Tulisiko minusta aikuisena Autonkuljettaja, Biologi vai Ceppä? : Ammatit ja niihin liittyvien sukupuolinormien ilmentyminen myydyimmissä kotimaisissa lasten kuvakirjoissa
Lahtinen, Eerika (2022)
Lahtinen, Eerika
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212169262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212169262
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia sukupuolinormeja ilmenee ammatteihin liittyen myydyimmissä kotimaisissa lasten kuvakirjoissa. Suomalainen työelämä on vahvasti segregoitunut sukupuolen mukaan, minkä vuoksi lasten oppimisympäristöjä on tärkeää tarkastella sukupuolisensitiivisesti ammattien näkökulmasta. Lasten kuvakirjat ovat osa varhaiskasvatuksen sekä perheiden arkea, ja niiden avulla välitetään lapsille normeja ja arvoja ympäröivästä maailmasta. Varhaiskasvatuksesta alkava koulutusjärjestelmä voi vaikuttaa kauaskantoisestikin lasten koulutus- ja ammattivalintoihin.
Tutkimusaineistoksi valittiin vuoden 2021 myydyimpien kotimaisten lasten- ja nuortenkirjojen joukosta lasten kuvakirjat, joita suositellaan varhaiskasvatusikäisille lapsille. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin laadullisena tutkimuksena. Aineiston kuvia ja tekstejä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: Millaisia sukupuolinormien mukaisia merkityksiä ilmenee lasten kuvakirjoissa esiintyvissä ammateissa? Millaisia sukupuolinormirajoilla liikkuvia tai näitä rajoja ylittäviä merkityksiä ilmenee lasten kuvakirjoissa esiintyvissä ammateissa?
Tutkimustuloksissa ilmenee yhteensä 57 eri ammattia, jotka edustavat useita eri ammattiryhmiä. Ammatteja ilmentävien hahmojen ulkomuodoissa ja toiminnassa havaitaan sukupuolittuneita merkityksiä. Ammattien ilmentyminen lasten kuvakirjoissa näyttäytyy tämän tutkimuksen mukaan ilmiönä, joka sisältää ongelmallisen käsityksen sukupuolen kaksijakoisuudesta. Tuloksissa havaitaan myös sukupuolinormien rikkomista ammatteja ilmentävissä hahmoissa. Tutkimuksessa osoitetaan, että perinteiset sukupuoliroolit välittyvät myydyimmissä kotimaisissa lasten kuvakirjoissa. Tuloksissa myötäillään aikaisempia tutkimuksia liittyen naisten ja miesten kuvaamiseen työkontekstissa. Tuloksia voisi hyödyntää varhaiskasvatuksessa pohdittaessa oppimisympäristön sukupuolisensitiivisyyttä lastenkirjallisuuden näkökulmasta. Olisi tärkeää, että lasten kuvakirjat sisältäisivät erilaisia hahmoja ilmentämässä ammatteja, eivätkä hahmot pohjautuisi vain perinteisiin sukupuolirooleihin ja -stereotypioihin.
Tutkimusaineistoksi valittiin vuoden 2021 myydyimpien kotimaisten lasten- ja nuortenkirjojen joukosta lasten kuvakirjat, joita suositellaan varhaiskasvatusikäisille lapsille. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin laadullisena tutkimuksena. Aineiston kuvia ja tekstejä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: Millaisia sukupuolinormien mukaisia merkityksiä ilmenee lasten kuvakirjoissa esiintyvissä ammateissa? Millaisia sukupuolinormirajoilla liikkuvia tai näitä rajoja ylittäviä merkityksiä ilmenee lasten kuvakirjoissa esiintyvissä ammateissa?
Tutkimustuloksissa ilmenee yhteensä 57 eri ammattia, jotka edustavat useita eri ammattiryhmiä. Ammatteja ilmentävien hahmojen ulkomuodoissa ja toiminnassa havaitaan sukupuolittuneita merkityksiä. Ammattien ilmentyminen lasten kuvakirjoissa näyttäytyy tämän tutkimuksen mukaan ilmiönä, joka sisältää ongelmallisen käsityksen sukupuolen kaksijakoisuudesta. Tuloksissa havaitaan myös sukupuolinormien rikkomista ammatteja ilmentävissä hahmoissa. Tutkimuksessa osoitetaan, että perinteiset sukupuoliroolit välittyvät myydyimmissä kotimaisissa lasten kuvakirjoissa. Tuloksissa myötäillään aikaisempia tutkimuksia liittyen naisten ja miesten kuvaamiseen työkontekstissa. Tuloksia voisi hyödyntää varhaiskasvatuksessa pohdittaessa oppimisympäristön sukupuolisensitiivisyyttä lastenkirjallisuuden näkökulmasta. Olisi tärkeää, että lasten kuvakirjat sisältäisivät erilaisia hahmoja ilmentämässä ammatteja, eivätkä hahmot pohjautuisi vain perinteisiin sukupuolirooleihin ja -stereotypioihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]