Tunnekasvatus suomalaisissa alakouluissa: Luokanopettajien näkemyksiä tunnekasvatuksen merkityksestä sekä heidän käyttämiänsä keinoja sen toteuttamisessa
Kaivonurmi, Ada; Paavola, Annika (2022)
Kaivonurmi, Ada
Paavola, Annika
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212099032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212099032
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla luokanopettajien näkemyksiä tunnekasvatuksen merkittävyydestä alakoulussa sekä heidän käyttämiänsä keinoja sen toteuttamisessa. Lisäksi tarkastelimme sitä, mitkä näistä asioista luokanopettajat kokevat tärkeimmiksi ja mitä keinoja he käyttävät eniten. Jokainen ihminen kokee syntymästä lähtien erilaisia tunteita, joiden käsittelyyn lapsi tarvitsee aikuisten tukea. Tunnekasvatuksella ja tunnetaidoilla on suuret vaikutukset ihmisen koko elämään, kuten oppimiseen, vuorovaikutustilanteissa toimimiseen ja elämänhallintataitoihin.
Tutkimusaineistomme koostui kahdeksasta tunnekasvatusta käsittelevästä pro-gradu –tutkielmasta suomalaisissa alakouluissa luokanopettajien näkökulmasta. Lisäksi aineistomme rajautui vuoden 2016 jälkeen valmistuneisiin tutkielmiin, jolloin uusin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet otettiin käyttöön. Analysoimme aineistoamme sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että luokanopettajat pitävät tunnekasvatusta hyvin merkittävänä ja he käyttävät monipuolisesti erilaisia keinoja sen toteuttamisessa. Merkittävinä asioina luokanopettajat kokevat tunnetaitojen kehittymisen, elämässä pärjäämisen, hyvinvoinnin edistämisen sekä vuorovaikutustilanteissa toimimisen. Näistä merkittävimpänä koetaan tunnetaitojen kehittyminen. Luokanopettajien käyttämiä keinoja tunnekasvatuksen toteuttamisessa ovat tilannesidonnaiset keinot, menetelmälliset keinot, materiaalien hyödyntäminen sekä aikuisten toiminta. Näistä keinoista eniten käytettyjä ovat tilannesidonnaiset ja menetelmälliset keinot.
Tutkimusaineistomme koostui kahdeksasta tunnekasvatusta käsittelevästä pro-gradu –tutkielmasta suomalaisissa alakouluissa luokanopettajien näkökulmasta. Lisäksi aineistomme rajautui vuoden 2016 jälkeen valmistuneisiin tutkielmiin, jolloin uusin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet otettiin käyttöön. Analysoimme aineistoamme sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että luokanopettajat pitävät tunnekasvatusta hyvin merkittävänä ja he käyttävät monipuolisesti erilaisia keinoja sen toteuttamisessa. Merkittävinä asioina luokanopettajat kokevat tunnetaitojen kehittymisen, elämässä pärjäämisen, hyvinvoinnin edistämisen sekä vuorovaikutustilanteissa toimimisen. Näistä merkittävimpänä koetaan tunnetaitojen kehittyminen. Luokanopettajien käyttämiä keinoja tunnekasvatuksen toteuttamisessa ovat tilannesidonnaiset keinot, menetelmälliset keinot, materiaalien hyödyntäminen sekä aikuisten toiminta. Näistä keinoista eniten käytettyjä ovat tilannesidonnaiset ja menetelmälliset keinot.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]