Tieliikennetunneleiden lämmöneristäminen
Mannila, Juha-Matti (2022)
Mannila, Juha-Matti
2022
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209398
Tiivistelmä
Suomen ilmasto aiheuttaa tieliikennetunneleiden kuivanapidolle, ja sitä kautta myös lämmöneristämiselle erityisvaatimuksia. Tieliikennetunnelit ovat niiden rakenteellisten ja Suomen sääolosuhteista riippuvien tekijöiden kautta alttiina etenkin maassa esiintyville pakkasjaksoille. Lämmön- ja vedeneristyksen sekä kuivatusjärjestelmän toimivuudella on tärkeä rooli jäätymis- ja routimisvaurioiden estämisessä. Tunnelia ympäröivässä kalliossa ja tunnelin rakenteissa oleva vesi jäätyessään aiheuttaa vaurioita ja vahinkoja tunnelille, ja sillä on vaikutusta niin tunnelin käytön, huollon ja kunnossapidon kuin myös laitteiden toiminnan kannalta. Tunneleissa ei saa esiintyä vesivuotoja missään kohdissa. Vesivuotojen ja jäätymisen aiheuttamat turvallisuusriskit ja rakennevauriot estetään oikeilla rakennevalinnoilla ottaen huomioon kuivatusjärjestelmän ja lämmöneristämisen kokonaistoimivuus.
Kandidaatintyön tarkoituksena oli selvittää, minkä takia tieliikennetunneleita tarvitsee lämmöneristää, eli mitkä taustatekijät tähän vaikuttavat. Pääasiassa työssä keskityttiin tunnelin kuivatusjärjestelmän lämmöneristämiseen. Lisäksi työssä tutkittiin tieliikennetunneleissa yleisesti käytettyjä lämmöneristemateriaaleja, selvennettiin lämmöneristämisen teoriaa sekä erilaisia rakenneratkaisuja, joilla varmistetaan tunneleiden oikeanlainen toiminta lämmöneristämisen kannalta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena, jossa aineistona käytettiin pääsääntöisesti rakennusalan tunnettujen toimijoiden, kuten Väyläviraston ja Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry:n julkaisuja aiheesta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta lämmöneristämisen olevan olennainen osa tieliikennetunneleiden suunnittelua ja rakentamista alueilla, joissa esiintyy pakkasta. Se on yksi tärkeimpiä tekijöitä ottaa huomioon suunniteltaessa oikein, koko suunnitellun käyttöikänsä toimivaa ja yhteiskuntaa palvelevaa tunnelikokonaisuutta. Oikeilla rakenneratkaisuilla ja materiaalivalinnoilla on tässä keskeinen tehtävä. Väärin tai huolimattomasti tehdyt ratkaisut johtavat väärin toimiviin rakenteisiin, jotka hajoavat tai vaurioituvat suunniteltua nopeammin. Tästä koituvat korjauskustannukset sekä vaurioista aiheutuvat haitat tieliikennetunnelin käytölle voivat nousta tämän kautta korkeiksi.
Kandidaatintyön tarkoituksena oli selvittää, minkä takia tieliikennetunneleita tarvitsee lämmöneristää, eli mitkä taustatekijät tähän vaikuttavat. Pääasiassa työssä keskityttiin tunnelin kuivatusjärjestelmän lämmöneristämiseen. Lisäksi työssä tutkittiin tieliikennetunneleissa yleisesti käytettyjä lämmöneristemateriaaleja, selvennettiin lämmöneristämisen teoriaa sekä erilaisia rakenneratkaisuja, joilla varmistetaan tunneleiden oikeanlainen toiminta lämmöneristämisen kannalta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena, jossa aineistona käytettiin pääsääntöisesti rakennusalan tunnettujen toimijoiden, kuten Väyläviraston ja Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry:n julkaisuja aiheesta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta lämmöneristämisen olevan olennainen osa tieliikennetunneleiden suunnittelua ja rakentamista alueilla, joissa esiintyy pakkasta. Se on yksi tärkeimpiä tekijöitä ottaa huomioon suunniteltaessa oikein, koko suunnitellun käyttöikänsä toimivaa ja yhteiskuntaa palvelevaa tunnelikokonaisuutta. Oikeilla rakenneratkaisuilla ja materiaalivalinnoilla on tässä keskeinen tehtävä. Väärin tai huolimattomasti tehdyt ratkaisut johtavat väärin toimiviin rakenteisiin, jotka hajoavat tai vaurioituvat suunniteltua nopeammin. Tästä koituvat korjauskustannukset sekä vaurioista aiheutuvat haitat tieliikennetunnelin käytölle voivat nousta tämän kautta korkeiksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]