Atomipommeja ja samuraisotureita äänilevyjen kansikuvissa: Historian käyttö japanilaisen rap-musiikin CD- ja vinyylilevyjen kansikuvissa 1985-2010
Tamminen, Tomas (2022)
Tamminen, Tomas
2022
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212088982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212088982
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmassani käsittelen historian käyttöä japanilaisen rap-musiikin CD- ja vinyylilevyjen kansikuvissa. Keskityn kansikuvien tarkastelussa ensimmäisiin japanilaisiin rap-artisteihin. Ensimmäiset japanilaiset rap-artistit olivat aktiivisia vuosina 1985–2010. Kansikuvien suhteen selvitän, miten historiaa käytetään ja mitä tarkoituksia historian käytöllä on. Päätutkimuskysymykseni on: Miten japanilaisessa hiphopissa käytetään historiaa hyväksi CD-levyjen ja vinyylilevyjen kansikuvissa? Kartoitan myös erilaisia teemoja ja merkityksiä, joita historian käytössä tulee esille.
Hyödynnän tutkimuksessani kolmea kuva-aineiston analyysikeinoa, joita ovat ikonografinen kuva-analyysi, historiallinen kuva-analyysi ja aatekriittinen kuva-analyysi. Ikonografinen kuva-analyysi kiinnittää huomion kuvan aiheisiin ja hahmoihin. Historiallinen kuva-analyysi kiinnittää huomion kuvan historialliseen kontekstiin. Aatekriittinen kuva-analyysi tarkastelee kuvaa visuaalisena vaikuttajana. Näillä kuva-aineiston analyysikeinoilla saan selville levynkansissa esiintyvän historian käytön merkitykset.
Pääasiallisena lähdeaineistonani toimii 13 eri levynkantta kahdeksalta eri artistilta. Levynkannet olen jakanut samurait ja sotilaat -kategoriaan, Yhdysvallat ja Japani -kategoriaan sekä vanha kohtaa uuden -kategoriaan. Olen suuren määrän takia jakanut samurait ja sotilaat- kategorian modernit kuvat ja perinteiset kuvat -kategorioihin. Tutkimuskirjallisuuteni koostuu japanilaisen musiikin tutkimuksesta, historian käytön tutkimuksesta, hiphop-kulttuurin tutkimuksesta sekä Japanin historian- ja Yhdysvaltojen historian tutkimuskirjallisuudesta.
Hiphop syntyi Yhdysvalloissa 1970-luvulla. 1980-luvulla hiphop levisi muualle maailmaan ja 1980-luvun puolessavälissä se rantautui Japaniin. Hiphop jakautuu neljään alakategoriaan. Nämä alakategoriat ovat rapmusiikki, DJ-toiminta, breikkaus ja graffiti. Rap-musiikki kehittyi hitaasti Japanissa, mutta 1990-luvulla se alkoi saada sijaa japanilaisessa musiikkikulttuurissa. Historian käyttö japanilaisen rap-musiikin levynkansissa alkoi esiintymään suurissa määrin vasta vuosituhannen vaihteessa.
Historiaa käytetään japanilaisen rap-musiikin levynkansissa moneen eri tarkoitukseen. Levynkansien yhtenä päätarkoituksena on herättää kuluttajan mielenkiinto ja sen kautta myydä kyseistä äänilevyä paremmin. Japanilaisessa rap-musiikissa historian käyttö kasvattaa mielenkiintoa ja myyntiä. Yleisiä aiheita levynkansissa ovat katuelämä, pukumuodin vaihtelu ja rap-artistien yhteiskunnalliset asenteet. Japanilaisen rap-musiikin levynkansissa esiintyy samat aiheet, mutta niissä on myös suuressa roolissa Japanin historia. Japanilaisen rap-musiikin levynkansien historian käyttö ottaa kantaa esimerkiksi japanilaisiin arvoihin ja Yhdysvaltojen atomipommituksiin.
Hyödynnän tutkimuksessani kolmea kuva-aineiston analyysikeinoa, joita ovat ikonografinen kuva-analyysi, historiallinen kuva-analyysi ja aatekriittinen kuva-analyysi. Ikonografinen kuva-analyysi kiinnittää huomion kuvan aiheisiin ja hahmoihin. Historiallinen kuva-analyysi kiinnittää huomion kuvan historialliseen kontekstiin. Aatekriittinen kuva-analyysi tarkastelee kuvaa visuaalisena vaikuttajana. Näillä kuva-aineiston analyysikeinoilla saan selville levynkansissa esiintyvän historian käytön merkitykset.
Pääasiallisena lähdeaineistonani toimii 13 eri levynkantta kahdeksalta eri artistilta. Levynkannet olen jakanut samurait ja sotilaat -kategoriaan, Yhdysvallat ja Japani -kategoriaan sekä vanha kohtaa uuden -kategoriaan. Olen suuren määrän takia jakanut samurait ja sotilaat- kategorian modernit kuvat ja perinteiset kuvat -kategorioihin. Tutkimuskirjallisuuteni koostuu japanilaisen musiikin tutkimuksesta, historian käytön tutkimuksesta, hiphop-kulttuurin tutkimuksesta sekä Japanin historian- ja Yhdysvaltojen historian tutkimuskirjallisuudesta.
Hiphop syntyi Yhdysvalloissa 1970-luvulla. 1980-luvulla hiphop levisi muualle maailmaan ja 1980-luvun puolessavälissä se rantautui Japaniin. Hiphop jakautuu neljään alakategoriaan. Nämä alakategoriat ovat rapmusiikki, DJ-toiminta, breikkaus ja graffiti. Rap-musiikki kehittyi hitaasti Japanissa, mutta 1990-luvulla se alkoi saada sijaa japanilaisessa musiikkikulttuurissa. Historian käyttö japanilaisen rap-musiikin levynkansissa alkoi esiintymään suurissa määrin vasta vuosituhannen vaihteessa.
Historiaa käytetään japanilaisen rap-musiikin levynkansissa moneen eri tarkoitukseen. Levynkansien yhtenä päätarkoituksena on herättää kuluttajan mielenkiinto ja sen kautta myydä kyseistä äänilevyä paremmin. Japanilaisessa rap-musiikissa historian käyttö kasvattaa mielenkiintoa ja myyntiä. Yleisiä aiheita levynkansissa ovat katuelämä, pukumuodin vaihtelu ja rap-artistien yhteiskunnalliset asenteet. Japanilaisen rap-musiikin levynkansissa esiintyy samat aiheet, mutta niissä on myös suuressa roolissa Japanin historia. Japanilaisen rap-musiikin levynkansien historian käyttö ottaa kantaa esimerkiksi japanilaisiin arvoihin ja Yhdysvaltojen atomipommituksiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]