Mikä naurattaa? : Facebook-käyttäjien reaktiot Helsingin Sanomien Kabulin valtausta käsittelevissä uutisjaoissa
Lindberg, Juuso (2022)
Lindberg, Juuso
2022
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219717
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen Facebook-käyttäjien reaktioita Helsingin Sanomien Kabulin valtausta käsitelleisiin uutisjakoihin. Aineisto on ajalta 16.- 23.8.2021, jolloin terroristijärjestö Taliban valtasi Afganistanin pääkaupunki Kabulin ja tapaus pysyi uutistalojen pääaiheena parin viikon ajan.
Tutkielmani ytimessä on havainto siitä, että inhimillistä kärsimystä käsittelevät uutiset saavuttivat tässä tapausesimerkissä paljon sekä huvittuneita että vihastuneita reaktioita Facebookin käyttäjiltä. Aineistoksi tutkielmaani valikoitui kuusi suurta huomiota saavuttanutta Helsingin Sanomien Facebookiin tekemää Kabulin valtausta käsittelevää uutisjakoa.
Jakojen kommenttiosioita tarkastelemalla tein laadullisen sisällönanalyysin, jolla vastaan tutkielmani tutkimuskysymyksiin. Selvitin, millaisia reaktioita jaoissa käytettiin, miksi juuri niitä käytettiin ja millaisia strategioita Facebook-käyttäjien käytöksestä voi havaita. Tutkielman teoreettista viitekehystä ohjaavat sosiaalisen median tutkimus sekä merkityksellistämisen ja kliktivismin käsitteet. Esittelen tutkimusalan ja termit, ja käytän erityisesti niitä käsittelevää aineistoa analyysissani.
Analyysin perusteella voin perustella, että Facebook-käyttäjät levittävät joko tietoisesti tai tietämättään viestinnällisiä strategioita, joita ovat havainneet sosiaalisessa mediassa. Reaktioita jaot keräävät paljon, koska reaktion jättäminen on alhaisin julkiseen keskusteluun osallistumiseksi laskettava teko. Samasta syystä esimerkiksi populistiset puolueet ovat löytäneet reaktioiden voiman ja hyödyntäneet niitä viestinnässään.
Tutkielmani ytimessä on havainto siitä, että inhimillistä kärsimystä käsittelevät uutiset saavuttivat tässä tapausesimerkissä paljon sekä huvittuneita että vihastuneita reaktioita Facebookin käyttäjiltä. Aineistoksi tutkielmaani valikoitui kuusi suurta huomiota saavuttanutta Helsingin Sanomien Facebookiin tekemää Kabulin valtausta käsittelevää uutisjakoa.
Jakojen kommenttiosioita tarkastelemalla tein laadullisen sisällönanalyysin, jolla vastaan tutkielmani tutkimuskysymyksiin. Selvitin, millaisia reaktioita jaoissa käytettiin, miksi juuri niitä käytettiin ja millaisia strategioita Facebook-käyttäjien käytöksestä voi havaita. Tutkielman teoreettista viitekehystä ohjaavat sosiaalisen median tutkimus sekä merkityksellistämisen ja kliktivismin käsitteet. Esittelen tutkimusalan ja termit, ja käytän erityisesti niitä käsittelevää aineistoa analyysissani.
Analyysin perusteella voin perustella, että Facebook-käyttäjät levittävät joko tietoisesti tai tietämättään viestinnällisiä strategioita, joita ovat havainneet sosiaalisessa mediassa. Reaktioita jaot keräävät paljon, koska reaktion jättäminen on alhaisin julkiseen keskusteluun osallistumiseksi laskettava teko. Samasta syystä esimerkiksi populistiset puolueet ovat löytäneet reaktioiden voiman ja hyödyntäneet niitä viestinnässään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]