Motiivien vaikutukset opiskelun taustalla : Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen tutkinto-ohjelman opiskelijoiden näkemyksiä motiiveistaan opiskelun taustalla
Mäkelä, Katja; Viitasalo, Valtteri (2023)
Mäkelä, Katja
Viitasalo, Valtteri
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212239782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212239782
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen tutkinto-ohjelman opiskelijoiden motiiveja opiskelun taustalla. Tutkimuskohteena olivat Tampereen yliopiston elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen tutkinto-ohjelman yli 25-vuotiaat opiskelijat. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia motiiveja aikuisopiskelijoilla on opiskelunsa taustalla ja miten itseohjautuva oppiminen ja hallintavalta ilmenevät opiskelijoiden motiiveissa.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusotteeltaan narratiivinen. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä anonyymistä kirjoitelman muodossa kerätystä vastauksesta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa tutkimuksen teoreettinen viitekehys ohjasi analyysin loppuvaihetta. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa ovat elinikäinen oppiminen, itseohjautuva oppiminen, hallintavalta, motiivit ja motivaatio.
Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijoiden motiivit jakautuivat sisäisiin, ulkoisiin sekä molempia motiiveja sisältäviin motiiveihin eli yhdistyneisiin motiiveihin. Sisäisistä motiiveista eniten esillä oli halu oppia ja kiinnostus alaa kohtaan. Sisäisiin motiiveihin linkittyi vahvasti itseohjautuvaan oppimiseen liittyvä teoria, josta esimerkkinä oppimisen kontrollointi ja kiinnostuksen löytyminen henkilöstä itsestään. Ulkoisista motiiveista esiin nousivat työpaikan saamiseen ja statukseen liittyvät motiivit. Ulkoiset motiivit liittyivät hallintavaltaan, jossa on kyse yhteiskunnan tavoista ohjailla ja vaikuttaa yksilöön. Yhdistyneet motiivit sisälsivät paremman työn saamisen ja kehittymisen halun, ja niistä oli pääteltävissä aspekteja liittyen sekä itseohjautuvaan oppimiseen että hallintavaltaan.
Tuloksista on pääteltävissä aikuisopiskelijoiden oppimisen luonteeseen kohdistuva kiinnostus, joka opiskelun kannalta on hyödyllinen piirre. Niistä on myös pääteltävissä yhteiskunnan muovaamia käsityksiä korkeakoulutuksen työllistävyydestä, sen tuomasta arvostuksesta ja paremmasta tulotasosta sekä työpaikkojen paremmuuden hierarkiasta.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusotteeltaan narratiivinen. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä anonyymistä kirjoitelman muodossa kerätystä vastauksesta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa tutkimuksen teoreettinen viitekehys ohjasi analyysin loppuvaihetta. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa ovat elinikäinen oppiminen, itseohjautuva oppiminen, hallintavalta, motiivit ja motivaatio.
Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijoiden motiivit jakautuivat sisäisiin, ulkoisiin sekä molempia motiiveja sisältäviin motiiveihin eli yhdistyneisiin motiiveihin. Sisäisistä motiiveista eniten esillä oli halu oppia ja kiinnostus alaa kohtaan. Sisäisiin motiiveihin linkittyi vahvasti itseohjautuvaan oppimiseen liittyvä teoria, josta esimerkkinä oppimisen kontrollointi ja kiinnostuksen löytyminen henkilöstä itsestään. Ulkoisista motiiveista esiin nousivat työpaikan saamiseen ja statukseen liittyvät motiivit. Ulkoiset motiivit liittyivät hallintavaltaan, jossa on kyse yhteiskunnan tavoista ohjailla ja vaikuttaa yksilöön. Yhdistyneet motiivit sisälsivät paremman työn saamisen ja kehittymisen halun, ja niistä oli pääteltävissä aspekteja liittyen sekä itseohjautuvaan oppimiseen että hallintavaltaan.
Tuloksista on pääteltävissä aikuisopiskelijoiden oppimisen luonteeseen kohdistuva kiinnostus, joka opiskelun kannalta on hyödyllinen piirre. Niistä on myös pääteltävissä yhteiskunnan muovaamia käsityksiä korkeakoulutuksen työllistävyydestä, sen tuomasta arvostuksesta ja paremmasta tulotasosta sekä työpaikkojen paremmuuden hierarkiasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]