Tilintarkastusalan houkuttelevuus: Tarkastusalan opiskelijoiden näkökulma
Kurjanen, Jonna (2023)
Kurjanen, Jonna
2023
Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma - Master's Programme in Auditing and Evaluation
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301021022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301021022
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan tilintarkastusalan alamielikuvaa ja houkuttelevuutta tarkastusalan opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa tutkimustietoa toimialan alamielikuvan ja houkuttelevuuden muodostumisesta sekä näiden kahden keskinäisestä yhteydestä. Tutkimusongelmana on siis tilintarkastusalan alamielikuva ja houkuttelevuus Suomessa tarkastusalan opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimusongelmaan vastataan kartoittamalla, mistä tekijöistä tilintarkastusalan alamielikuva ja houkuttelevuus muodostuvat, ja selvittämällä, miten alamielikuva vaikuttaa alan houkuttelevuuteen.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten on haastateltu Tampereen yliopiston tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelman opiskelijoita. Teemahaastatteluaineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jotta tutkittavasta ilmiöstä eli tilintarkastusalan alamielikuvan ja houkuttelevuuden muodostumisesta on saatu mahdollisimman syvällistä tietoa kohderyhmän näkökulmasta. Tarkastusalan opiskelijat on valittu tutkielman kohderyhmäksi siksi, että he edustavat tilintarkastusalan kannalta relevanttia sidosryhmää, ja ovat osoittaneet kiinnostusta tarkastusalaa kohtaan hakeutumalla opiskelemaan kyseiseen maisteriohjelmaan eli voisivat myös potentiaalisesti työllistyä tilintarkastusalalle.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu työnantajamielikuvia, työnantajabrändäystä ja työnantajien houkuttelevuutta käsittelevään tutkimukseen. Teoriaosuudessa on hyödynnetty myös toimialamielikuvia ja toimialabrändäystä koskevaa tutkimusta, mutta toimialanäkökulma on vielä kohtuullisen vähän tutkittu. Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tilintarkastusalan alamielikuva koostuu sitä määrittävistä instrumentaalisista ja symbolisista attribuuteista sekä alaan liitetyistä negatiivisista assosiaatioista. Tilintarkastusalan houkuttelevuus taas muodostuu alan alamielikuvasta sekä yksilön ja alan välisestä yhteensopivuudesta, joka määräytyy yksilön tarpeiden ja preferenssien sekä ominaisuuksien perusteella. Alamielikuvalla on siis suora yhteys alan houkuttelevuuteen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää niin jatkotutkimuksissa kuin käytännössäkin. Tutkimustulokset tarjoavat uutta tietoa toimialabrändäyksen teemoihin liittyen ja täyttävät tutkimusaukkoa vähemmän tutkitun aihealueen osalta. Tutkielmasta nousee esiin myös useita jatkotutkimusaiheita. Vastaavaa tutkimusasetelmaa voisi soveltaa muidenkin alojen houkuttelevuuden tutkimisessa tai laajentaa tilintarkastusalaa koskevaa tutkimusta jonkin toisen kohderyhmän näkökulmasta. Tutkimustuloksia voidaan lisäksi hyödyntää tilintarkastusalan alamielikuvan ja houkuttelevuuden kehittämisessä, jotta ala pysyy elinvoimaisena myös tulevaisuudessa.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten on haastateltu Tampereen yliopiston tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelman opiskelijoita. Teemahaastatteluaineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jotta tutkittavasta ilmiöstä eli tilintarkastusalan alamielikuvan ja houkuttelevuuden muodostumisesta on saatu mahdollisimman syvällistä tietoa kohderyhmän näkökulmasta. Tarkastusalan opiskelijat on valittu tutkielman kohderyhmäksi siksi, että he edustavat tilintarkastusalan kannalta relevanttia sidosryhmää, ja ovat osoittaneet kiinnostusta tarkastusalaa kohtaan hakeutumalla opiskelemaan kyseiseen maisteriohjelmaan eli voisivat myös potentiaalisesti työllistyä tilintarkastusalalle.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu työnantajamielikuvia, työnantajabrändäystä ja työnantajien houkuttelevuutta käsittelevään tutkimukseen. Teoriaosuudessa on hyödynnetty myös toimialamielikuvia ja toimialabrändäystä koskevaa tutkimusta, mutta toimialanäkökulma on vielä kohtuullisen vähän tutkittu. Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tilintarkastusalan alamielikuva koostuu sitä määrittävistä instrumentaalisista ja symbolisista attribuuteista sekä alaan liitetyistä negatiivisista assosiaatioista. Tilintarkastusalan houkuttelevuus taas muodostuu alan alamielikuvasta sekä yksilön ja alan välisestä yhteensopivuudesta, joka määräytyy yksilön tarpeiden ja preferenssien sekä ominaisuuksien perusteella. Alamielikuvalla on siis suora yhteys alan houkuttelevuuteen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää niin jatkotutkimuksissa kuin käytännössäkin. Tutkimustulokset tarjoavat uutta tietoa toimialabrändäyksen teemoihin liittyen ja täyttävät tutkimusaukkoa vähemmän tutkitun aihealueen osalta. Tutkielmasta nousee esiin myös useita jatkotutkimusaiheita. Vastaavaa tutkimusasetelmaa voisi soveltaa muidenkin alojen houkuttelevuuden tutkimisessa tai laajentaa tilintarkastusalaa koskevaa tutkimusta jonkin toisen kohderyhmän näkökulmasta. Tutkimustuloksia voidaan lisäksi hyödyntää tilintarkastusalan alamielikuvan ja houkuttelevuuden kehittämisessä, jotta ala pysyy elinvoimaisena myös tulevaisuudessa.