Pienyrityksien näkökulmia ihmisen roolista ulkoistetuissa talouspalveluissa
Nyman, Jesper (2022)
Nyman, Jesper
2022
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212219691
Tiivistelmä
Laskentatoimen tutkimuksissa on keskusteltu paljon tekoälyn sekä automaation tuomista vaikutuksista laskentatoimen ammattilaisten työnkuviin sekä -paikkoihin. Tutkimuksissa on esitetty, että laskentatoimen työpaikkojen määrä tulisi jopa vähenemään ja muuttumaan automaation ja tekoälyn seurauksena. Aihetta on tutkittu talouspalveluja tarjoavien yrityksien näkökulmasta, mutta palveluita ostavien yrityksien näkökulma on jäänyt puuttumaan, eikä tutkimuksissa ei ole otettu mukaan huomioon ihmisen roolin merkitystä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisena pienyritykset käsittävät ihmisen roolin ostamissaan ulkoistetuissa talouspalveluissa ja mitä pienyritykset tavoittelevat ostamaltaan ulkoistetulta talouspalvelulta. Aiemmankirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden perusteella muodostettiin viitekehys, jonka tarkoituksena oli luoda käsitys ulkoistettujen talouspalvelujen ja ihmisen roolin merkityksestä sekä tekoälyn ja automaation merkityksestä laskentatoimen ammattilaisten työnkuvaan. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin myös etukäteen tutkimuksen haastattelujen kysymysrunko. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kolmelta suomalaiselta pienyritykseltä saadulta haastattelusta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten perusteella pienyritykset käsittävät ihmisen roolin ostamissaan talouspalveluissa hyvin tärkeänä ja merkittävänä. Tekoälyä ja automaatiota ei nähty suorana uhkana, sillä niissä nähtiin inhimillisyyden, ymmärtämisen sekä päättelykyvyn puute. Tekoälyn ja automaation kasvun seurauksena haastatteluissa tuotiin kuitenkin esiin mahdollinen ongelma ihmiskontaktin vähenemisessä, joka saattaisi aiheuttaa haasteita nopeaa reagointia vaativiin tilanteisiin. Lisäksi ihmisen roolissa korostettiin riskienhallintaa sekä tietyn toimialan asiantuntemusta, jota tekoälyllä ei uskottu olevan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienyritykset eivät ole valmiita luopumaan ihmiskontaktista ostamissaan talouspalveluissa. Kirjallisuuden sekä empirian perusteella voidaan nähdä, että pienyrityksille asiantuntijuus on ostetussa palvelussa tärkeämpää kuin palvelun hinta. Ihmisen roolin voidaan päätellä edesauttavan talouspalvelua ostaneen pienyrityksien liiketoimintaa tuomalla siihen varmuutta sekä riskienhallintaa taloustietojen näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisena pienyritykset käsittävät ihmisen roolin ostamissaan ulkoistetuissa talouspalveluissa ja mitä pienyritykset tavoittelevat ostamaltaan ulkoistetulta talouspalvelulta. Aiemmankirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden perusteella muodostettiin viitekehys, jonka tarkoituksena oli luoda käsitys ulkoistettujen talouspalvelujen ja ihmisen roolin merkityksestä sekä tekoälyn ja automaation merkityksestä laskentatoimen ammattilaisten työnkuvaan. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin myös etukäteen tutkimuksen haastattelujen kysymysrunko. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kolmelta suomalaiselta pienyritykseltä saadulta haastattelusta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten perusteella pienyritykset käsittävät ihmisen roolin ostamissaan talouspalveluissa hyvin tärkeänä ja merkittävänä. Tekoälyä ja automaatiota ei nähty suorana uhkana, sillä niissä nähtiin inhimillisyyden, ymmärtämisen sekä päättelykyvyn puute. Tekoälyn ja automaation kasvun seurauksena haastatteluissa tuotiin kuitenkin esiin mahdollinen ongelma ihmiskontaktin vähenemisessä, joka saattaisi aiheuttaa haasteita nopeaa reagointia vaativiin tilanteisiin. Lisäksi ihmisen roolissa korostettiin riskienhallintaa sekä tietyn toimialan asiantuntemusta, jota tekoälyllä ei uskottu olevan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienyritykset eivät ole valmiita luopumaan ihmiskontaktista ostamissaan talouspalveluissa. Kirjallisuuden sekä empirian perusteella voidaan nähdä, että pienyrityksille asiantuntijuus on ostetussa palvelussa tärkeämpää kuin palvelun hinta. Ihmisen roolin voidaan päätellä edesauttavan talouspalvelua ostaneen pienyrityksien liiketoimintaa tuomalla siihen varmuutta sekä riskienhallintaa taloustietojen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]