Luokanopettajien uranäkymät ja hyvinvointi opiskelijoiden silmin : Luokanopettajaopiskelijoiden asenteita ja kokemuksia
Leivo, Ville (2022)
Leivo, Ville
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212149157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212149157
Tiivistelmä
Opetusalan työhyvinvointinäkymät puhututtavat. Yhä useampi opettaja harkitsee alanvaihtoa, sillä opetusalaa vaivaavat monet työhyvinvointia rasittavat tekijät. Näitä ovat muun muassa puutteelliset aika-, materiaali-, ja henkilöstöresurssit, liian suureksi koettu työmäärä, sekä työn yleinen kuormittavuus. Myös esimerkiksi inkluusion koetaan vaikuttavan työhyvinvointiin. Tilanne on ongelmallinen, vaikka siihen on viimeaikoina haettu ratkaisua muun muassa lakolla, joka lopulta johti uuteen OVTES-sopimukseen. Kyseinen sopimus keskittyi suurilta osin palkkojen nostamiseen, jonka vuoksi herääkin kysymys: riittääkö palkkatason nostaminen alan ongelmien ratkaisemiseen, kun henkilöstön kokemat ongelmat ovat palkkakysymystä huomattavasti laajempia?
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja ajatuksia luokanopettajan työhön liittyvästä työhyvinvoinnista. Tutkimuksella pyrittiin tuottamaan tietoa siitä, millaisia myönteisiä ja kielteisiä oman alansa keskeisiä työhyvinvointitekijöitä luokanopettajaopiskelijat tunnistavat, ja miten he niitä arvottavat. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millainen yhteys näillä työhyvinvointitekijöillä on luokanopettajan työn koettuun vetovoimaan, ja lopulta sitä, millaiset uravaihtoehdot alan opiskelijoita kiinnostavat.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sisällön analyysiä toteutettiin aineistolähtöisin menetelmin. Sisällön tarkastelulla, luokittelulla, teemoittelulla ja tyypittelyllä pyrittiin tuottamaan uutta tietoa opetusalan työhyvinvointinäkymistä opiskelijoiden silmin. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta aikavälillä 01.11. – 09.11.2022. Kyselylomakkeeseen vastasi 23 henkilöä.
Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat tunnistavat ja arvottavat alan myönteisiä työhyvinvointitekijöitä hyvin yhteneväisesti. Tämän osalta tärkeimmiksi teemoiksi nousevat jaksamisen tuki ja työn sosiaalinen ympäristö. Myös kielteisten työhyvinvointiteemojen tunnistamisen ja arvottamisen linjaus on yhtenevä, ja tämän osalta keskeisimpiä teemoja ovat puutteelliset aika-, materiaali-, ja henkilöstöresurssit suhteessa työmäärään. Alan työhyvinvointinäkymät pohdituttavat ja huolestuttavat valtaosaa opiskelijoista, mutta luokanopettajan ammatti koetaan tästä huolimatta vetovoimaisena. Opiskelijat ovat kuitenkin lisäksi kiinnostuneet laajasti erilaisista uramahdollisuuksista. Näyttäisi myös siltä, että koetulla vetovoimalla on hyvin keskeinen rooli uravaihtoehtojen kannalta.
Jatkotutkimustarpeena esitetään tarkasteltavaksi sitä, miksi opiskelijoita huolestuttaa opetusalan työhyvinvointitekijät. Lisäksi jatkotutkimusta ehdotetaan jo ammatissa toimivien luokanopettajien sekä opiskelijoiden asenteiden suhteesta, sekä siitä, millaisia ajatuksia koulun esihenkilöstöllä on työhyvinvoinnin mahdollistamisesta ja sen tavoista. Jatkotutkimus koetaan tarpeellisena, sillä sen avulla voidaan pyrkiä ratkaisemaan opetusalan henkilöstön kokemaa ongelmallista tilannetta yhä paremmin.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja ajatuksia luokanopettajan työhön liittyvästä työhyvinvoinnista. Tutkimuksella pyrittiin tuottamaan tietoa siitä, millaisia myönteisiä ja kielteisiä oman alansa keskeisiä työhyvinvointitekijöitä luokanopettajaopiskelijat tunnistavat, ja miten he niitä arvottavat. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millainen yhteys näillä työhyvinvointitekijöillä on luokanopettajan työn koettuun vetovoimaan, ja lopulta sitä, millaiset uravaihtoehdot alan opiskelijoita kiinnostavat.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sisällön analyysiä toteutettiin aineistolähtöisin menetelmin. Sisällön tarkastelulla, luokittelulla, teemoittelulla ja tyypittelyllä pyrittiin tuottamaan uutta tietoa opetusalan työhyvinvointinäkymistä opiskelijoiden silmin. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta aikavälillä 01.11. – 09.11.2022. Kyselylomakkeeseen vastasi 23 henkilöä.
Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat tunnistavat ja arvottavat alan myönteisiä työhyvinvointitekijöitä hyvin yhteneväisesti. Tämän osalta tärkeimmiksi teemoiksi nousevat jaksamisen tuki ja työn sosiaalinen ympäristö. Myös kielteisten työhyvinvointiteemojen tunnistamisen ja arvottamisen linjaus on yhtenevä, ja tämän osalta keskeisimpiä teemoja ovat puutteelliset aika-, materiaali-, ja henkilöstöresurssit suhteessa työmäärään. Alan työhyvinvointinäkymät pohdituttavat ja huolestuttavat valtaosaa opiskelijoista, mutta luokanopettajan ammatti koetaan tästä huolimatta vetovoimaisena. Opiskelijat ovat kuitenkin lisäksi kiinnostuneet laajasti erilaisista uramahdollisuuksista. Näyttäisi myös siltä, että koetulla vetovoimalla on hyvin keskeinen rooli uravaihtoehtojen kannalta.
Jatkotutkimustarpeena esitetään tarkasteltavaksi sitä, miksi opiskelijoita huolestuttaa opetusalan työhyvinvointitekijät. Lisäksi jatkotutkimusta ehdotetaan jo ammatissa toimivien luokanopettajien sekä opiskelijoiden asenteiden suhteesta, sekä siitä, millaisia ajatuksia koulun esihenkilöstöllä on työhyvinvoinnin mahdollistamisesta ja sen tavoista. Jatkotutkimus koetaan tarpeellisena, sillä sen avulla voidaan pyrkiä ratkaisemaan opetusalan henkilöstön kokemaa ongelmallista tilannetta yhä paremmin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]