"Mitä meiän ois pitäny tehä eri tavalla?": Keskustelunanalyysi pelaajien välisestä vuorovaikutuksesta League of Legends -videopelissä
Puputti, Miska (2023)
Puputti, Miska
2023
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301091219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301091219
Tiivistelmä
Teknologian kehittymisen myötä myös meidän keinomme olla vuorovaikutuksessa toistemme kanssa ovat lisääntyneet. Älypuhelimet, internet ja sosiaalinen media ovat tulleet jäädäkseen osaksi meidän ja yhteiskuntamme arkipäivää. Koronapandemian myötä yhteiskunnassa nähtiin laajempaakin muutosta teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa, kun koulutuslaitokset-, yhdistykset sekä yritykset siirsivät yhä suuremman osan sosiaalisesta kanssakäymisestä virtuaalialustoille.
Tässä tutkielmassa tarkastelen pelaajien välistä sosiaalista vuorovaikutusta kilpailullisessa videopelitilanteessa League of Legends -videopelissä. Keskityn erityisesti tarkastelemaan juuri sitä hetkeä jolloin tarkastelun kohteena oleva joukkue on häviämässä pelin, ja tutkin miten pelaajat käsittelevät häviöitä keskusteluissaan.
Aineistoni koostuu itse tallentamistani videotallenteista, joissa näkyy League of Legends -videopeli sekä kuuluu kaikkien joukkueen viiden pelaajan ääni Discord -sovelluksen välityksellä. Aineistopohjani koostuu kaikkiaan 73:sta erillisestä League of Legends ottelusta. Valitsin aineistostani analysoitavaksi hävittyjen otteluiden viimeisen peliminuutin sekä pelin loppumisen jälkeisen ensimmäisen minuutin.
Tässä tutkielmassa tarkastelen pelaajien välistä sosiaalista vuorovaikutusta kilpailullisessa videopelitilanteessa League of Legends -videopelissä. Keskityn erityisesti tarkastelemaan juuri sitä hetkeä jolloin tarkastelun kohteena oleva joukkue on häviämässä pelin, ja tutkin miten pelaajat käsittelevät häviöitä keskusteluissaan.
Aineistoni koostuu itse tallentamistani videotallenteista, joissa näkyy League of Legends -videopeli sekä kuuluu kaikkien joukkueen viiden pelaajan ääni Discord -sovelluksen välityksellä. Aineistopohjani koostuu kaikkiaan 73:sta erillisestä League of Legends ottelusta. Valitsin aineistostani analysoitavaksi hävittyjen otteluiden viimeisen peliminuutin sekä pelin loppumisen jälkeisen ensimmäisen minuutin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]