Esihenkilöiden kokemat rooliristiriidat asiantuntijaorganisaatiossa
Valkeinen, Petra (2022)
Valkeinen, Petra
2022
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219692
Tiivistelmä
Ihmisillä on erilaisia sosiaalisia rooleja, jotka määrittävät heidän käytöstään. Osa niistä liittyy kiinteästi persoonallisuuden piirteisiin sekä arvoihin ja osa taas on esimerkiksi työtehtävän myötä omaksuttuja rooleja. Henkilön useat roolit saattavat aiheuttaa rooliristiriitoja, joiden ratkaiseminen on yksilön hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Asiantuntijaorganisaatioiden esihenkilöt omaksuvat työssään monia rooleja, joista aiheutuu erilaisia rooliristiriitoja. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia sosiaalisia rooleja esihenkilöillä on ja millaisia rooliristiriitoja niistä aiheutuu.
Tämän tutkimuksen menetelmä on kvalitatiivinen ja tutkimus rakentuu kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirisen aineiston analyysistä. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu rooliristiriitoja ja sosiaalisia rooleja käsitteleviin tutkimuksiin sekä aihetta käsittelevään johtamiskirjallisuuteen. Kirjallisuuskatsaus esittelee myös esihenkilörooleja kuvaavia malleja ja esihenkilötyölle ominaista ympäristöä, jossa vallitsee useita erilaisia odotuksia. Tutkimuksen empiirinen osuus rakentuu neljästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltaviksi valittiin neljä samassa kansainvälisessä konsulttiyrityksessä työskentelevää esihenkilöä. Aineiston analysointi pohjautui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin.
Tutkimuksen tuloksissa korostuivat esihenkilöiden tunnistamat ohjaavat-, toiminnalliset- ja sosiaaliset roolit. Roolien taustalla vaikuttivat esihenkilöiden suhteet työyhteisön muihin jäseniin sekä työn luonne, joka loi esihenkilötyöhön ja asiantuntijatyöhön liittyviä rooleja. Yrityksen johdon ja alaisten esihenkilöön kohdistamat odotukset vaikuttivat rooliristiriitojen taustalla. Ajan riittämättömyys, puutteellinen tuki sekä eri roolien ristiriitaiset tavoitteet aiheuttivat esihenkilöille rooliristiriitoja. Kaikista voimakkaimmin ristiriitoja aiheuttava tekijä oli aika, jonka riittämättömyys pakotti esihenkilöt priorisoimaan eri roolien toteuttamista.
Tutkimus osoittaa, että esihenkilöillä on paljon asiantuntijatyöhön liittyviä rooleja suhteessa siihen, että he työskentelevät myös esihenkilöroolissa. Eri esihenkilötasoilla koetaan samanlaisia rooliristiriitoja, joten organisaation yhteiset toimintatavat korostuvat ristiriitojen aiheuttajina. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan rooliristiriidat syntyvät aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen lähes täysin yrityksen johdon vaatimuksien aiheuttamana. On kuitenkin todennäköistä, että alaisten vaatimukset voimistavat näitä ristiriitoja. Esihenkilötyön rooliristiriitojen jatkotutkimuksissa olisi hyvä keskittyä tarkastelemaan, millaiset toimintatavat ehkäisevät rooliristiriitojen syntyä. Esimerkiksi organisaatioiden perehdytyskäytäntöjen ja rooliristiriitojen yhteyden ymmärtäminen voisi tulevaisuudessa edistää työhyvinvointia.
Tämän tutkimuksen menetelmä on kvalitatiivinen ja tutkimus rakentuu kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirisen aineiston analyysistä. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu rooliristiriitoja ja sosiaalisia rooleja käsitteleviin tutkimuksiin sekä aihetta käsittelevään johtamiskirjallisuuteen. Kirjallisuuskatsaus esittelee myös esihenkilörooleja kuvaavia malleja ja esihenkilötyölle ominaista ympäristöä, jossa vallitsee useita erilaisia odotuksia. Tutkimuksen empiirinen osuus rakentuu neljästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltaviksi valittiin neljä samassa kansainvälisessä konsulttiyrityksessä työskentelevää esihenkilöä. Aineiston analysointi pohjautui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin.
Tutkimuksen tuloksissa korostuivat esihenkilöiden tunnistamat ohjaavat-, toiminnalliset- ja sosiaaliset roolit. Roolien taustalla vaikuttivat esihenkilöiden suhteet työyhteisön muihin jäseniin sekä työn luonne, joka loi esihenkilötyöhön ja asiantuntijatyöhön liittyviä rooleja. Yrityksen johdon ja alaisten esihenkilöön kohdistamat odotukset vaikuttivat rooliristiriitojen taustalla. Ajan riittämättömyys, puutteellinen tuki sekä eri roolien ristiriitaiset tavoitteet aiheuttivat esihenkilöille rooliristiriitoja. Kaikista voimakkaimmin ristiriitoja aiheuttava tekijä oli aika, jonka riittämättömyys pakotti esihenkilöt priorisoimaan eri roolien toteuttamista.
Tutkimus osoittaa, että esihenkilöillä on paljon asiantuntijatyöhön liittyviä rooleja suhteessa siihen, että he työskentelevät myös esihenkilöroolissa. Eri esihenkilötasoilla koetaan samanlaisia rooliristiriitoja, joten organisaation yhteiset toimintatavat korostuvat ristiriitojen aiheuttajina. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan rooliristiriidat syntyvät aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen lähes täysin yrityksen johdon vaatimuksien aiheuttamana. On kuitenkin todennäköistä, että alaisten vaatimukset voimistavat näitä ristiriitoja. Esihenkilötyön rooliristiriitojen jatkotutkimuksissa olisi hyvä keskittyä tarkastelemaan, millaiset toimintatavat ehkäisevät rooliristiriitojen syntyä. Esimerkiksi organisaatioiden perehdytyskäytäntöjen ja rooliristiriitojen yhteyden ymmärtäminen voisi tulevaisuudessa edistää työhyvinvointia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]