Datastrategia vakuutusliiketoiminnassa
Palokangas, Paulus (2022)
Palokangas, Paulus
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219721
Tiivistelmä
Vakuutusala muuttuu nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Perinteisempiä lähestymistapoja vakuutustuotteiden myyntiin ja jakeluun korvataan suoremmilla ja edullisemmilla kanavilla. Yhä useampia vakuutusliiketoiminnan osa-alueita pyritään automatisoimaan siten, että ne vaativat mahdollisimman vähän ihmisen väliintuloa. Vakuutuspetokset yleistyvät ja huijarit toimivat eritasoisella ammattitaidolla kuin aikaisemmin. Liikkumisen murros vaatii alati varovaisempia ja varmempia riskinhallintakeinoja. Aiemmin luetellut ovat vain esimerkkejä haasteista, jotka tulevat olemaan vielä pitkään vakuutusyhtiöiden arkea.
Laaja-alainen muutos pakottaa vakuutusyhtiöt etsimään uudenlaisia ratkaisuja sekä hyödyntämään olemassa olevia resursseja entistä tehokkaammin. Vakuutusliiketoiminnassa datan arvo arvokkaimpana resurssina on ymmärretty jo pitkään, mutta sen systemaattista hyödyntämistä ei ole yleisesti omaksuttu osaksi liiketoimintastrategiaa. Toisin sanoen kaikilla vakuutusyhtiöillä ei ole keinoja tai halua kehittää liiketoimintaansa tai tehdä sitä koskevia päätöksiä datalähtöisesti. Tässä työssä pureudutaan siihen, mitkä ovat vakuutusyhtiöiden keskeisiä ongelmia, ja kuinka vakuutusyhtiöt pystyvät datastrategian avulla vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön asettamiin haasteisiin sekä kovenevaan kilpailuun.
Datastrategiaa tutkitaan työssä yleisellä tasolla liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Työssä ei siis syvennytä yksittäisten osa-alueiden tai prosessien teknisiin yksityiskohtiin, vaan pyritään tarjoamaan laaja pintapuolinen katsaus siitä, millaisia osa-alueita tulisi ottaa huomioon datastrategiaa valmistellessa. Työn tärkeimmät löydökset eivät myöskään keskity suoranaisesti datan hyödyntämisen tarjoamiin hyötyihin, sillä vakuutusala on jo lähtökohtaisesti tietointensiivinen. Sen sijaan työssä pyritään tunnistamaan tärkeimmät osa-alueet datastrategian onnistumisen näkökulmasta ja tarjoamaan malli, jolla vakuutusyhtiöt voivat lähteä luomaan datastrategiaa.
Laaja-alainen muutos pakottaa vakuutusyhtiöt etsimään uudenlaisia ratkaisuja sekä hyödyntämään olemassa olevia resursseja entistä tehokkaammin. Vakuutusliiketoiminnassa datan arvo arvokkaimpana resurssina on ymmärretty jo pitkään, mutta sen systemaattista hyödyntämistä ei ole yleisesti omaksuttu osaksi liiketoimintastrategiaa. Toisin sanoen kaikilla vakuutusyhtiöillä ei ole keinoja tai halua kehittää liiketoimintaansa tai tehdä sitä koskevia päätöksiä datalähtöisesti. Tässä työssä pureudutaan siihen, mitkä ovat vakuutusyhtiöiden keskeisiä ongelmia, ja kuinka vakuutusyhtiöt pystyvät datastrategian avulla vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön asettamiin haasteisiin sekä kovenevaan kilpailuun.
Datastrategiaa tutkitaan työssä yleisellä tasolla liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Työssä ei siis syvennytä yksittäisten osa-alueiden tai prosessien teknisiin yksityiskohtiin, vaan pyritään tarjoamaan laaja pintapuolinen katsaus siitä, millaisia osa-alueita tulisi ottaa huomioon datastrategiaa valmistellessa. Työn tärkeimmät löydökset eivät myöskään keskity suoranaisesti datan hyödyntämisen tarjoamiin hyötyihin, sillä vakuutusala on jo lähtökohtaisesti tietointensiivinen. Sen sijaan työssä pyritään tunnistamaan tärkeimmät osa-alueet datastrategian onnistumisen näkökulmasta ja tarjoamaan malli, jolla vakuutusyhtiöt voivat lähteä luomaan datastrategiaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]