Signaled Night Awakening in Infancy : Associations with psychomotor development, executive functioning, social information processing, and socio-emotional behavior
Mäkelä, Tiina (2023)
Mäkelä, Tiina
Tampere University
2023
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Psychology and Logopedics
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-01-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2700-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2700-2
Tiivistelmä
Uni on tärkeää lasten aivojen kehitykselle. Varhaislapsuuden unen erityispiirre, joka erottaa varhaisen unen myöhemmästä unesta, on yöaikainen heräily. Nämä yöheräämiset ovat normaaleja ja usein ne vähenevät iän myötä. Osalla lapsista yöheräämiset kuitenkin jatkuvat pidemmälle varhaislapsuuteen, vaikka fysiologisesti olisi jo mahdollista nukkua läpi yön. Tällöin on usein kyse niin kutsutuista signaloiduista heräämisistä, jotka lapsi signaloi vanhemmilleen esimerkiksi itkemällä ja vanhemman apua tarvitaan, jotta voidaan nukahtaa uudelleen. Nämä signaloidut heräämiset voivat rasittaa koko perhettä ja vaikuttaa perheen hyvinvointiin. Ei kuitenkaan tiedetä ovatko signaloidut yöheräämiset yhteydessä lapsen kehitykseen. Tämän väitöskirjatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko signaloitu yöheräily yhteydessä lapsen kehitykseen tai erityisesti johonkin tiettyyn kehityksen osa-alueeseen ensimmäisen kahden elinvuoden aikana.
CHILD-SLEEP-tutkimuskohortissa muodostettiin kaksi ryhmää vanhempien raportoiman lapsen signaloidun yöheräilyn perusteella. Lapset, jotka heräilivät kahdeksan kuukauden iässä vähintään kolme kertaa yössä, muodostivat heräilevien lasten ryhmän ja lapset, jotka heräilivät maksimissaan kerran yössä, muodostivat ei- heräilevien lasten ryhmän. Lasten kehitystä tutkittiin pitkittäisesti kahdeksan kuukauden ja 24 kuukauden ikäisinä monipuolisesti sekä perinteisillä että silmänliikkeitä hyödyntävillä tutkimusmenetelmillä kattaen kognitiivisen, sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen osa-alueita. Väitöskirja koostuu kolmesta osajulkaisusta. Päätavoitteena oli tutkia eroavatko heräilevät lapset ei-heräilevistä lapsista kognitiivisessa, kielellisessä tai motorisessa kehityksessä tai tarkemmissa toiminnanohjausta, sosiaalisen informaation prosessointia ja sosio-emotionaalista käyttäytymistä arvioivissa tehtävissä. Lisäksi tutkittiin signaloidun yöheräilyn pysyvyyttä ja sitä eroavatko heräilevät lapset vanhempien raportoimana unen laadussa ja määrässä lapsista, jotka eivät heräilleet yön aikana. Lisäksi lapsen unta mitattiin myös liikerekisteröinnin avulla.
