Seksuaalisuuden representaatiot yläkoulun uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjoissa
Vuorela, Olga (2023)
Vuorela, Olga
2023
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212309853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212309853
Tiivistelmä
Tällä tutkielmalla selvitän, minkälaisia seksuaalisuuden representaatioita yläkoulun uskonnon ja elämänkatsomustiedon kirjoissa esitetään. Tutkin siis kuvia, joita kristillisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon kirjoissa esitetään seksuaalisuutta käsittelevien lukujen ja otsikoiden alla. Tutkimuksen tulokset antavat lisää tietoa siitä, minkälaista seksuaalisuuteen liittyvää kuvastoa näiden katsomusaineiden kirjoissa on ja siitä, mitä kuvilla halutaan sanoa seksuaalisuudesta.
Tutkimuskysymykseni on, miten yläkoulun uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjojen kuvastossa esitetään seksuaalisuutta. Aineistonani on yläkoulun 7.–9. luokan tällä hetkellä suomalaisissa kouluissa käytössä olevia uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjoja. Teoreettinen viitekehykseni rakentuu representaation konstruktiivisesta käsityksestä ja sukupuolentutkimuksen teorioista.
Tutkimusmetodina käytän sisällönanalyysia kuvien kategorioihin jakamisessa ja niiden analyysissa. Erittelen uskonnon ja elämänkatsomustiedon kirjojen kuvista löytyneet kategoriat toisistaan ja käsittelen niitä sekä yksittäin, että vertailevan analyysin kautta. Aineiston pohjalta muodostan yhdeksän uskonnon kategoriaa ja kahdeksan elämänkatsomustiedon kategoriaa. Sisällönanalyysin lisäksi hyödynnän Ikonologiaa ja sen kolmea vaihetta: esi-ikonografista kuvailua, ikonografista analyysia ja ikonologista tulkintaa kuvien yksityiskohtaisemmassa tulkinnassa. Sisällönanalyysia ja ikonologiaa yhdessä hyödyntämällä saan kattavan kuvan siitä, miten seksuaalisuutta esitetään visuaalisesti näissä kirjoissa.
Tutkimustulokseni osoittavat, että seksuaalisuutta esitetään uskonnon ja elämänkatsomustiedon kirjoissa varsin monipuolisesti. Korostuvat kategoriat ovat rakkaus ja romantiikka, seksuaalivähemmistöt, perhe sekä sukupuolen moninaisuus. Suurimpana erona voidaan huomata, että elämänkatsomustieto keskittyy rakkauden ja romantiikan sekä seksuaalivähemmistöjen lisäksi sukupuolen moninaisuuteen, kun taas uskonnon kirjoissa esitetään enemmän perhekuvastoa.
Tutkimuskysymykseni on, miten yläkoulun uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjojen kuvastossa esitetään seksuaalisuutta. Aineistonani on yläkoulun 7.–9. luokan tällä hetkellä suomalaisissa kouluissa käytössä olevia uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjoja. Teoreettinen viitekehykseni rakentuu representaation konstruktiivisesta käsityksestä ja sukupuolentutkimuksen teorioista.
Tutkimusmetodina käytän sisällönanalyysia kuvien kategorioihin jakamisessa ja niiden analyysissa. Erittelen uskonnon ja elämänkatsomustiedon kirjojen kuvista löytyneet kategoriat toisistaan ja käsittelen niitä sekä yksittäin, että vertailevan analyysin kautta. Aineiston pohjalta muodostan yhdeksän uskonnon kategoriaa ja kahdeksan elämänkatsomustiedon kategoriaa. Sisällönanalyysin lisäksi hyödynnän Ikonologiaa ja sen kolmea vaihetta: esi-ikonografista kuvailua, ikonografista analyysia ja ikonologista tulkintaa kuvien yksityiskohtaisemmassa tulkinnassa. Sisällönanalyysia ja ikonologiaa yhdessä hyödyntämällä saan kattavan kuvan siitä, miten seksuaalisuutta esitetään visuaalisesti näissä kirjoissa.
Tutkimustulokseni osoittavat, että seksuaalisuutta esitetään uskonnon ja elämänkatsomustiedon kirjoissa varsin monipuolisesti. Korostuvat kategoriat ovat rakkaus ja romantiikka, seksuaalivähemmistöt, perhe sekä sukupuolen moninaisuus. Suurimpana erona voidaan huomata, että elämänkatsomustieto keskittyy rakkauden ja romantiikan sekä seksuaalivähemmistöjen lisäksi sukupuolen moninaisuuteen, kun taas uskonnon kirjoissa esitetään enemmän perhekuvastoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]