ISO 9001 Laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto
Salmela, Roosa (2022)
Salmela, Roosa
2022
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028835
Tiivistelmä
Asiakkaiden vaatimukset laadun osalta ovat kasvaneet ja yrityksiltä vaaditaan yhä laadukkaampia tuotteita ja palveluja. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys pystyy johtamaan omia prosessejaan ja toimintaansa systemaattisemmin. Laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessi on monimutkainen kokonaisuus, joka koostuu erilaisista vaiheista. Yritys voi myös hakea laadunhallintajärjestelmälleen sertifikaattia, joka viestii yrityksen ulkopuolelle laadun toteutumisesta yrityksessä. ISO 9001 -sertifikaatti on tunnetuin laadunhallinnan sertifikaatti.
Tutkimustehtävänä oli kuvata ja analysoida pk-yrityksen ISO 9001 -standardin mukaisen laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui käyttöönottoprosessiin vaikuttavista tekijöistä, joita olivat prosessin lähtötiedot sekä prosessin aikaiset muuttujat. Prosessin lähtötietoja olivat yrityksen lähtötilanne, standardin vaatimukset, syy sertifioinnille sekä yrityksen koko ja tuottama tuote tai palvelu. Prosessin aikana ilmeneviä muuttujia olivat puolestaan käyttöönottoprosessi ja sen vaiheet, johdon ja henkilöstön rooli, käyttöönottoprosessiin haasteet sekä käyttöönottoprosessin hallinta ja mittaaminen.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona yritys x:lle, joka tuottaa asiantuntijapalveluja asiakkailleen. Tutkija työskenteli tutkimuksen tekohetkellä kohdeyrityksessä, mikä mahdollisti osallistuvan havainnoinnin. Toisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Analyysin pohjalta muodostettiin kolme kokoavaa luokkaa, joita olivat suunnitelmallisuus ja analysointi, syyt laadunhallintajärjestelmän kehittämiselle sekä ihmisten osallistuminen ja yhteistyö.
Tutkimuksen tulokset jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan. Ensimmäisessä kategoriassa kuvattiin huomioita käyttöönottoprosessista, joita olivat käyttöönottoprosessin yksilöllisyys, ihmisten merkitys laadun muodostamisessa palveluyrityksissä sekä syy ja tavoite sertifioinnille. Toinen kategoria koostui yrityksen käyttöönottoprosessissa tunnistamista haasteista, joita olivat standardin soveltamisen haasteet, rajalliset resurssit sekä yrityksen kasvun myötä ilmenevät haasteet. Kolmas kategoria koostui keinoista edistää käyttöönottoprosessin onnistumista. Prosessin suunnittelu, yhteiset toimintatavat, johdon sitoutuminen ja osaaminen, henkilöstön sitoutuminen ja osallistuminen, laatukoulutukset ja laatuaineiston saavutettavuus sekä kommunikaatio ja hyvä työilmapiiri nähtiin tutkimuksessa käyttöönottoprosessin onnistumista tukevina tekijöinä.
Tutkimustehtävänä oli kuvata ja analysoida pk-yrityksen ISO 9001 -standardin mukaisen laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui käyttöönottoprosessiin vaikuttavista tekijöistä, joita olivat prosessin lähtötiedot sekä prosessin aikaiset muuttujat. Prosessin lähtötietoja olivat yrityksen lähtötilanne, standardin vaatimukset, syy sertifioinnille sekä yrityksen koko ja tuottama tuote tai palvelu. Prosessin aikana ilmeneviä muuttujia olivat puolestaan käyttöönottoprosessi ja sen vaiheet, johdon ja henkilöstön rooli, käyttöönottoprosessiin haasteet sekä käyttöönottoprosessin hallinta ja mittaaminen.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona yritys x:lle, joka tuottaa asiantuntijapalveluja asiakkailleen. Tutkija työskenteli tutkimuksen tekohetkellä kohdeyrityksessä, mikä mahdollisti osallistuvan havainnoinnin. Toisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Analyysin pohjalta muodostettiin kolme kokoavaa luokkaa, joita olivat suunnitelmallisuus ja analysointi, syyt laadunhallintajärjestelmän kehittämiselle sekä ihmisten osallistuminen ja yhteistyö.
Tutkimuksen tulokset jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan. Ensimmäisessä kategoriassa kuvattiin huomioita käyttöönottoprosessista, joita olivat käyttöönottoprosessin yksilöllisyys, ihmisten merkitys laadun muodostamisessa palveluyrityksissä sekä syy ja tavoite sertifioinnille. Toinen kategoria koostui yrityksen käyttöönottoprosessissa tunnistamista haasteista, joita olivat standardin soveltamisen haasteet, rajalliset resurssit sekä yrityksen kasvun myötä ilmenevät haasteet. Kolmas kategoria koostui keinoista edistää käyttöönottoprosessin onnistumista. Prosessin suunnittelu, yhteiset toimintatavat, johdon sitoutuminen ja osaaminen, henkilöstön sitoutuminen ja osallistuminen, laatukoulutukset ja laatuaineiston saavutettavuus sekä kommunikaatio ja hyvä työilmapiiri nähtiin tutkimuksessa käyttöönottoprosessin onnistumista tukevina tekijöinä.