Tulokset osoittivat, että yöheräily on usein pitkittyvä, jatkuen pidemmälle varhaislapsuuteen. Lapset, jotka heräilivät vanhempien raportoimana kahdeksan kuukauden ikäisinä, heräilivät enemmän myös 18 kuukauden ja 24 kuukauden ikäisinä verrattuna lapsiin, jotka eivät heräilleet yöllä kahdeksan kuukauden ikäisinä. Lisäksi unen määrässä ja laadussa oli eroja ryhmien välillä, kun unen määrää ja laatua arviointiin pitkittäisesti yhdistäen kahdeksan, 18 ja 24 kuukauden aikapisteet. Lapset, jotka heräilivät, nukkuivat vähemmän ja olivat pidempiä aikoja hereillä yöaikaan kuin lapset, jotka eivät heräilleet. Liikerekisteröintimittaukset tukivat vanhempien havaintoja lasten signaloidun yöheräilyn määrästä. Kognitiivisessa, kielellisessä tai motorisessa kehityksessä ei kuitenkaan havaittu eroja kahdeksan eikä 24 kuukauden ikäisinä. Sen sijaan lapset, jotka heräilivät, suoriutuivat heikommin tietokonepohjaisesta toiminnanohjauksen tehtävästä kuin lapset, jotka eivät heräilleet. Tämä ero suoriutumisessa näkyi lasten ollessa 24 kuukauden ikäisiä, kun kahdeksan kuukauden ikäisinä ryhmien välisessä suoriutumisessa ei ollut eroa. Vanhempien arvioimana, tai perinteisillä toiminnanohjauksen tehtävillä arvioituna eroja ryhmien välillä ei löydetty 24 kuukauden ikäisenä. Lisäksi lapsilla, jotka heräilivät, tarkkaavuus emotionaalisiin kasvoihin oli erilaista, kuin lapsilla, jotka eivät heräilleet. Erityisesti, signaloidusti heräilevillä lapsilla oli suurempi tarkkaavaisuuden vinouma pelokkaita kasvoja kohtaan suhteessa muihin kasvoihin kuin lapsilla, jotka eivät heräilleet. Vanhempien arvioimana lapsilla, jotka heräilivät yöaikaan, oli enemmän säätelyn oireita ja heikompi sosiaalinen pystyvyys 24 kuukauden ikäisenä kuin lapsilla, jotka eivät heräilleet.
Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että lapsen signaloitu yöheräily on usein pitkittyvä ja voi mahdollisesti altistaa myös muille unen laadun ja määrän muutoksille. Signaloitu yöheräily on yhteydessä erityisesti korkeamman tason kognitiivisiin toimintoihin, kuten toiminnanohjaukseen sekä sosiaalisen tai emotionaalisen informaation prosessointiin ja sosio-emotionaaliseen käyttäytymiseen. Lapsen kokonaiskehityksessä ei kuitenkaan havaittu eroja lapsen ensimmäisen kahden elinvuoden aikana. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että signaloitu yöheräily on yhteydessä laajempaan itsesäätelyn vaikeuteen, joka saattaa altistaa lapset mahdollisille myöhemmille kehityksen haasteille. Ryhmien väliset erot olivat näkyvissä jo ensimmäisten kahden elinvuoden aikana lapsilla, jotka edustivat normatiivista otosta eikä heillä esiintynyt erityisiä univaikeuksia. Signaloitu yöheräily tulisi systemaattisesti arvioida neuvolakäyntien aikana. Mikäli lapsella on useita signaloituja yöheräämisiä tulisi neuvolakäyntien aikana erityistä huomiota kiinnittää lapsen unen piirteisiin ja kehitykseen. Lapsen unta ja kehitystä tulisi seurata sekä lisäksi vanhempia tulisi ohjata lapsen unen ja itsesäätelyn taitojen tukemiseen.
CHILD-SLEEP-tutkimuskohortissa muodostettiin kaksi ryhmää vanhempien raportoiman lapsen signaloidun yöheräilyn perusteella. Lapset, jotka heräilivät kahdeksan kuukauden iässä vähintään kolme kertaa yössä, muodostivat heräilevien lasten ryhmän ja lapset, jotka heräilivät maksimissaan kerran yössä, muodostivat ei- heräilevien lasten ryhmän. Lasten kehitystä tutkittiin pitkittäisesti kahdeksan kuukauden ja 24 kuukauden ikäisinä monipuolisesti sekä perinteisillä että silmänliikkeitä hyödyntävillä tutkimusmenetelmillä kattaen kognitiivisen, sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen osa-alueita. Väitöskirja koostuu kolmesta osajulkaisusta. Päätavoitteena oli tutkia eroavatko heräilevät lapset ei-heräilevistä lapsista kognitiivisessa, kielellisessä tai motorisessa kehityksessä tai tarkemmissa toiminnanohjausta, sosiaalisen informaation prosessointia ja sosio-emotionaalista käyttäytymistä arvioivissa tehtävissä. Lisäksi tutkittiin signaloidun yöheräilyn pysyvyyttä ja sitä eroavatko heräilevät lapset vanhempien raportoimana unen laadussa ja määrässä lapsista, jotka eivät heräilleet yön aikana. Lisäksi lapsen unta mitattiin myös liikerekisteröinnin avulla.
