Maturiteetin arvioimisen luoma arvo pilvipalveluiden käyttöönotossa
Meriö, Milla (2022)
Meriö, Milla
2022
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159235
Tiivistelmä
Pilvipalvelut ovat yleistyneet viime vuosikymmenien aikana ja niiden kasvu jatkuu edelleen. Kuitenkin harvat organisaatiot hyödyntävät niitä niin hyvin kuin olisi mahdollista ja jotkut eivät vielä ollenkaan. Pilvipalveluiden avulla pystytään luomaan joustavia liiketoimintaratkaisuja ja ne tarjoavat myös mahdollisuuden toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen. Lisäksi ne mahdollistavat kustannusten säästämisen muun muassa skaalautuvuuden sekä käytön mukaisten maksujen ansiosta. Pilvipalveluiden käyttöönotto on kuitenkin haastavaa, jos organisaatiossa ei ole tarpeeksi tietämystä ja osaamista sen suhteen. Erityisen vaikeaa se on, jos halutaan liiketoiminta tukemaan muutosta. Käyttöönottoa suunniteltaessa olisikin hyvä kartoittaa sen kohteena olevan tahon kyvykkyyttä tai maturiteettia asian suhteen. Tämän toteuttaminen käytännössä sujuvasti ja tehokkaasti ei ole kuitenkaan helppoa ja vaatii enemmän tutkimusta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten maturiteetin arvioiminen luo arvoa pilvipalveluiden käyttöönottoa tukiessa. Lisäksi tutkimuksen kohteena olivat olemassa olevien pilvimaturiteettimallien toimivuus sekä maturiteetin arvioimisprosessin piirteet. Koska arvonluonti on suuressa osassa tutkimusta, maturiteetin arviointia haluttiin lähestyä arvon yhteisluonnin kautta. Oletuksena siis oli, että arvioiminen vaatii resursseja sekä palveluntarjoajalta että asiakkaalta ja samoin se myös luo arvoa molemmille osapuolille. Tutkimus toteutettiin poikittaisena toimintatutkimuksena tietointensiivisessä informaatioteknologian alan organisaatiossa, joka tarjoaa asiakkailleen muun muassa tukea pilvipalveluiden käyttöönotossa. Case-organisaation tarpeena oli selkeyttää pilvimaturiteetin arvioimista sekä sen luomaa arvoa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teoreettisen kirjallisuuskatsauksen sekä haastatteluiden ja niiden havainnoimisen avulla. Haastatteluita tehtiin sekä case-organisaation että asiakasorganisaation edustajille.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin malli, jossa pilvimaturiteetin arvioiminen rinnastettiin arvon yhteisluonnin prosessimalliin. Kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin selville, että arvioimisen luoma arvo keskittyy pääosin tarpeiden diagnosointiin sekä ratkaisun suunnitteluun ja tekemiseen. Tämän vuoksi arvoa luovan arviointiprosessin pitäisi ottaa kantaa näihin asioihin, eli selkeyttää asiakkaan tarpeita, kuvata heidän potentiaalinen tilanteensa ja ehdottaa käytännön toimia sen saavuttamiseksi. Empiirisen osuuden avulla tätä pystyttiin kuitenkin täydentämään ja tuomaan käytännön tasoa pilvimaturiteetin arvioimiseen. Aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi arvioiminen luo arvoa helpottamalla asian perustelua ja esittämistä muille, edistä-mällä myyntiä sekä tarjoamalla uudelleenkäytettäviä työkaluja ja prosesseja, jos näin halutaan. Näiden saavuttamiseksi arviointiprosessissa on korostettava liiketoimintaa ja konkretiaa sekä huomioitava arviointia edeltävät ja seuraavat vaiheet. Arvioinnin perusteella on myös oleellista oivalluttaa asiakasta pilvipalveluista ja niiden käyttöönotosta.
