Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä 3-5-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksesta
Lukkala, Julia; Roikonen, Reetta (2023)
Lukkala, Julia
Roikonen, Reetta
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301121374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301121374
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä 3–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksesta. Tutkimuksessa perehdytään siihen, miten varhaiskasvatushenkilöstö määrittelee tunnekasvatuksen ja millaisia menetelmiä tunnekasvatuksen toteuttamiseen käytetään. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan Preschool RULER-mallin mukaisten tunnetaitojen osa-alueiden ilmenemistä haastateltavien vastauksissa. RULER-malli on teoria, joka jakaa tunnetaidot viiteen osa-alueeseen. Niitä ovat tunteiden havaitseminen, tunteiden ymmärtäminen, tunteiden sanoittaminen, tunteiden ilmaiseminen ja tunteiden sääteleminen. Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, koska tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ihmisten käsityksiä jostakin ilmiöstä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa ja kahta varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Tampereen seudun päiväkodeissa vuonna 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa ohjaavana teoriana toimi RULER-malli. Tulosten analyysiyksiköt muodostettiin kuitenkin aineiston pohjalta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat tunnekasvatuksen koostuvan tunnetaitojen harjoittelemisesta, sosiaalisten taitojen kehittämisestä sekä aikuisen merkityksestä. Tunnetaidot ja sosiaaliset taidot kehittyvät tutkimustulosten perusteella vahvassa yhteydessä toisiinsa. Varhaiskasvatushenkilöstön esille tuomat menetelmät jaettiin fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin menetelmiin. Tunnekasvatusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa sekä suunnitelmallisesti että suunnittelemattomasti. Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatushenkilöstö pitää tunnekasvatusta tärkeänä osana varhaiskasvatusta, mutta resurssien ja epävarmuuden takia sitä ei aina pystytä toteuttamaan laadukkaasti. Jokainen RULER-mallin mukainen tunnetaitojen osa-alue ilmeni useasti varhaiskasvatushenkilöstön määritellessä tunnekasvatusta.
Tämän tutkimuksen avulla onnistuttiin kartoittamaan, millaisessa roolissa tunnekasvatus näyttäytyy varhaiskasvatuksen arjessa tällä hetkellä ja miten sitä tulisi kehittää. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla lisätään tietoisuutta siitä, millaisilla menetelmillä tunnekasvatusta voidaan toteuttaa, ja mitä kaikkea sitä toteuttaessa on tärkeä ottaa huomioon. Lisäksi myös RULER-mallin kattava ja selkeä tunnetaitojen jaottelu saa tämän tutkimuksen myötä lisää näkyvyyttä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa ja kahta varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Tampereen seudun päiväkodeissa vuonna 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa ohjaavana teoriana toimi RULER-malli. Tulosten analyysiyksiköt muodostettiin kuitenkin aineiston pohjalta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat tunnekasvatuksen koostuvan tunnetaitojen harjoittelemisesta, sosiaalisten taitojen kehittämisestä sekä aikuisen merkityksestä. Tunnetaidot ja sosiaaliset taidot kehittyvät tutkimustulosten perusteella vahvassa yhteydessä toisiinsa. Varhaiskasvatushenkilöstön esille tuomat menetelmät jaettiin fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin menetelmiin. Tunnekasvatusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa sekä suunnitelmallisesti että suunnittelemattomasti. Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatushenkilöstö pitää tunnekasvatusta tärkeänä osana varhaiskasvatusta, mutta resurssien ja epävarmuuden takia sitä ei aina pystytä toteuttamaan laadukkaasti. Jokainen RULER-mallin mukainen tunnetaitojen osa-alue ilmeni useasti varhaiskasvatushenkilöstön määritellessä tunnekasvatusta.
Tämän tutkimuksen avulla onnistuttiin kartoittamaan, millaisessa roolissa tunnekasvatus näyttäytyy varhaiskasvatuksen arjessa tällä hetkellä ja miten sitä tulisi kehittää. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla lisätään tietoisuutta siitä, millaisilla menetelmillä tunnekasvatusta voidaan toteuttaa, ja mitä kaikkea sitä toteuttaessa on tärkeä ottaa huomioon. Lisäksi myös RULER-mallin kattava ja selkeä tunnetaitojen jaottelu saa tämän tutkimuksen myötä lisää näkyvyyttä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]