Yritysten hybridiesittelytilan käyttö verrattuna fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käyttöön
Vieruaho, Joni (2022)
Vieruaho, Joni
2022
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212199355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212199355
Tiivistelmä
Esittelytiloja on käytetty jo kauan tuotteiden esittelyyn asiakkaille. Perinteisesti tämä tapahtuu fyysisessä esittelytilassa. Teknologinen kehitys on kuitenkin mahdollistanut esittelytilojen viennin myös virtuaaliseen muotoon. Tämä lisää muun muassa joustavuutta esittelytilojen toteutuksessa ja vierailumahdollisuuksissa. Yhdistämällä fyysinen ja virtuaalinen esittelytila yhdeksi hybridiesittelytilaksi saadaan uusia mahdollisuuksia esittelytilojen toteutustavoille.
Tässä diplomityössä tarkasteltiin yritysten hybridiesittelytilan käyttöä verrattuna fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käyttöön. Tavoitteena oli selvittää eroja yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välillä. Työn aiheen tutkimiseksi toteutettiin haastattelututkimus, johon osallistui kymmenen yritystä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Tutkimukseen osallistuneisiin yrityksiin kuului sekä suuryrityksiä että pk-yrityksiä eri toimialoilta ja kaikilla esittelytilatyypeillä eli fyysisillä, virtuaalisilla ja hybridiesittelytiloilla. Jokaisesta yrityksestä haastatteluun osallistui yksi henkilö, joka oli esittelytilasta vastaava henkilö.
Haastateltavien keskuudessa esittelytilojen yleisimmät arvoa tuottavat tekijät olivat esiteltävät tuotteet ja niiden esillepano, esittelytilan visuaalisuus sekä ammattitaitoinen henkilöstö. Esittelytilojen yleisimmät arvot olivat yritykselle myynnin lisääntyminen, henkilöstön koulutus sekä brändikuvan luonti, asiakkaalle kokemuksellisuus ja inspiroivuus sekä molemmille asiakkaan koulutus, asiakassuhteen syventyminen sekä luottamuksen lisääntyminen. Esittelytilojen yleisimmät käyttöön liittyvät haasteet olivat päivittäminen, ylläpito, resursointi, myyntihenkilöstön vähäinen esittelytilan hyödyntäminen sekä näkyvyyden ja kävijöiden saanti.
Tutkimustuloksissa havaittiin eroja yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välillä. Erot voivat johtua kuitenkin pääosin haastattelututkimuksen otoskokoon liittyvästä satunnaisuudesta vastauksissa, sillä pääsääntöisesti hybridiesittelytilan vastaukset sopisivat myös fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan vastauksiksi ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan vastaukset myös hybridiesittelytilan vastauksiksi. Täten yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välillä havaittiin vain vähän muulla kuin vastausten satunnaisuudella selitettävissä olevia eroja. Näitä eroja oli virtuaalisen ja hybridiesittelytilan välillä, mutta ei fyysisen ja hybridiesittelytilan välillä. Esimerkiksi esittelytilojen arvoa tuottavista tekijöistä ammattitaitoinen henkilöstö ja keskustelun luonti sopivat arvoa tuottavina tekijöinä paremmin hybridiesittelytilaan kuin virtuaaliseen esittelytilaan, esittelytilojen arvoista yritykselle yhteydenottopyynnöt sopivat arvona yritykselle paremmin virtuaaliseen esittelytilaan kuin hybridiesittelytilaan ja esittelytilojen käyttöön liittyvistä haasteista reaaliaikaisen keskustelun mahdollistaminen sopii käyttöön liittyvänä haasteena erityisesti virtuaaliseen esittelytilaan eikä niinkään hybridiesittelytilaan.
