Pelillistäminen apuna korkeakouluopiskelijoiden motivaation ylläpitämisessä verkko-opetuksessa
Puuska, Roosa (2022)
Puuska, Roosa
2022
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212078940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212078940
Tiivistelmä
Verkko-opetus on lisääntynyt viime vuosina suuresti. Suurimpana vaikuttavana tekijänä tähän kasvuun on ollut keväällä 2020 alkanut koronapandemia, jonka vuoksi kaikki opetus maailmanlaajuisesti siirrettiin etäopetukseksi. Verkko-opetukseen siirtyminen aiheutti monille opiskelijoille motivaatio-ongelmia, koska muutos entiseen oli suuri. Ennen koronapandemiaa verkko-opetusalustat olivat työkaluja, joilla tuettiin lähiopetusta. Nyt verkko-opetusalustoja voidaan käyttää myös ainoana opetuksen työkaluna. Tällainen muutos vaati opiskelijoilta aiempaa enemmän itsekuria opiskeluiden kanssa, minkä vuoksi verkko-opetuksen kehittämisestä on tullut entistäkin tärkeämpi aihe.
Pelillistäminen on viime vuosien aikana suosiota saanut ilmiö. Pelillistämisen elementeillä on havaittu olevan yhteys motivaation rakentumiseen, joten on alettu pohtia, voitaisiinko näitä elementtejä hyödyntää myös opetuksessa. Tässä työssä tutkitaan, miten pelillisten elementtien lisääminen verkko-opetusalustoille vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa perehdytään aluksi verkko-opetuksen nykytilanteeseen sekä sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon ja niihin vaikuttaviin tekijöihin. Sen jälkeen esitellään pelillistämisen elementtejä ja niiden hierarkiaa sekä verkko-opetusalustojen pelillistämistä ja sen mahdollisia haasteita. Tutkielman lopussa tutkitaan vielä, miten pelillistämisen elementit vaikuttavat motivaatioon.
Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että verkko-opetusalustojen pelillistämisellä on pääsääntöisesti positiivinen vaikutus korkeakouluopiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Pelillistämisen elementtien käyttäminen vaikuttaa eri motivaation osatekijöiden rakentumiseen. Esimerkiksi säännöllinen palaute ja palkitseminen lisäävät opiskelijoiden sisäistä motivaatiota. Lisäksi eri vaikeusasteisten tasojen ja visuaalisen edistymisen seurantapalkin lisääminen opetusalustalle auttavat hahmottamaan omaa edistymistä kurssilla. Huonosti suunniteltujen elementtien käyttö opetuksessa voi kuitenkin pahimmillaan viedä opiskelijoiden motivaation kokonaan, joten on tärkeää kiinnittää huomiota missä tilanteissa ja minkälaisia elementtejä käyttää.
Pelillistäminen on viime vuosien aikana suosiota saanut ilmiö. Pelillistämisen elementeillä on havaittu olevan yhteys motivaation rakentumiseen, joten on alettu pohtia, voitaisiinko näitä elementtejä hyödyntää myös opetuksessa. Tässä työssä tutkitaan, miten pelillisten elementtien lisääminen verkko-opetusalustoille vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa perehdytään aluksi verkko-opetuksen nykytilanteeseen sekä sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon ja niihin vaikuttaviin tekijöihin. Sen jälkeen esitellään pelillistämisen elementtejä ja niiden hierarkiaa sekä verkko-opetusalustojen pelillistämistä ja sen mahdollisia haasteita. Tutkielman lopussa tutkitaan vielä, miten pelillistämisen elementit vaikuttavat motivaatioon.
Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että verkko-opetusalustojen pelillistämisellä on pääsääntöisesti positiivinen vaikutus korkeakouluopiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Pelillistämisen elementtien käyttäminen vaikuttaa eri motivaation osatekijöiden rakentumiseen. Esimerkiksi säännöllinen palaute ja palkitseminen lisäävät opiskelijoiden sisäistä motivaatiota. Lisäksi eri vaikeusasteisten tasojen ja visuaalisen edistymisen seurantapalkin lisääminen opetusalustalle auttavat hahmottamaan omaa edistymistä kurssilla. Huonosti suunniteltujen elementtien käyttö opetuksessa voi kuitenkin pahimmillaan viedä opiskelijoiden motivaation kokonaan, joten on tärkeää kiinnittää huomiota missä tilanteissa ja minkälaisia elementtejä käyttää.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8780]