiminta projektin aikana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]