Tutkimustuloksissa havaittujen muulla kuin vastausten satunnaisuudella selitettävissä olevien yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välisten erojen lisäksi voidaan kirjallisuuden pohjalta todeta hybridiesittelytilan tarjoavan muun muassa suurempaa joustavuutta ja monipuolisuutta sekä omnikanavaisessa toiminnassa auttamista verrattuna fyysiseen ja virtuaaliseen esittelytilaan. Nämä tekijät syntyvät fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan ominaisuuksien yhdistämisestä hybridiesittelytilassa ja auttavat kokonaisvaltaisen esittelytilakokemuksen luonnissa, joka tukee muun muassa kokemuksellisuuden tarjoamista asiakkaalle.
Tässä diplomityössä tarkasteltiin yritysten hybridiesittelytilan käyttöä verrattuna fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käyttöön. Tavoitteena oli selvittää eroja yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välillä. Työn aiheen tutkimiseksi toteutettiin haastattelututkimus, johon osallistui kymmenen yritystä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Tutkimukseen osallistuneisiin yrityksiin kuului sekä suuryrityksiä että pk-yrityksiä eri toimialoilta ja kaikilla esittelytilatyypeillä eli fyysisillä, virtuaalisilla ja hybridiesittelytiloilla. Jokaisesta yrityksestä haastatteluun osallistui yksi henkilö, joka oli esittelytilasta vastaava henkilö.
Haastateltavien keskuudessa esittelytilojen yleisimmät arvoa tuottavat tekijät olivat esiteltävät tuotteet ja niiden esillepano, esittelytilan visuaalisuus sekä ammattitaitoinen henkilöstö. Esittelytilojen yleisimmät arvot olivat yritykselle myynnin lisääntyminen, henkilöstön koulutus sekä brändikuvan luonti, asiakkaalle kokemuksellisuus ja inspiroivuus sekä molemmille asiakkaan koulutus, asiakassuhteen syventyminen sekä luottamuksen lisääntyminen. Esittelytilojen yleisimmät käyttöön liittyvät haasteet olivat päivittäminen, ylläpito, resursointi, myyntihenkilöstön vähäinen esittelytilan hyödyntäminen sekä näkyvyyden ja kävijöiden saanti.
Tutkimustuloksissa havaittiin eroja yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välillä. Erot voivat johtua kuitenkin pääosin haastattelututkimuksen otoskokoon liittyvästä satunnaisuudesta vastauksissa, sillä pääsääntöisesti hybridiesittelytilan vastaukset sopisivat myös fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan vastauksiksi ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan vastaukset myös hybridiesittelytilan vastauksiksi. Täten yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välillä havaittiin vain vähän muulla kuin vastausten satunnaisuudella selitettävissä olevia eroja. Näitä eroja oli virtuaalisen ja hybridiesittelytilan välillä, mutta ei fyysisen ja hybridiesittelytilan välillä. Esimerkiksi esittelytilojen arvoa tuottavista tekijöistä ammattitaitoinen henkilöstö ja keskustelun luonti sopivat arvoa tuottavina tekijöinä paremmin hybridiesittelytilaan kuin virtuaaliseen esittelytilaan, esittelytilojen arvoista yritykselle yhteydenottopyynnöt sopivat arvona yritykselle paremmin virtuaaliseen esittelytilaan kuin hybridiesittelytilaan ja esittelytilojen käyttöön liittyvistä haasteista reaaliaikaisen keskustelun mahdollistaminen sopii käyttöön liittyvänä haasteena erityisesti virtuaaliseen esittelytilaan eikä niinkään hybridiesittelytilaan.
Tutkimustuloksissa havaittujen muulla kuin vastausten satunnaisuudella selitettävissä olevien yritysten hybridiesittelytilan käytön ja fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan käytön välisten erojen lisäksi voidaan kirjallisuuden pohjalta todeta hybridiesittelytilan tarjoavan muun muassa suurempaa joustavuutta ja monipuolisuutta sekä omnikanavaisessa toiminnassa auttamista verrattuna fyysiseen ja virtuaaliseen esittelytilaan. Nämä tekijät syntyvät fyysisen ja virtuaalisen esittelytilan ominaisuuksien yhdistämisestä hybridiesittelytilassa ja auttavat kokonaisvaltaisen esittelytilakokemuksen luonnissa, joka tukee muun muassa kokemuksellisuuden tarjoamista asiakkaalle.