Lukutaitoa opettamassa : Laadullinen tutkimus yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisesta osana lukutaidon opettamista
Rahkonen, Hanna (2023)
Rahkonen, Hanna
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212159208
Tiivistelmä
Lukutaito on elinehto nyky-yhteiskunnassa toimimiselle. Yhteiskuntamme jäsenet saavat erilaisia lähtökohtia elämäänsä, joka heijastaa osansa myös lukutaidon osaamiseen. Suomalainen koulujärjestelmä pyrkii yhdenvertaistamaan yksilöiden lähtökohtia kokonaisuudessaan osana elämää, myös siis lukutaidon osalta. Tämä tutkimus on syntynyt tavoitteesta selvittää, miten lukutaidon opetuksessa toteutuu yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon tekijät, jotta jokainen yksilö saa tarvittavan lukutaidon osaamisen yhteiskunnassa toimimiseen.
Tutkimusaineisto koostuu kahdesta aineistosta. Toinen on Opetushallituksen antama julkinen määräys eli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja toinen on suomen kielen ja kirjallisuuden aineenopettajilta kerätyt eläytymiskertomukset. Aineistoja analysoidaan diskurssianalyysin, teemoittelun ja kvantifoinnin keinoin. Analysointi tehtiin ensin itsenäisesti molempien aineistojen kanssa ja viimeiseksi rinnakkain. Kaiken kaikkiaan tuli ilmi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon teemoja: yleinen, ikä, sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen, vamma ja terveydentila, kulttuurinen moninaisuus sekä jatko-opinnot ja työelämä. Näiden lisäksi nousi teemoina luetun moninaisuus, opetuksen resurssit sekä lukutaidon tason testaaminen.
Lukutaidon opetuksessa huomioidaan yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon osatekijöitä laajasti, niin valtakunnallisen määräyksen eli opetussuunnitelman myötä kuin myös opettajien toiminnan myötä. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen opetuksessa kuitenkin painottuu eri osa-alueisiin enemmän kuin toisiin. Siinä missä kulttuurinen moninaisuus sekä jatko-opinnot ja työelämä ovat erityisen vahvana opetuksessa, on seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen käsittely vain pintaraapaisu lukutaidon opetuksessa. Lukutaidon opetuksessa huomioidaan opetuksen resurssien huomiointi sekä luetun moninaisuus niin didaktisesti kuin representaation kautta. Lisäksi opettajat nostivat esille lukutaidon tason testaamisen.
Tutkimusaineisto koostuu kahdesta aineistosta. Toinen on Opetushallituksen antama julkinen määräys eli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja toinen on suomen kielen ja kirjallisuuden aineenopettajilta kerätyt eläytymiskertomukset. Aineistoja analysoidaan diskurssianalyysin, teemoittelun ja kvantifoinnin keinoin. Analysointi tehtiin ensin itsenäisesti molempien aineistojen kanssa ja viimeiseksi rinnakkain. Kaiken kaikkiaan tuli ilmi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon teemoja: yleinen, ikä, sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen, vamma ja terveydentila, kulttuurinen moninaisuus sekä jatko-opinnot ja työelämä. Näiden lisäksi nousi teemoina luetun moninaisuus, opetuksen resurssit sekä lukutaidon tason testaaminen.
Lukutaidon opetuksessa huomioidaan yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon osatekijöitä laajasti, niin valtakunnallisen määräyksen eli opetussuunnitelman myötä kuin myös opettajien toiminnan myötä. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen opetuksessa kuitenkin painottuu eri osa-alueisiin enemmän kuin toisiin. Siinä missä kulttuurinen moninaisuus sekä jatko-opinnot ja työelämä ovat erityisen vahvana opetuksessa, on seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen käsittely vain pintaraapaisu lukutaidon opetuksessa. Lukutaidon opetuksessa huomioidaan opetuksen resurssien huomiointi sekä luetun moninaisuus niin didaktisesti kuin representaation kautta. Lisäksi opettajat nostivat esille lukutaidon tason testaamisen.