Reaaliaikaisten datapohjaisten palveluiden mahdollistaminen urheilumarkkinoilla
Ilonen, Atte (2023)
Ilonen, Atte
2023
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301111322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301111322
Tiivistelmä
Urheilumarkkinoilla on käynnissä digitalisaation ja automaation murros reaaliaikaisen datan avulla. Urheilijoiden automatisoidun seurantadatan avulla urheilijoiden suorituksista saadaan aiempaa tarkempaa ja monimuotoisempaa dataa, jota voidaan hyödyntää urheilumarkkinoilla esimerkiksi valmennuksessa, televisioinnissa ja vedonlyönnissä. Tämä diplomityö toteutetaan toimeksiantona suomalaiselle ohjelmistoalan yritykselle, joka toimii datatoimittajana urheilumarkkinoilla. Tässä diplomityössä pyritään kasvattamaan ymmärrystä urheilumarkkinoiden nykytilasta datapohjaisten palveluiden osalta. Työssä noudatetaan laadullista tutkimusotetta, jonka avulla pyritään ymmärtämään eri asiakassegmenttien välisiä eroavaisuuksia ja yksilöllisiä tarpeita. Diplomityön tutkimuskysymyksiksi valittiin (1) mikä datapohjaisessa palveluliiketoiminnassa tuottaa arvoa eri asiakassegmenteille urheilumarkkinoilla ja miten arvo realisoituu, (2) miten datatoimittaja voi tukea asiakkaita arvon toteutumisessa urheilumarkkinoilla ja (3) miten datatoimittaja voi kehittää datapohjaista palveluliiketoimintaansa. Diplomityö aloitetaan kirjallisuuskatsauksella, jossa tutustutaan diplomityön kannalta merkittäviin käsitteisiin, arvonluontiin urheilumarkkinoilla tärkeimpien sidosryhmien kautta, mittaamiseen urheilussa sekä datapohjaisen palveluliiketoiminnan kehittämiseen. Työn empiirisessä vaiheessa kirjallisuuskatsauksen tuloksia täydennetään kohdeorganisaation sisäisten ja ulkoisten haastattelujen avulla.
Tutkimuksen avulla lisättiin olennaisesti ymmärrystä siitä, miten datapohjainen palvelu luo arvoa eri asiakassegmenteille ja miten arvo realisoituu. Datapohjainen palvelu tuottaa kaikille asiakassegmenteille arvoa, kun data on reaaliaikaista, automaattista, tarkkaa, ja mahdollisimman virheetöntä, mutta asiakassegmentit kuitenkin painottavat eri ominaisuuksia eri tavoin. Asiakassegmentit myös hyödyntävät datapohjaisia palveluita erilaisiin tarkoituksiin, jolloin myös arvon realisoitumisessa on eroja. Pääasiallinen tavoite on kuitenkin rikastaa tarjotun datan avulla omia palveluita loppuasiakkaille tai luoda kokonaan uusia palveluita, joita ilman seurantadataa ei olisi mahdollista toteuttaa.
Datatoimittajan tärkeimmiksi tukitoimiksi tunnistettiin luotettavana kumppanina toimiminen, jonka tehtävänä on mahdollistaa seurantadatan jatkuva ja sujuva kerääminen, datapohjaisen palvelujärjestelmän ylläpitäminen sekä vuoropuhelun ylläpitäminen datatoimittajan, datatoimittajan asiakkaiden ja loppuasiakkaiden välillä. Kirjallisuuskatsauksessa tukitoimiksi tunnistettiin lisäksi muita datapohjaisen järjestelmän tietoteknisiä vaatimuksia sekä kassa- ja tulovirtojen hallintaa, mutta niihin ei tämän diplomityön empiirisessä tutkimuksessa keskitytty.
Datapohjaisen palveluliiketoiminnan kehittämiseksi tunnistettiin useita eri keinoja, joilla pyritään vastaamaan tunnistettuihin haasteisiin. Uusien palvelukumppanuuksien löytäminen, verkostoitumisen tehostaminen, keskusteluyhteyksien kehittäminen ja palvelutarjooman selkeyttäminen olivat tunnistettu tutkimuksen empiirisessä vaiheessa, joita myös kohdeyritykselle suositeltiin toteutettavaksi mahdollisimman pian. Kirjallisuuskatsauksen perusteella kohdeyrityksen suositellaan tarkastelevan mahdollisuutta tuottaa esimerkkipalveluja asiakkaille ja auttaa asiakkaita datapohjaisten liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, sillä niiden avulla voidaan tehostaa toimijoiden välistä yhteistyötä merkittävästi.
Tutkimuksen avulla lisättiin olennaisesti ymmärrystä siitä, miten datapohjainen palvelu luo arvoa eri asiakassegmenteille ja miten arvo realisoituu. Datapohjainen palvelu tuottaa kaikille asiakassegmenteille arvoa, kun data on reaaliaikaista, automaattista, tarkkaa, ja mahdollisimman virheetöntä, mutta asiakassegmentit kuitenkin painottavat eri ominaisuuksia eri tavoin. Asiakassegmentit myös hyödyntävät datapohjaisia palveluita erilaisiin tarkoituksiin, jolloin myös arvon realisoitumisessa on eroja. Pääasiallinen tavoite on kuitenkin rikastaa tarjotun datan avulla omia palveluita loppuasiakkaille tai luoda kokonaan uusia palveluita, joita ilman seurantadataa ei olisi mahdollista toteuttaa.
Datatoimittajan tärkeimmiksi tukitoimiksi tunnistettiin luotettavana kumppanina toimiminen, jonka tehtävänä on mahdollistaa seurantadatan jatkuva ja sujuva kerääminen, datapohjaisen palvelujärjestelmän ylläpitäminen sekä vuoropuhelun ylläpitäminen datatoimittajan, datatoimittajan asiakkaiden ja loppuasiakkaiden välillä. Kirjallisuuskatsauksessa tukitoimiksi tunnistettiin lisäksi muita datapohjaisen järjestelmän tietoteknisiä vaatimuksia sekä kassa- ja tulovirtojen hallintaa, mutta niihin ei tämän diplomityön empiirisessä tutkimuksessa keskitytty.
Datapohjaisen palveluliiketoiminnan kehittämiseksi tunnistettiin useita eri keinoja, joilla pyritään vastaamaan tunnistettuihin haasteisiin. Uusien palvelukumppanuuksien löytäminen, verkostoitumisen tehostaminen, keskusteluyhteyksien kehittäminen ja palvelutarjooman selkeyttäminen olivat tunnistettu tutkimuksen empiirisessä vaiheessa, joita myös kohdeyritykselle suositeltiin toteutettavaksi mahdollisimman pian. Kirjallisuuskatsauksen perusteella kohdeyrityksen suositellaan tarkastelevan mahdollisuutta tuottaa esimerkkipalveluja asiakkaille ja auttaa asiakkaita datapohjaisten liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, sillä niiden avulla voidaan tehostaa toimijoiden välistä yhteistyötä merkittävästi.