Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden halukkuus työllistyä oman alan töihin yliopisto-opintojen jälkeen
Alarautalahti, Marleena; Jalkanen, Emmi (2022)
Alarautalahti, Marleena
Jalkanen, Emmi
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209384
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, aikovatko Tampereen yliopiston kolmannen vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat työllistyä varhaiskasvatuksen alalle. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaiset motivaatiotekijät ovat yhteydessä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden halukkuuteen työllistyä varhaiskasvatuksen alalle. Tutkimuksessa tutkittiin sekä sisäisten että ulkoisten motivaatiotekijöiden yhteyttä alalle työllistymiseen. Tutkimuksessa tutkitut ulkoiset motivaatiotekijät olivat alan arvostus ja palkkaus sekä työympäristö. Sisäisistä motivaatiotekijöistä tutkittiin työn haasteellisuutta ja monipuolisuutta sekä työyhteisön yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ensisijaisen hakukohteen, iän ja aiemman työkokemuksen yhteyttä halukkuuteen työllistyä varhaiskasvatuksen alalle.
Tutkimuksen aihe on hyvin ajankohtainen. Varhaiskasvatuksen opettajien työmarkkinat ovat hyvät, sillä varhaiskasvatuksen kentälle kaivataan varhaiskasvatuksen opettajia töihin. Vaikka varhaiskasvatuksen opiskelijoiden koulutuspaikkoja yliopistoihin on lisätty, ovat hakijamäärät laskussa ja varhaiskasvatuksen opettajista suuri pula. Eläköitymisen on ennustettu olevan suurta tulevina vuosina varhaiskasvatuksen alalla, joten se takaa hyvät työllistymismahdollisuudet varhaiskasvatuksen opiskelijoille tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja vastauksia saatiin 51. Vastaajat tavoitettiin varhaiskasvatuksen opiskelijoiden Facebook- ja WhatsApp-ryhmistä. Tutkimusaineistoa analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Analysoinnissa tilastollisina menetelminä käytettiin ristiintaulukointia ja Mann-Whitneyn U-testiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 63 prosenttia vastaajista aikoo työllistyä varhaiskasvatuksen alalle valmistumisen jälkeen, 19 prosenttia vastaajista ovat epävarmoja alalle työllistymisestä ja 18 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei aio työllistyä ollenkaan alalle. Ulkoisten motivaatiotekijöiden todettiin olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä työllistymisaikomuksiin ja sisäisten motivaatiotekijöiden todettiin olevan tilastollisesti melkein merkitsevästi yhteydessä työllistymisaikomuksiin. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin iän, työkokemuksen ja ensisijaisen hakukohteen yhteyttä halukuuteen työllistyä alalle. Iän ja työkokemuksen ei todettu olevan merkitsevästi yhteydessä halukkuuteen työllistyä varhaiskasvatuksen alalle. Vain ensisijaisella hakukohteella oli tässä tutkimuksessa merkitsevästi yhteyttä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden halukkuuteen työllistyä alalle.
Tutkimuksen aihe on hyvin ajankohtainen. Varhaiskasvatuksen opettajien työmarkkinat ovat hyvät, sillä varhaiskasvatuksen kentälle kaivataan varhaiskasvatuksen opettajia töihin. Vaikka varhaiskasvatuksen opiskelijoiden koulutuspaikkoja yliopistoihin on lisätty, ovat hakijamäärät laskussa ja varhaiskasvatuksen opettajista suuri pula. Eläköitymisen on ennustettu olevan suurta tulevina vuosina varhaiskasvatuksen alalla, joten se takaa hyvät työllistymismahdollisuudet varhaiskasvatuksen opiskelijoille tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja vastauksia saatiin 51. Vastaajat tavoitettiin varhaiskasvatuksen opiskelijoiden Facebook- ja WhatsApp-ryhmistä. Tutkimusaineistoa analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Analysoinnissa tilastollisina menetelminä käytettiin ristiintaulukointia ja Mann-Whitneyn U-testiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 63 prosenttia vastaajista aikoo työllistyä varhaiskasvatuksen alalle valmistumisen jälkeen, 19 prosenttia vastaajista ovat epävarmoja alalle työllistymisestä ja 18 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei aio työllistyä ollenkaan alalle. Ulkoisten motivaatiotekijöiden todettiin olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä työllistymisaikomuksiin ja sisäisten motivaatiotekijöiden todettiin olevan tilastollisesti melkein merkitsevästi yhteydessä työllistymisaikomuksiin. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin iän, työkokemuksen ja ensisijaisen hakukohteen yhteyttä halukuuteen työllistyä alalle. Iän ja työkokemuksen ei todettu olevan merkitsevästi yhteydessä halukkuuteen työllistyä varhaiskasvatuksen alalle. Vain ensisijaisella hakukohteella oli tässä tutkimuksessa merkitsevästi yhteyttä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden halukkuuteen työllistyä alalle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]