Tunne tunteesi ja kasvata! : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta ja Fanni-kirjasarjan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Ivanova, Paula (2022)
Ivanova, Paula
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212169243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212169243
Tiivistelmä
Tunnekasvatus koetaan usein haastavaksi aiheeksi päiväkodeissa ja esiopetuksessa. Tunteet ja tunnesäätelytaidot ovat kuitenkin olennainen osa ihmisen elämää. Tunnetaitoihin syventyvät tunnekasvatuskirjat ovatkin yleistyneet markkinoilla ja niitä hyödynnetään sekä kotiolosuhteissa että varhaiskasvatusinstituutioissa. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät tunnekasvatuksen, mitkä asiat tuntuvat helpoilta tai vaikeilta tunnekasvatuksen toteuttamisessa sekä millaisia kokemuksia opettajilla on Fanni-kirjasarjan hyödyntämisestä tunnekasvatuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin Qualtrics-ohjelmalla laadittua kyselylomaketta hyödyntäen. Kyselylomake jaettiin lokakuussa 2022 yhdeksään eri varhaiskasvatukseen liittyviin Facebook-ryhmiin. Kysely oli vastaamista varten auki kolme viikkoa ja vastauksia kertyi yhteensä 14 kappaletta. Aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui teema-analyysi, jonka avulla opettajien kokemukset jaoteltiin mielekkäiksi yhteneväisiksi teemoiksi.
Tutkimuksen tulokset esitettiin kuuden eri teeman pohjalta. Opettajat kokivat tunnekasvatuksen olevan tunteiden nimeämistä ja tilanteiden sanoittamista. Tunnekasvatuksessa oleellista oli monipuolisten materiaalien ja työtapojen hyödyntäminen. Opettajat kertoivat tunnetaitomateriaalien runsaan valikoiman helpottavan työtä sekä lisäävän myös tietoutta tunnekasvatukseen liittyen. Myös tunteiden hyväksyminen sekä niiden säätely koettiin tärkeäksi osaksi tunnekasvatusta, joskin niiden taitojen harjoittelu koettiin haastavaksi toteuttaa lasten kanssa. Fanni-kirjat eivät sopineet opettajien mukaan kaikille lapsiryhmille tarinoiden pituuden ja vaikeaselkoisuuden takia. Toisaalta Fanni-kirjasarjan oheismateriaalit koettiin erityisen hyödyllisiksi niiden käytännönläheisyyden ja havainnollistamisen vuoksi. Etenkin Fanni-kirjan tunnelämpömittaria hyödynnettiin monissa lapsiryhmissä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota tunnekasvatuksen opettamiseen. Opettajat eivät kokeneet omien taitojen olevan riittäviä etenkään haastavasti tunteitaan ilmaisevien lasten kanssa. Myös varhaiskasvatuksen arjen kiireellisyys ja lapsiryhmien moninaisuuden yleistyminen tuo uusia haasteita tunnesäätelytaitojen kehittämiseen. Täydennyskoulutusta tarvitaan myös jo kentällä työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille.
Tutkimusaineisto kerättiin Qualtrics-ohjelmalla laadittua kyselylomaketta hyödyntäen. Kyselylomake jaettiin lokakuussa 2022 yhdeksään eri varhaiskasvatukseen liittyviin Facebook-ryhmiin. Kysely oli vastaamista varten auki kolme viikkoa ja vastauksia kertyi yhteensä 14 kappaletta. Aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui teema-analyysi, jonka avulla opettajien kokemukset jaoteltiin mielekkäiksi yhteneväisiksi teemoiksi.
Tutkimuksen tulokset esitettiin kuuden eri teeman pohjalta. Opettajat kokivat tunnekasvatuksen olevan tunteiden nimeämistä ja tilanteiden sanoittamista. Tunnekasvatuksessa oleellista oli monipuolisten materiaalien ja työtapojen hyödyntäminen. Opettajat kertoivat tunnetaitomateriaalien runsaan valikoiman helpottavan työtä sekä lisäävän myös tietoutta tunnekasvatukseen liittyen. Myös tunteiden hyväksyminen sekä niiden säätely koettiin tärkeäksi osaksi tunnekasvatusta, joskin niiden taitojen harjoittelu koettiin haastavaksi toteuttaa lasten kanssa. Fanni-kirjat eivät sopineet opettajien mukaan kaikille lapsiryhmille tarinoiden pituuden ja vaikeaselkoisuuden takia. Toisaalta Fanni-kirjasarjan oheismateriaalit koettiin erityisen hyödyllisiksi niiden käytännönläheisyyden ja havainnollistamisen vuoksi. Etenkin Fanni-kirjan tunnelämpömittaria hyödynnettiin monissa lapsiryhmissä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota tunnekasvatuksen opettamiseen. Opettajat eivät kokeneet omien taitojen olevan riittäviä etenkään haastavasti tunteitaan ilmaisevien lasten kanssa. Myös varhaiskasvatuksen arjen kiireellisyys ja lapsiryhmien moninaisuuden yleistyminen tuo uusia haasteita tunnesäätelytaitojen kehittämiseen. Täydennyskoulutusta tarvitaan myös jo kentällä työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8314]