Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kirjallisuuskasvatuksen tavoitteista ja menetelmistä esiopetuksessa
Pitkänen, Ellen; Ahokas, Aliisa (2023)
Pitkänen, Ellen
Ahokas, Aliisa
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212239781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212239781
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kirjallisuuskasvatuksen tavoitteista ja menetelmistä esiopetuksessa. Aihetta on merkittävää tutkia, sillä vaikka lukemista on tutkittu paljon, tutkimukset ovat pitkälti keskittyneet lukusisältöön ja siihen, kuinka paljon lapset ja nuoret lukevat. Tutkimuksemme avulla haluamme saada lisää tietoa kirjallisuuskasvatuksen toteutustavoista. Kirjallisuuskasvatuksen tavoitteiden ja menetelmien lisäksi selvitämme, millainen varhaiskasvatuksen opettajan rooli kirjallisuuskasvatuksen toteuttajana on ja mitä kirjallisuutta esiopetuksessa luetaan.
Tutkimuksen teoriapohjana on kirjallisuuskasvatuksen ja lastenkirjallisuuden käsitteet, joiden lisäksi mainitsemme muutamasta aiemmin tehdystä tutkimuksesta lukemiseen liittyen. Tutkimusaineiston keräsimme Office Forms -kyselylomakkeen avulla eräässä varhaiskasvattajien Facebook-ryhmässä. Kyselylomakkeeseen vastasi 20 varhaiskasvatuksen opettajaa useilta eri Suomen alueilta. Aineiston analyysissä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Vastausten perusteella jaottelimme tuloksia pää- ja alateemoihin. Tulosten mukaan kirjallisuuskasvatuksen tavoitteiksi nähtiin luku- ja kirjoitustaidon sekä sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen, kirjallisuuteen tutustuminen ja kiinnostuminen, maailmankuvan avartuminen sekä itsesäätelytaitojen kehittyminen. Kirjallisuuskasvatuksen menetelmiksi mainittiin esimerkiksi lukupiiritoiminta ja taidelähtöiset menetelmät. Tärkeimpinä asioina opettajan rooliin liittyen nähtiin lasten havainnoiminen ja kirjallisuuteen ohjaaminen. Lasten mielenkiinnon kohteiden havainnoinnin tärkeys nähtiin myös kirjallisuuden valitsemisen suhteen. Tulosten mukaan esiopetuksessa luetaan monipuolisesti satu-, kuva-, runo- ja tietokirjoja.
Tulokset olivat pitkälti yhteydessä teoriaosuudessa esiin tulleisiin kirjallisuuskasvatuksen tavoitteisiin ja toteutuksiin. Erityisesti tuloksista ilmeni esiopetuksen tärkeys kirjallisuuteen tutustumisen ja innostamisen näkökulmasta. Tutkimustulosten avulla pystymme mahdollisesti tarjoamaan varhaiskasvatuksen opettajille lisää tietoa ja taitoja kirjallisuuskasvatuksen toteuttamisen suhteen esiopetuksessa.
Tutkimuksen teoriapohjana on kirjallisuuskasvatuksen ja lastenkirjallisuuden käsitteet, joiden lisäksi mainitsemme muutamasta aiemmin tehdystä tutkimuksesta lukemiseen liittyen. Tutkimusaineiston keräsimme Office Forms -kyselylomakkeen avulla eräässä varhaiskasvattajien Facebook-ryhmässä. Kyselylomakkeeseen vastasi 20 varhaiskasvatuksen opettajaa useilta eri Suomen alueilta. Aineiston analyysissä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Vastausten perusteella jaottelimme tuloksia pää- ja alateemoihin. Tulosten mukaan kirjallisuuskasvatuksen tavoitteiksi nähtiin luku- ja kirjoitustaidon sekä sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen, kirjallisuuteen tutustuminen ja kiinnostuminen, maailmankuvan avartuminen sekä itsesäätelytaitojen kehittyminen. Kirjallisuuskasvatuksen menetelmiksi mainittiin esimerkiksi lukupiiritoiminta ja taidelähtöiset menetelmät. Tärkeimpinä asioina opettajan rooliin liittyen nähtiin lasten havainnoiminen ja kirjallisuuteen ohjaaminen. Lasten mielenkiinnon kohteiden havainnoinnin tärkeys nähtiin myös kirjallisuuden valitsemisen suhteen. Tulosten mukaan esiopetuksessa luetaan monipuolisesti satu-, kuva-, runo- ja tietokirjoja.
Tulokset olivat pitkälti yhteydessä teoriaosuudessa esiin tulleisiin kirjallisuuskasvatuksen tavoitteisiin ja toteutuksiin. Erityisesti tuloksista ilmeni esiopetuksen tärkeys kirjallisuuteen tutustumisen ja innostamisen näkökulmasta. Tutkimustulosten avulla pystymme mahdollisesti tarjoamaan varhaiskasvatuksen opettajille lisää tietoa ja taitoja kirjallisuuskasvatuksen toteuttamisen suhteen esiopetuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]