Master datan laadun parantaminen master datan hallinnan avulla
Haarala, Ella (2022)
Haarala, Ella
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159216
Tiivistelmä
Huonoa päätöksentekoa, ylimääräisiä kustannuksia, liikevaihdon menetystä ja madaltunut asiakastyytyväisyys – nämä kaikki ovat huonolaatuisen datan mahdollisia vaikutuksia. Huonolaatuisen datan seuraukset ovat lisääntyneet samalla, kun datan merkitys organisaatioissa on kasvanut. Datasta on tullut yksi organisaatioiden tärkeimmistä resursseista ja se on nykyään olennainen osa organisaatioiden arvontuottoa. Arvon tuottaminen datasta ei kuitenkaan ole mahdollista, jos data sisältää virheitä, se on puutteellista tai se on muuten huonolaatuista. Tämän vuoksi datan laadun kehittäminen on tärkeää. Tässä työssä datan laadun kehittämistä lähestytään master datan laadun ja master datan hallinnan kautta.
Master data on organisaation ydindataa, minkä vuoksi sillä on keskeinen rooli organisaation datan laadun kehittämisessä. Master data kuvaa organisaation operaatioille keskeisiä entiteettejä, kuten tuotteita, asiakkaita, työntekijöitä, toimittajia, laitteita ja materiaaleja. Master dataa käytetään koko organisaation laajuisesti, minkä vuoksi muun muassa master datan epäjohdonmukaisuus aiheuttaa organisaatioille haasteita. Master datan hallinta pyrkii tarjoaman ratkaisun tähän haasteeseen ja muihin datan laatuongelmiin järjestämällä tärkeimmät sidosryhmät, osallistujat ja liiketoiminnan asiakkaat ja liittämällä yhteen liiketoimintasovellukset, tiedonhallinnan menetelmät ja datanhallinnan työkalut. Näin voidaan ottaa käyttöön politiikkoja, toimintatapoja, palveluita ja infrastruktuureja, joiden avulla voidaan tukea hyvälaatuisen master datan tallentamista, integroimista, jakamista ja käyttöä.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, miksi master datan hallinnan toimintatapojen ja menetelmien toteuttaminen parantaa organisaation master datan laatua. Tavoitteena on löytää perusteluita master datan hallinnan toteuttamiselle vertailemalla master datan hallinnan menetelmiä master datan laatuun vaikuttaviin tekijöihin. Vertailun tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako master datan hallinta näihin laatutekijöihin joko vähentämällä master datan laatua heikentäviä tekijöitä, poistamalla hyvän laadun esteitä tai huomioimalla laatua parantavia tekijöitä.
Tutkimustulosten perusteella master datan hallinta tarjoaa organisaatioille selkeät suuntaviivat master datan laadun kehittämiseen. Master datan hallinta korostaa osa-alueita, jotka ovat olennaisia hyvälaatuisen master datan mahdollistamiseksi. Tutkimus osoittaa, että keskeisten master datan hallinnan menetelmien hyödyntäminen poistaa tai pienentää useita hyvän laadun esteitä. Lisäksi menetelmien hyödyntämisen seurauksena organisaatioissa otetaan käyttöön tekijöitä, joiden on todettu parantavan master datan laatua. Tutkimus osoittaa myös, että laatutekijät, joihin master datan hallinta vaikuttaa, liittyvät monipuolisesti niin ihmisiin, prosesseihin, teknologiaan kuin dataan. Tämä kokonaisvaltaisuus yhdistää eri organisaation toimintoja ja vähentää riskiä master datan laadun kehittämisen jäämisestä vain yhden osaston vastuulle.
Master data on organisaation ydindataa, minkä vuoksi sillä on keskeinen rooli organisaation datan laadun kehittämisessä. Master data kuvaa organisaation operaatioille keskeisiä entiteettejä, kuten tuotteita, asiakkaita, työntekijöitä, toimittajia, laitteita ja materiaaleja. Master dataa käytetään koko organisaation laajuisesti, minkä vuoksi muun muassa master datan epäjohdonmukaisuus aiheuttaa organisaatioille haasteita. Master datan hallinta pyrkii tarjoaman ratkaisun tähän haasteeseen ja muihin datan laatuongelmiin järjestämällä tärkeimmät sidosryhmät, osallistujat ja liiketoiminnan asiakkaat ja liittämällä yhteen liiketoimintasovellukset, tiedonhallinnan menetelmät ja datanhallinnan työkalut. Näin voidaan ottaa käyttöön politiikkoja, toimintatapoja, palveluita ja infrastruktuureja, joiden avulla voidaan tukea hyvälaatuisen master datan tallentamista, integroimista, jakamista ja käyttöä.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, miksi master datan hallinnan toimintatapojen ja menetelmien toteuttaminen parantaa organisaation master datan laatua. Tavoitteena on löytää perusteluita master datan hallinnan toteuttamiselle vertailemalla master datan hallinnan menetelmiä master datan laatuun vaikuttaviin tekijöihin. Vertailun tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako master datan hallinta näihin laatutekijöihin joko vähentämällä master datan laatua heikentäviä tekijöitä, poistamalla hyvän laadun esteitä tai huomioimalla laatua parantavia tekijöitä.
Tutkimustulosten perusteella master datan hallinta tarjoaa organisaatioille selkeät suuntaviivat master datan laadun kehittämiseen. Master datan hallinta korostaa osa-alueita, jotka ovat olennaisia hyvälaatuisen master datan mahdollistamiseksi. Tutkimus osoittaa, että keskeisten master datan hallinnan menetelmien hyödyntäminen poistaa tai pienentää useita hyvän laadun esteitä. Lisäksi menetelmien hyödyntämisen seurauksena organisaatioissa otetaan käyttöön tekijöitä, joiden on todettu parantavan master datan laatua. Tutkimus osoittaa myös, että laatutekijät, joihin master datan hallinta vaikuttaa, liittyvät monipuolisesti niin ihmisiin, prosesseihin, teknologiaan kuin dataan. Tämä kokonaisvaltaisuus yhdistää eri organisaation toimintoja ja vähentää riskiä master datan laadun kehittämisen jäämisestä vain yhden osaston vastuulle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]