Videopelien saavutettavuus
Hovila, Markus (2022)
Hovila, Markus
2022
Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209668
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa erilaisia menetelmiä, joilla videopelejä on pyritty tuomaan vammautuneiden ihmisten pelattavaksi. Tutkimuksella pyritään luomaan katsaus jo olemassa oleviin menetelmiin sekä myös prototyyppivaiheessa oleviin teknologioihin. Videopelien käyttäjien lisääntyessä osa tuotetuista peleistä voi jäädä pahimmassa tapauksessa vammautuneiden pelaajien ulottumattomiin. Myös väliaikaiset loukkaantumiset voivat aiheuttaa vastaavanlaisia tilanteita hetkellisesti, joissa esim. pelaaja ei pysty käyttämään peliohjaimia normaalisti murtuneen käden vuoksi. Saavutettavuudella tarkoitetaan peliin tehtyjä toimintoja, joiden tarkoituksena on helpottaa pelin pelaamista vammautuneiden pelaajien kohdalla. Kuitenkin osa ratkaisuista esim. tekstitykset auttavat kaikkia pelaajia. Tässä tutkimuksessa listatut ominaisuudet käsittelevät näköä, kuuloa, liikkumista ja ajattelutoimintaa rajoittavia vammoja. Lisäksi tarkastellaan pelien graafista sisältöä, joka voi aiheuttaa epileptisiä tai traumaperäisiä oireita ja niihin liittyviä ratkaisuja.
Koska pelien sisältö ja niiden ympärillä olevat kehitystrendit vaihtelevat rajusti, tutkimus pyrkii listaamaan ja tarjoamaan esimerkkejä tällä hetkellä olevista saavutettavuusominaisuuksista. Tällä hetkellä pelien julkaisijoina toimivat yritykset (esim. Microsoft ja Ubisoft) panostavat voimakkaasti peliensä saavutettavuustoimintoihin, mutta pelialalla ei tällä hetkellä ole vakiintunutta standardia saavutettavuuden suhteen. Esimerkiksi saman kehittäjän nimen alla julkaistuissa peleissä saavutettavuustoimintojen määrä ja laatu vaihtelee voimakkaasti. Saavutettavuustoimintojen kehittämisestä peleihin on kuitenkin paljon materiaalia tarjolla ja saavutettavuuteen näkyvyyttä ajavia yhteisöjä on myös perustettu. Lisäksi verkossa on tarjolla paljon erilaisia saavutettavuuteen liittyviä oppaita, joissa on saatavilla runsaasti esimerkkejä erilaisista saavutettavuuteen liittyvistä ongelma-alueista. Loppupeleissä tutkimusmateriaalina käytetyt tutkimukset viittaavat siihen, saavutettavuusominaisuuksilla on vahva teoriaperusteinen pohja, mutta käytännössä niiden käyttö vaihtelee hyvin voimakkaasti.
Koska pelien sisältö ja niiden ympärillä olevat kehitystrendit vaihtelevat rajusti, tutkimus pyrkii listaamaan ja tarjoamaan esimerkkejä tällä hetkellä olevista saavutettavuusominaisuuksista. Tällä hetkellä pelien julkaisijoina toimivat yritykset (esim. Microsoft ja Ubisoft) panostavat voimakkaasti peliensä saavutettavuustoimintoihin, mutta pelialalla ei tällä hetkellä ole vakiintunutta standardia saavutettavuuden suhteen. Esimerkiksi saman kehittäjän nimen alla julkaistuissa peleissä saavutettavuustoimintojen määrä ja laatu vaihtelee voimakkaasti. Saavutettavuustoimintojen kehittämisestä peleihin on kuitenkin paljon materiaalia tarjolla ja saavutettavuuteen näkyvyyttä ajavia yhteisöjä on myös perustettu. Lisäksi verkossa on tarjolla paljon erilaisia saavutettavuuteen liittyviä oppaita, joissa on saatavilla runsaasti esimerkkejä erilaisista saavutettavuuteen liittyvistä ongelma-alueista. Loppupeleissä tutkimusmateriaalina käytetyt tutkimukset viittaavat siihen, saavutettavuusominaisuuksilla on vahva teoriaperusteinen pohja, mutta käytännössä niiden käyttö vaihtelee hyvin voimakkaasti.