Kasvatustieteiden opiskelijoiden näkemyksiä attribuutioiden vaikutuksesta opiskelumotivaatioon
Helovuo, Elsa (2023)
Helovuo, Elsa
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301041079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301041079
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Tampereen yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoiden näkemyksiä attribuutioiden vaikutuksesta heidän opiskelumotivaatioonsa. Attribuutiolla tarkoitetaan yksilön tapaa selittää onnistumisiaan ja epäonnistumisiaan itselleen. Tutkimuksessa hyödynnettiin Weinerin attribuutioteorian kolmea ulottuvuutta: syyn sijaintia, syyn pysyvyyttä ja syyn kontrolloitavuutta. Lisäksi teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin motivaatiota opintojen näkökulmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin sekä luokittelun keinoin. Ensiksi haluttiin selvittää yleisesti opiskelijoilla ilmeneviä attribuutioita. Seuraavaksi tarkasteltiin opiskelumotivaatiota lisääviä ja laskevia attribuutioita sekä sellaisia attribuutioita, jotka eivät vaikuta opiskelumotivaatioon yksilön menestyessä opinnoissaan. Lopuksi selvitettiin, kokevatko opiskelijat attribuutioiden vaikuttavan heidän opiskelumotivaatioonsa ja kuinka paljon.
Tuloksista käy ilmi, että tutkimuksen vastaajajoukko on lähtökohtaisesti onnistumismotivoituneita, sillä menestymistilanteissa sisäiset attribuutiot korostuivat, kun taas epäonnistumistilanteissa muuttuvat attribuutiot korostuivat. Opiskelumotivaatiota laskevat syyt ovat usein muuttuvia, mikä tukee ajatusta onnistumismotivoituneesta opiskelijasta. Tuloksista näkyy myös vastaajien kiinnostus omaa alaa kohtaan. Menestystä selitetään aiheen kiinnostavuudella ja motivaatiota lisänneiksi syiksi mainitaan menestymistilanteissa uuden oppiminen ja epäonnistumistilanteissa oppimisen nälkä. Motivaatiota laskeviksi syiksi mainitaan muun muassa aiheen kiinnostamattomuus tai vaikeus, kokemus oman vaivannäön hyödyttömyydestä sekä tiedostettu panostamattomuus. Näistä viimeinen kertoo yliopistosta tutkimuksen toteutusympäristönä. Yliopisto tutkimuksen kontekstina näkyy myös esimerkiksi motivaatiota lisäävissä attribuutioissa, joissa mainitaan priorisoinnin pakollisuus. Menestymistilanteissa motivaatioon vaikuttamattomat syyt ovat yleisesti ulkoisia. Kaiken kaikkiaan opiskelijat kokevat attribuutioiden vaikuttavan heidän opiskelumotivaatioonsa melko paljon.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin sekä luokittelun keinoin. Ensiksi haluttiin selvittää yleisesti opiskelijoilla ilmeneviä attribuutioita. Seuraavaksi tarkasteltiin opiskelumotivaatiota lisääviä ja laskevia attribuutioita sekä sellaisia attribuutioita, jotka eivät vaikuta opiskelumotivaatioon yksilön menestyessä opinnoissaan. Lopuksi selvitettiin, kokevatko opiskelijat attribuutioiden vaikuttavan heidän opiskelumotivaatioonsa ja kuinka paljon.
Tuloksista käy ilmi, että tutkimuksen vastaajajoukko on lähtökohtaisesti onnistumismotivoituneita, sillä menestymistilanteissa sisäiset attribuutiot korostuivat, kun taas epäonnistumistilanteissa muuttuvat attribuutiot korostuivat. Opiskelumotivaatiota laskevat syyt ovat usein muuttuvia, mikä tukee ajatusta onnistumismotivoituneesta opiskelijasta. Tuloksista näkyy myös vastaajien kiinnostus omaa alaa kohtaan. Menestystä selitetään aiheen kiinnostavuudella ja motivaatiota lisänneiksi syiksi mainitaan menestymistilanteissa uuden oppiminen ja epäonnistumistilanteissa oppimisen nälkä. Motivaatiota laskeviksi syiksi mainitaan muun muassa aiheen kiinnostamattomuus tai vaikeus, kokemus oman vaivannäön hyödyttömyydestä sekä tiedostettu panostamattomuus. Näistä viimeinen kertoo yliopistosta tutkimuksen toteutusympäristönä. Yliopisto tutkimuksen kontekstina näkyy myös esimerkiksi motivaatiota lisäävissä attribuutioissa, joissa mainitaan priorisoinnin pakollisuus. Menestymistilanteissa motivaatioon vaikuttamattomat syyt ovat yleisesti ulkoisia. Kaiken kaikkiaan opiskelijat kokevat attribuutioiden vaikuttavan heidän opiskelumotivaatioonsa melko paljon.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8780]