Organisaatiokulttuurin ilmeneminen urheiluorganisaatiossa: Yksilöiden kokemuksia organisaatiosta muuttujana tai metaforana
Wall, Anna (2022)
Wall, Anna
2022
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212119048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212119048
Tiivistelmä
Organisaatiokulttuurin tiedostaminen on tärkeää kaikille organisaation jäsenille. Organisaatiokulttuuria voidaan tutkia monesta eri näkökulmasta, ja sen voidaan joissakin tapauksissa nähdä vaikuttavan esimerkiksi organisaation menestykseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella yhden urheiluorganisaation kulttuuria yksilöiden näkökulmasta. Organisaatiokulttuuria pyrittiin havainnoimaan erilaisten organisaatiokulttuurin ilmenemismuotojen kautta, ja tutkimuksessa oli tavoitteena löytää näkökulmia myös valitun Smircichin (1983) muuttuja- ja metaforanäkökulmien mukaisesti.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimus on empiirinen, eli teorian lisäksi tutkimukseen on myös kerätty aineistoa haastatteluilla. Tutkimuksen teoreettisessa osassa perehdytään organisaatiokulttuurin tutkimuksen erilaisiin teorioihin ja esitellään tarkemmin Smircichin (1983) teoria organisaatiokulttuurin muuttuja- ja metaforanäkökulmista. Empiirisessä osassa käydään läpi aineistoa ja sen analyysia. Haastattelut ovat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea ammattiurheilijaa samasta urheiluorganisaatiosta. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa analyysitapaa, jossa analyysi ei pohjaudu suoraan teoriaan, mutta teoriaa käytetään analyysissa apuna.
Aineiston analyysissa esille nousi monia organisaatiokulttuurin tutkimuksen teemoja: ilmapiiri, arvot, sankarit, tutut rutiinit ja toimintatavat, erilaiset tilat sekä yhtenäis- ja alakulttuurit. Aineiston analyysista saatiin myös viitteitä sekä muuttuja- että metaforanäkökulmista. Kaikilla haastateltavilla oli melko samantyylisiä ajatuksia organisaatiosta ja sen kulttuurista, vaikka eroavaisuuksiakin yksilöiden kokemusten väliltä löytyi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että organisaatiokulttuuri ilmeni tutkitussa urheiluorganisaatiossa monella tavalla ja myös teoriaosuudessa esiin tuodut asiat näkyivät hyvin kyseisessä organisaatiossa. Muuttujanäkökulma korostui tuloksissa hieman enemmän kuin metaforanäkökulma. Tämä saattaa ainakin osin selittyä sillä, että muuttujanäkökulma voi olla helpompi hahmottaa kuin metaforanäkökulma. Molemmat näkökulmat olivat kuitenkin esillä aineistossa. Tutkimuksessa pystyttiin vahvistamaan käsitystä siitä, että organisaatiokulttuuria voidaan tutkia urheilun kontekstissa yleisen organisaatiokulttuurikirjallisuuden avulla.
Tutkimuksessa perehdyttiin yhden urheiluorganisaation kulttuuriin yksilöiden näkökulmasta. Kaikki haastateltavat olivat organisaatiossa samassa roolissa, joten jatkossa tutkimusta olisi mielenkiintoista laajentaa koskemaan myös muita henkilöitä, kuten organisaation johtoa.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimus on empiirinen, eli teorian lisäksi tutkimukseen on myös kerätty aineistoa haastatteluilla. Tutkimuksen teoreettisessa osassa perehdytään organisaatiokulttuurin tutkimuksen erilaisiin teorioihin ja esitellään tarkemmin Smircichin (1983) teoria organisaatiokulttuurin muuttuja- ja metaforanäkökulmista. Empiirisessä osassa käydään läpi aineistoa ja sen analyysia. Haastattelut ovat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea ammattiurheilijaa samasta urheiluorganisaatiosta. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa analyysitapaa, jossa analyysi ei pohjaudu suoraan teoriaan, mutta teoriaa käytetään analyysissa apuna.
Aineiston analyysissa esille nousi monia organisaatiokulttuurin tutkimuksen teemoja: ilmapiiri, arvot, sankarit, tutut rutiinit ja toimintatavat, erilaiset tilat sekä yhtenäis- ja alakulttuurit. Aineiston analyysista saatiin myös viitteitä sekä muuttuja- että metaforanäkökulmista. Kaikilla haastateltavilla oli melko samantyylisiä ajatuksia organisaatiosta ja sen kulttuurista, vaikka eroavaisuuksiakin yksilöiden kokemusten väliltä löytyi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että organisaatiokulttuuri ilmeni tutkitussa urheiluorganisaatiossa monella tavalla ja myös teoriaosuudessa esiin tuodut asiat näkyivät hyvin kyseisessä organisaatiossa. Muuttujanäkökulma korostui tuloksissa hieman enemmän kuin metaforanäkökulma. Tämä saattaa ainakin osin selittyä sillä, että muuttujanäkökulma voi olla helpompi hahmottaa kuin metaforanäkökulma. Molemmat näkökulmat olivat kuitenkin esillä aineistossa. Tutkimuksessa pystyttiin vahvistamaan käsitystä siitä, että organisaatiokulttuuria voidaan tutkia urheilun kontekstissa yleisen organisaatiokulttuurikirjallisuuden avulla.
Tutkimuksessa perehdyttiin yhden urheiluorganisaation kulttuuriin yksilöiden näkökulmasta. Kaikki haastateltavat olivat organisaatiossa samassa roolissa, joten jatkossa tutkimusta olisi mielenkiintoista laajentaa koskemaan myös muita henkilöitä, kuten organisaation johtoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]