Tulokset osoittivat, että yöheräily on usein pitkittyvä, jatkuen pidemmälle varhaislapsuuteen. Lapset, jotka heräilivät vanhempien raportoimana kahdeksan kuukauden ikäisinä, heräilivät enemmän myös 18 kuukauden ja 24 kuukauden ikäisinä verrattuna lapsiin, jotka eivät heräilleet yöllä kahdeksan kuukauden ikäisinä. Lisäksi unen määrässä ja laadussa oli eroja ryhmien välillä, kun unen määrää ja laatua arviointiin pitkittäisesti yhdistäen kahdeksan, 18 ja 24 kuukauden aikapisteet. Lapset, jotka heräilivät, nukkuivat vähemmän ja olivat pidempiä aikoja hereillä yöaikaan kuin lapset, jotka eivät heräilleet. Liikerekisteröintimittaukset tukivat vanhempien havaintoja lasten signaloidun yöheräilyn määrästä. Kognitiivisessa, kielellisessä tai motorisessa kehityksessä ei kuitenkaan havaittu eroja kahdeksan eikä 24 kuukauden ikäisinä. Sen sijaan lapset, jotka heräilivät, suoriutuivat heikommin tietokonepohjaisesta toiminnanohjauksen tehtävästä kuin lapset, jotka eivät heräilleet. Tämä ero suoriutumisessa näkyi lasten ollessa 24 kuukauden ikäisiä, kun kahdeksan kuukauden ikäisinä ryhmien välisessä suoriutumisessa ei ollut eroa. Vanhempien arvioimana, tai perinteisillä toiminnanohjauksen tehtävillä arvioituna eroja ryhmien välillä ei löydetty 24 kuukauden ikäisenä. Lisäksi lapsilla, jotka heräilivät, tarkkaavuus emotionaalisiin kasvoihin oli erilaista, kuin lapsilla, jotka eivät heräilleet. Erityisesti, signaloidusti heräilevillä lapsilla oli suurempi tarkkaavaisuuden vinouma pelokkaita kasvoja kohtaan suhteessa muihin kasvoihin kuin lapsilla, jotka eivät heräilleet. Vanhempien arvioimana lapsilla, jotka heräilivät yöaikaan, oli enemmän säätelyn oireita ja heikompi sosiaalinen pystyvyys 24 kuukauden ikäisenä kuin lapsilla, jotka eivät heräilleet.
Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että lapsen signaloitu yöheräily on usein pitkittyvä ja voi mahdollisesti altistaa myös muille unen laadun ja määrän muutoksille. Signaloitu yöheräily on yhteydessä erityisesti korkeamman tason kognitiivisiin toimintoihin, kuten toiminnanohjaukseen sekä sosiaalisen tai emotionaalisen informaation prosessointiin ja sosio-emotionaaliseen käyttäytymiseen. Lapsen kokonaiskehityksessä ei kuitenkaan havaittu eroja lapsen ensimmäisen kahden elinvuoden aikana. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että signaloitu yöheräily on yhteydessä laajempaan itsesäätelyn vaikeuteen, joka saattaa altistaa lapset mahdollisille myöhemmille kehityksen haasteille. Ryhmien väliset erot olivat näkyvissä jo ensimmäisten kahden elinvuoden aikana lapsilla, jotka edustivat normatiivista otosta eikä heillä esiintynyt erityisiä univaikeuksia. Signaloitu yöheräily tulisi systemaattisesti arvioida neuvolakäyntien aikana. Mikäli lapsella on useita signaloituja yöheräämisiä tulisi neuvolakäyntien aikana erityistä huomiota kiinnittää lapsen unen piirteisiin ja kehitykseen. Lapsen unta ja kehitystä tulisi seurata sekä lisäksi vanhempia tulisi ohjata lapsen unen ja itsesäätelyn taitojen tukemiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4929]