”Mitä me nyt syömme?” : köyhyys lasten kuvakirjoissa
Saari, Teresa; Syrén, Katriina (2022)
Saari, Teresa
Syrén, Katriina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028844
Tiivistelmä
Kasvatuksessa ja opetuksessa käytetään kirjallisuutta lasten oppimisen ja kehityksen tueksi monella eri oppimisen osa-alueella. Lapset omaksuvat kirjojen avulla myös tietoa ympäröivästä maailmasta. Kirjallisuuden tulee olla monipuolista ja tarjota heijastuspintoja ja samaistumisen kohteita kaikille varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun lapsiryhmille. Lastenkirjallisuus on kuitenkin aikuisten hallinnoimaa. Jotkut aiheet lasten kirjoissa vaikuttavat olevan harvinaisia ja sellaisia, joita vältellään. Köyhyys näyttäisi olevan yksi näistä vaikeasti ja vähän käsitellyistä aiheista tuoreissa lastenkirjoissa. Lastenkirjojen sisältämästä köyhyydestä löytyy myös vain vähän tutkittua tietoa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuvakirjojen tapaa esittää köyhyyttä vuoden 2010 jälkeen julkaistuissa lasten kuvakirjoissa. Tutkimuksen tarkoituksena on täyttää osaltaan aukkoa tutkimuskentällä, sekä lisätä tietoisuutta siitä, mitä lasten kuvakirjat kertovat köyhyydestä. Tutkimuksen aineistona toimi Pirkanmaan kirjaston valikoimasta lainatut kuusi vuoden 2010 jälkeen ilmestynyttä lasten kuvakirjaa, joissa ilmennetään köyhyyttä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen menetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla tekstistä etsittiin köyhyyttä ilmentävät alkuperäisilmaukset, jotka pelkistettiin ja joista edelleen muodostettiin ala- ja yläluokat sekä yhdistävä luokka. Laajemman kuvan saamiseksi tutkimuksessa analysoitiin myös kirjojen kuvituksia sillä kuvakirjoissa kuvien merkitys ei ole tekstiä vähäisempi.
Analyysista muodostunut yhdistävä luokka tuotti vastauksen tutkimukselle. Köyhyyttä kuvataan analysoiduissa kirjoissa köyhyyden vaikutusten ja köyhyyden kokemusten kautta. Köyhyyden vaikutuksia ilmennetään kirjoissa erilaisten puutteiden ja köyhyyden aiheuttaman negatiivisen leiman kautta. Köyhyys esitetään kirjoissa myös ulkoisista tekijäistä aiheutuvana asiana, jota henkilöt eivät ole itse valinneet. Köyhyyden kokemukset taas ilmenevät kirjojen köyhien henkilöiden kokemassa huolessa tilanteesta, mutta toisaalta myös optimistisessa suhtautumisessa tulevaisuuteen. Köyhyys esitetään kirjoissa siis asiana, joka määrittelee henkilöitä ja heidän elämäänsä tietyssä määrin mutta ei kokonaan. Tutkimustulokset ovat osin hyvin yhtenevät aikeisempien tutkimusten kanssa. Tutkimusta tarvitaan kuitenkin lisää, sillä kasvatuksen ja opetuksen ammattilaisten on hyvä olla tietoisia siitä, mitä heidän käyttämänsä lastenkirjallisuus viestittää lapsille ympäröivästä maailmasta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuvakirjojen tapaa esittää köyhyyttä vuoden 2010 jälkeen julkaistuissa lasten kuvakirjoissa. Tutkimuksen tarkoituksena on täyttää osaltaan aukkoa tutkimuskentällä, sekä lisätä tietoisuutta siitä, mitä lasten kuvakirjat kertovat köyhyydestä. Tutkimuksen aineistona toimi Pirkanmaan kirjaston valikoimasta lainatut kuusi vuoden 2010 jälkeen ilmestynyttä lasten kuvakirjaa, joissa ilmennetään köyhyyttä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen menetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla tekstistä etsittiin köyhyyttä ilmentävät alkuperäisilmaukset, jotka pelkistettiin ja joista edelleen muodostettiin ala- ja yläluokat sekä yhdistävä luokka. Laajemman kuvan saamiseksi tutkimuksessa analysoitiin myös kirjojen kuvituksia sillä kuvakirjoissa kuvien merkitys ei ole tekstiä vähäisempi.
Analyysista muodostunut yhdistävä luokka tuotti vastauksen tutkimukselle. Köyhyyttä kuvataan analysoiduissa kirjoissa köyhyyden vaikutusten ja köyhyyden kokemusten kautta. Köyhyyden vaikutuksia ilmennetään kirjoissa erilaisten puutteiden ja köyhyyden aiheuttaman negatiivisen leiman kautta. Köyhyys esitetään kirjoissa myös ulkoisista tekijäistä aiheutuvana asiana, jota henkilöt eivät ole itse valinneet. Köyhyyden kokemukset taas ilmenevät kirjojen köyhien henkilöiden kokemassa huolessa tilanteesta, mutta toisaalta myös optimistisessa suhtautumisessa tulevaisuuteen. Köyhyys esitetään kirjoissa siis asiana, joka määrittelee henkilöitä ja heidän elämäänsä tietyssä määrin mutta ei kokonaan. Tutkimustulokset ovat osin hyvin yhtenevät aikeisempien tutkimusten kanssa. Tutkimusta tarvitaan kuitenkin lisää, sillä kasvatuksen ja opetuksen ammattilaisten on hyvä olla tietoisia siitä, mitä heidän käyttämänsä lastenkirjallisuus viestittää lapsille ympäröivästä maailmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]