Inhimillisiä voimavaroja korostava akateeminen johtaminen
Lehtonen, Mikael (2022)
Lehtonen, Mikael
2022
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212058870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212058870
Tiivistelmä
Akateeminen johtajuus asettaa mielenkiintoisen haasteen sen harjoittajalle, sillä johtamisen konteksti eroaa merkittävästi julkisesta ja yksityisestä johtamisesta. Vaikka nykyään autonomia ja vapaus ovat avainasemassa laajasti erilaisissa asiantuntijaorganisaatioissa, on niillä kuitenkin ainutlaatuinen rooli akateemisessa kontekstissa, jossa sekä tutkimuksessa että opetustyössä niiden merkitystä korostetaan. Lisäksi autonomiaa ja vapautta pidetään välttämättöminä kyseisissä tehtävissä onnistumisessa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan akateemista johtamista inhimillisiä voimavaroja korostavan johtamiskehyksen näkökulmasta. Tutkimuskysymys on seuraava: Miten inhimillisiä voimavaroja korostava johtamiskehys ilmenee suomalaisen professorin johtajuudessa?
Inhimillisiä voimavaroja korostava johtamiskehys on yksi Bolmanin ja Galloksen määrittelemistä neljästä akateemisen johtajuuden kehyksestä. Sen keskiössä on johtajan toiminta organisaation ja yksilön tavoitteita yhteensovittavana palvelijana, alaista voimaannuttavana ja resursseja turvaavana katalyyttinä sekä henkilöstöä kannustavana ja opastavana valmentajana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, sillä sen tarkoitus on pyrkiä lisäämään ymmärrystä akateemisesta johtamisesta sekä selvittää tapoja, joilla yksi akateemisen johtajuuden osa-alue ilmenee suomalaisessa akateemisessa kontekstissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa työskentelevän professorin teemahaastatteluilla ja analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta on mahdollista todeta, että inhimillisiä voimavaroja korostava johtamiskehys näyttäytyy verrattain vahvasti suomalaisten professorien johtajuudessa. Tulokset viittaavat siihen, että professorit hyödyntävät niin palvelijan, katalyytin kuin valmentajankin johtajakuvia. Valmentajan johtajakuva ilmenee professorien johtajuudessa vahvimmin ja palvelijan johtajakuva heikoimmin.
Inhimillisiä voimavaroja korostava johtamiskehys on yksi Bolmanin ja Galloksen määrittelemistä neljästä akateemisen johtajuuden kehyksestä. Sen keskiössä on johtajan toiminta organisaation ja yksilön tavoitteita yhteensovittavana palvelijana, alaista voimaannuttavana ja resursseja turvaavana katalyyttinä sekä henkilöstöä kannustavana ja opastavana valmentajana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, sillä sen tarkoitus on pyrkiä lisäämään ymmärrystä akateemisesta johtamisesta sekä selvittää tapoja, joilla yksi akateemisen johtajuuden osa-alue ilmenee suomalaisessa akateemisessa kontekstissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa työskentelevän professorin teemahaastatteluilla ja analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta on mahdollista todeta, että inhimillisiä voimavaroja korostava johtamiskehys näyttäytyy verrattain vahvasti suomalaisten professorien johtajuudessa. Tulokset viittaavat siihen, että professorit hyödyntävät niin palvelijan, katalyytin kuin valmentajankin johtajakuvia. Valmentajan johtajakuva ilmenee professorien johtajuudessa vahvimmin ja palvelijan johtajakuva heikoimmin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]