Tutkimuksen tuoma uutuusarvo koostuu arvonluonnin, pilvipalveluiden käyttöönoton sekä maturiteetin arvioimisen yhdistämisestä. Tämä näkyy jo kirjallisuuskatsauksen perusteella täydennetystä arvon yhteisluonnin mallista, joka ottaa kantaa siihen, miten pilvimaturiteetin arvioiminen luo arvoa yhteisluonnin eri vaiheissa. Toinen oleellinen uutuusarvoa tuottava asia on arviointiprosessin tutkiminen käytännössä, sillä tutkimuksen perusteella saatiin selville, ettei pelkkä malli tai muu työkalu riitä luomaan arvoa ja tekemään muutoksesta liiketoimintalähtöistä, vaan tarvitaan myös oikeanlaista yhteistyötä ja kommunikaatiota eri osapuolten välillä. Pelkkä arviointiprosessin tarpeen huomioiminenkin on siis osa tutkimuksen tuomaa teoreettista ja käytännön kontribuutiota, sillä aiempi tutkimus ei ole ottanut kantaa käytännön toimiin ja laajemmin arviointia edeltäviin ja seuraaviin vaiheisiin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten maturiteetin arvioiminen luo arvoa pilvipalveluiden käyttöönottoa tukiessa. Lisäksi tutkimuksen kohteena olivat olemassa olevien pilvimaturiteettimallien toimivuus sekä maturiteetin arvioimisprosessin piirteet. Koska arvonluonti on suuressa osassa tutkimusta, maturiteetin arviointia haluttiin lähestyä arvon yhteisluonnin kautta. Oletuksena siis oli, että arvioiminen vaatii resursseja sekä palveluntarjoajalta että asiakkaalta ja samoin se myös luo arvoa molemmille osapuolille. Tutkimus toteutettiin poikittaisena toimintatutkimuksena tietointensiivisessä informaatioteknologian alan organisaatiossa, joka tarjoaa asiakkailleen muun muassa tukea pilvipalveluiden käyttöönotossa. Case-organisaation tarpeena oli selkeyttää pilvimaturiteetin arvioimista sekä sen luomaa arvoa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teoreettisen kirjallisuuskatsauksen sekä haastatteluiden ja niiden havainnoimisen avulla. Haastatteluita tehtiin sekä case-organisaation että asiakasorganisaation edustajille.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin malli, jossa pilvimaturiteetin arvioiminen rinnastettiin arvon yhteisluonnin prosessimalliin. Kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin selville, että arvioimisen luoma arvo keskittyy pääosin tarpeiden diagnosointiin sekä ratkaisun suunnitteluun ja tekemiseen. Tämän vuoksi arvoa luovan arviointiprosessin pitäisi ottaa kantaa näihin asioihin, eli selkeyttää asiakkaan tarpeita, kuvata heidän potentiaalinen tilanteensa ja ehdottaa käytännön toimia sen saavuttamiseksi. Empiirisen osuuden avulla tätä pystyttiin kuitenkin täydentämään ja tuomaan käytännön tasoa pilvimaturiteetin arvioimiseen. Aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi arvioiminen luo arvoa helpottamalla asian perustelua ja esittämistä muille, edistä-mällä myyntiä sekä tarjoamalla uudelleenkäytettäviä työkaluja ja prosesseja, jos näin halutaan. Näiden saavuttamiseksi arviointiprosessissa on korostettava liiketoimintaa ja konkretiaa sekä huomioitava arviointia edeltävät ja seuraavat vaiheet. Arvioinnin perusteella on myös oleellista oivalluttaa asiakasta pilvipalveluista ja niiden käyttöönotosta.
Tutkimuksen tuoma uutuusarvo koostuu arvonluonnin, pilvipalveluiden käyttöönoton sekä maturiteetin arvioimisen yhdistämisestä. Tämä näkyy jo kirjallisuuskatsauksen perusteella täydennetystä arvon yhteisluonnin mallista, joka ottaa kantaa siihen, miten pilvimaturiteetin arvioiminen luo arvoa yhteisluonnin eri vaiheissa. Toinen oleellinen uutuusarvoa tuottava asia on arviointiprosessin tutkiminen käytännössä, sillä tutkimuksen perusteella saatiin selville, ettei pelkkä malli tai muu työkalu riitä luomaan arvoa ja tekemään muutoksesta liiketoimintalähtöistä, vaan tarvitaan myös oikeanlaista yhteistyötä ja kommunikaatiota eri osapuolten välillä. Pelkkä arviointiprosessin tarpeen huomioiminenkin on siis osa tutkimuksen tuomaa teoreettista ja käytännön kontribuutiota, sillä aiempi tutkimus ei ole ottanut kantaa käytännön toimiin ja laajemmin arviointia edeltäviin ja seuraaviin vaiheisiin.