Varhaiskasvattajien kokemuksia musiikkituokioista 1-3-vuotiaiden ryhmässä
Lahtinen, Riina (2022)
Lahtinen, Riina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212088981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212088981
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavalla varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat kokevat musiikkituokioiden pitämisen alle 3-vuotiaiden ryhmissä. Musiikkikasvatus on pedagogista toimintaa, jossa lapselle on tarkoitus tarjota musiikillista tekemistä ja elämyksiä innostaen häntä enemmän musiikin pariin. Alle 3- vuotiailla musiikkikasvatuksessa oleellista on, että lapsi saa positiivisia kokemuksia musiikista ollessaan vuorovaikutuksessa aikuisen ja muun ryhmän kanssa. Työ tehtiin musiikkikasvatuksen kehittämistä varten, koska musiikkikasvatuksen vähäisestä toteuttamisesta puhutaan paljon, mutta syitä asialle ei ole annettu. Tutkimuskysymykseni ovat: miten varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat kokevat musiikkikasvatuksen 1–3-vuotiaiden ryhmissä? Ja Miten kokemukset vaikuttavat toiminnan järjestämiseen?
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla 3 varhaiskasvatuksen opettajaa ja 3 lastenhoitajaa. Haastateltavat olivat tamperelaisissa päiväkodeissa työskennelleitä varhaiskasvatuksenopettajia ja lastenhoitajia, jotka suostuivat lyhyen alustuksen perusteella osallistumaan sähköpostihaastatteluun. Haastattelut toteutettiin marraskuun 2022 aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin, jossa edettiin kolmivaiheisen prosessin avulla: redusointi eli pelkistäminen, klusterointi eli ryhmittely ja abstrahointi eli käsitteellistäminen.
Tutkielmassa selvisi, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat suhtautuvat positiivisesti musiikkituokioihin ja niiden järjestämiseen. Heidän kokemuksensa tuokioiden järjestämisestä ovat lähtökohtaisesti positiivisia ja heidän mielestään lapset ovat ihana joukko järjestää toimintaa. Tuloksissa selvisi myös, että varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat pitävät mieluummin spontaaneja musiikkihetkiä kuin suunniteltuja musiikkituokioita, minkä takia suunniteltuja musiikkihetkiä pidetään huomattavasti vähemmän. Tutkielman tulokset ovat tärkeitä, koska niiden kautta saa tietoa, miten musiikkikasvatusta järjestetään sekä millaisena varhaiskasvattajat kokevat musiikkituokioiden pitämisen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla 3 varhaiskasvatuksen opettajaa ja 3 lastenhoitajaa. Haastateltavat olivat tamperelaisissa päiväkodeissa työskennelleitä varhaiskasvatuksenopettajia ja lastenhoitajia, jotka suostuivat lyhyen alustuksen perusteella osallistumaan sähköpostihaastatteluun. Haastattelut toteutettiin marraskuun 2022 aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin, jossa edettiin kolmivaiheisen prosessin avulla: redusointi eli pelkistäminen, klusterointi eli ryhmittely ja abstrahointi eli käsitteellistäminen.
Tutkielmassa selvisi, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat suhtautuvat positiivisesti musiikkituokioihin ja niiden järjestämiseen. Heidän kokemuksensa tuokioiden järjestämisestä ovat lähtökohtaisesti positiivisia ja heidän mielestään lapset ovat ihana joukko järjestää toimintaa. Tuloksissa selvisi myös, että varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat pitävät mieluummin spontaaneja musiikkihetkiä kuin suunniteltuja musiikkituokioita, minkä takia suunniteltuja musiikkihetkiä pidetään huomattavasti vähemmän. Tutkielman tulokset ovat tärkeitä, koska niiden kautta saa tietoa, miten musiikkikasvatusta järjestetään sekä millaisena varhaiskasvattajat kokevat musiikkituokioiden pitämisen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]