Jalankulun ja pyöräilyn tilapäiset liikennejärjestelyt: Turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen työmailla
Kankkunen, Essi (2023)
Kankkunen, Essi
2023
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301131381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301131381
Tiivistelmä
Jalankulkua ja pyöräilyä on pyritty edistämään Suomessa ympäristö- ja liikennepolitiikan mukaisesti. Lisäksi vuonna 2020 tieliikennelakiin (729/2018) tulleen muutoksen myötä Suomessa on otettu käyttöön uusia väyläratkaisuja pyöräilijöille. Näiden myötä on tullut tarpeelliseksi parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tilapäisten liikennejärjestelyjen sujuvuutta ja turvallisuutta työmaiden ympäristössä. Työmaiden ympärillä esiintyy useita vaaranpaikkoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille, ja tämän työn tarkoituksena on etsiä yleisesti hyödynnettäviä keinoja parantaa jalankulkijan ja pyöräilijän liikenneturvallisuutta yhdyskuntatekniikan työmaiden ympärillä.
Päätoteuttaja on velvollinen rakentamaan tilapäiset liikennejärjestelyt työmaan ympärille silloin, kun työmaa voi aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle tai muu liikenne voi aiheuttaa vaaraa työmaalla työskenteleville. Tässä kandidaatintyössä esitellään eräitä tilapäisten liikennejärjestelyjen rakentamista ohjaavia lakeja ja esitetään, millä periaatteilla saadaan aikaan turvalliset tilapäiset liikennejärjestelyt kaikille liikennemuodoille. Kandidaatintyön aiheen rajauksen mukaisesti tässä työssä käsitellään erikseen myös jalankulun ja pyöräilyn tilapäisten liikennejärjestelyjen toteuttamista ja vaatimuksia, kuten erottelun tarvetta muusta liikenteestä ja esteettömyyttä. Lisäksi haastattelin Tampereen kaupungin asiantuntijoita, Marko Korpelaa, Katja Seimelää ja Timo Seimelää, ongelmista, jotka haittaavat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta tilapäisissä liikennejärjestelyissä. Haastatteluissa esille nousi erityisesti valvonnan tehottomuus, väylien laadun heikkeneminen ja sidosryhmien piittaamattomuus tilapäisiä liikennejärjestelyjä kohtaan.
Liikenteessä kuolee Suomessa vuosittain kymmeniä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan eri keinoin, kuten rauhoittamalla moottoriliikennettä ja varoittamalla tienkäyttäjiä vaarallisista paikoista ja muista tiellä liikkujista. Tässä työssä pohditaan samojen menetelmien soveltamista myös työmaakäyttöön
Lopputuloksena syntyi parannusehdotuksia, joita käyttämällä jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus ja sujuvuus paranevat työmaiden lähettyvillä tilapäisissä liikennejärjestelyissä. Havaittujen ongelmien ja parannusehdotusten perusteella tultiin tulokseen, että tilapäistenkin liikennejärjestelyjen turvallisuuden parantamiseen tarvitaan kaikkia sidosryhmiä, varsinkin viranomaisia, päätoteuttajaa ja muita työmaalla toimivia, mutta myös kadulla liikkujia. Liikenneturvallisuuden parantaminen on jatkuvaa työtä.
Päätoteuttaja on velvollinen rakentamaan tilapäiset liikennejärjestelyt työmaan ympärille silloin, kun työmaa voi aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle tai muu liikenne voi aiheuttaa vaaraa työmaalla työskenteleville. Tässä kandidaatintyössä esitellään eräitä tilapäisten liikennejärjestelyjen rakentamista ohjaavia lakeja ja esitetään, millä periaatteilla saadaan aikaan turvalliset tilapäiset liikennejärjestelyt kaikille liikennemuodoille. Kandidaatintyön aiheen rajauksen mukaisesti tässä työssä käsitellään erikseen myös jalankulun ja pyöräilyn tilapäisten liikennejärjestelyjen toteuttamista ja vaatimuksia, kuten erottelun tarvetta muusta liikenteestä ja esteettömyyttä. Lisäksi haastattelin Tampereen kaupungin asiantuntijoita, Marko Korpelaa, Katja Seimelää ja Timo Seimelää, ongelmista, jotka haittaavat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta tilapäisissä liikennejärjestelyissä. Haastatteluissa esille nousi erityisesti valvonnan tehottomuus, väylien laadun heikkeneminen ja sidosryhmien piittaamattomuus tilapäisiä liikennejärjestelyjä kohtaan.
Liikenteessä kuolee Suomessa vuosittain kymmeniä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan eri keinoin, kuten rauhoittamalla moottoriliikennettä ja varoittamalla tienkäyttäjiä vaarallisista paikoista ja muista tiellä liikkujista. Tässä työssä pohditaan samojen menetelmien soveltamista myös työmaakäyttöön
Lopputuloksena syntyi parannusehdotuksia, joita käyttämällä jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus ja sujuvuus paranevat työmaiden lähettyvillä tilapäisissä liikennejärjestelyissä. Havaittujen ongelmien ja parannusehdotusten perusteella tultiin tulokseen, että tilapäistenkin liikennejärjestelyjen turvallisuuden parantamiseen tarvitaan kaikkia sidosryhmiä, varsinkin viranomaisia, päätoteuttajaa ja muita työmaalla toimivia, mutta myös kadulla liikkujia. Liikenneturvallisuuden parantaminen on jatkuvaa työtä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]