Kasvatus sotilaspedagogiikassa : Kasvatuksen käsitteellinen määrittely suomalaisessa sotilaspedagogiikan kirjallisuudessa 2000-luvulla
Jauhijärvi, Arttu (2022)
Jauhijärvi, Arttu
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159214
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kasvatusta on määritelty suomalaisessa sotilaspedagogisessa kirjallisuudessa 2000-luvulla, ja kuinka kasvatuksen käsitteellinen määrittely on 2000-luvulla muuttunut. Sotilaspedagogiikka on Suomessa varsin nuori ja itsenäinen tieteenalansa, jota ei ole tutkittu runsaasti kasvatustieteen kentällä. Tämä tutkimus pyrkiikin luomaan kuvaa suomalaisen sotilaspedagogiikan kehityskulusta kasvatustieteellisestä näkökulmasta kasvatus-käsitteen kautta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto kerättiin suomalaisista sotilaspedagogiikan kirjoista. Aineisto rajattiin suomalaisiin teoksiin, jotka käsittelivät sotilaspedagogiikkaa, ja joissa esiintyi kasvatuksen käsitteellistä määrittelyä. Aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, ja viitekehys muodostui kasvatuksen, sotilaspedagogiikan ja toimintakyvyn käsitteistä.
Tutkimuksen aineistosta nousi useita teemoja, jotka näkyivät voimakkaammin aikakaudesta riippuen. Aineiston perusteella 2000-luvun alussa sotilaspedagogisessa kirjallisuudessa toimintakyvyllä oli suuri merkitys, ja myös kasvatusta määriteltiin runsaasti toimintakyvyn ja sen osa-alueiden kautta. Tultaessa lähemmäs 2010-lukua sosialisaation ja arvokasvatuksen tematiikka kasvatuksessa korostui, ja painopiste siirtyi enemmän itsekasvatukseen. 2010-luvun taitteessa kirjallisuudessa esiintyi kasvatuksen määrittelyä hyvän elämän ja itsekasvatuksen kautta, kuitenkin peilaten näitä käsitteitä sosialisaatioon ja toimintakykyyn. Läpi 2000-luvun sotilaskasvatus erotetaan muusta kasvatuksesta asettamalla sille tavoitteita, jotka ovat sille ominaisia ja jotka eroavat kasvatuskäsityksestä joka siviilitoimintaympäristössä vallitsee. Sotilaskasvatus edellyttää kasvatettavalta annettujen arvojen ja normien omaksumista sekä kurinalaisuutta, mutta myös valmiuksia itsekasvatukseen sekä uuden oppimiseen. Tutkimuksen tuloksena muodostui sotilaspedagogiikan kehitystä kuvaava jatkumo 2000-luvulla, jonka perusteella voi oppia ymmärtämään omalaatuista suomalaista sotilaspedagogiikkaa.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto kerättiin suomalaisista sotilaspedagogiikan kirjoista. Aineisto rajattiin suomalaisiin teoksiin, jotka käsittelivät sotilaspedagogiikkaa, ja joissa esiintyi kasvatuksen käsitteellistä määrittelyä. Aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, ja viitekehys muodostui kasvatuksen, sotilaspedagogiikan ja toimintakyvyn käsitteistä.
Tutkimuksen aineistosta nousi useita teemoja, jotka näkyivät voimakkaammin aikakaudesta riippuen. Aineiston perusteella 2000-luvun alussa sotilaspedagogisessa kirjallisuudessa toimintakyvyllä oli suuri merkitys, ja myös kasvatusta määriteltiin runsaasti toimintakyvyn ja sen osa-alueiden kautta. Tultaessa lähemmäs 2010-lukua sosialisaation ja arvokasvatuksen tematiikka kasvatuksessa korostui, ja painopiste siirtyi enemmän itsekasvatukseen. 2010-luvun taitteessa kirjallisuudessa esiintyi kasvatuksen määrittelyä hyvän elämän ja itsekasvatuksen kautta, kuitenkin peilaten näitä käsitteitä sosialisaatioon ja toimintakykyyn. Läpi 2000-luvun sotilaskasvatus erotetaan muusta kasvatuksesta asettamalla sille tavoitteita, jotka ovat sille ominaisia ja jotka eroavat kasvatuskäsityksestä joka siviilitoimintaympäristössä vallitsee. Sotilaskasvatus edellyttää kasvatettavalta annettujen arvojen ja normien omaksumista sekä kurinalaisuutta, mutta myös valmiuksia itsekasvatukseen sekä uuden oppimiseen. Tutkimuksen tuloksena muodostui sotilaspedagogiikan kehitystä kuvaava jatkumo 2000-luvulla, jonka perusteella voi oppia ymmärtämään omalaatuista suomalaista sotilaspedagogiikkaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]