Julkista palvelua kaikille? : Tutkimus Ylen erikoisartikkelien saavutettavuudesta näkövammaisille käyttäjille
Wallenius, Katja (2022)
Wallenius, Katja
2022
Master's Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028834
Tiivistelmä
Yleisradion julkisen palvelun kehitys on viime vuosina painottunut voimakkaasti verkkosisältöihin. Uudet web-teknologiat ovat avanneet mahdollisuuksia kehittää verkkojournalismia entistä monimediallisemmaksi, interaktiivisemmaksi ja mukaansatempaavammaksi. Samaan aikaan on herännyt huoli uudenlaisten verkkosisältöjen saavutettavuudesta erityisryhmille, joita Ylen pitäisi palvella yhdenvertaisesti.
Tässä tutkielmassa selvitettiin, kuinka saavutettavia Ylen verkkosivuilla julkaistavat erikoisartikkelit ovat erityisesti näkövammaisille käyttäjille. Erikoisartikkeleilla tarkoitetaan verkkoartikkeleita, jotka vaativat ohjelmointia ja joissa käytetään poikkeuksellisia kerronnan muotoja, kuten interaktiivisuutta. Erikoissisällön määrä lisääntyy jatkuvasti Ylen lisäksi muissa suurissa medioissa, mutta aiheesta ei ole aiemmin julkaistu kotimaista tutkimusta.
Tutkielman ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, miten saavutettaviksi näkövammaiset käyttäjät kokevat Ylen erikoisartikkelit ja mitkä ovat erityisesti näkövammaisille keskeisimpiä saavutettavuusongelmia. Toisena tavoitteena oli koota yhteen havaintoja ja konkreettisia ohjeita, joilla sisältöjen tekijät voivat parantaa erikoisartikkeleiden saavutettavuutta. Menetelminä käytettiin käyttäjätestausta, käyttäjien haastattelua ja WCAG-ohjeistukseen perustuvaa saavutettavuusarviointia. Aineistona toimi kolme loppuvuonna 2021 julkaistua erikoisartikkelia.
Näkövammaisten käyttäjien kokemuksissa nousi esiin kolme teemaa: artikkelien käyttäminen on näkövammaiselle kuormittavaa ja hidasta, näkövammaiset eivät luota erikoissisällön saavutettavuuteen ja eniten vaikeuksia aiheuttaa artikkelien epäselvyys. Näkövammaisten käyttäjien kannalta merkittävimmät saavutettavuusongelmat liittyivät siihen, että näkyvä informaatio ei ole tarjolla saavutettavassa muodossa. Tyypillisiä ongelmia olivat esimerkiksi puutteelliset alt-tekstit, komponenttien puuttuvat nimi- ja tilatiedot ja saavutettavan ohjeistuksen tai palautteen puuttuminen. Lisäksi artikkeleissa oli jonkin verran HTML-kielen rakenteeseen liittyviä ongelmia, kuten virheellisesti käytetyt otsikkotasot ja kohdistuksen ongelmat. Havaituista ongelmista iso osa on helppo korjata, mutta mitä monimutkaisemmista artikkeleista on kyse, sitä enemmän pohdintaa ja työtä saavutettavuus vaatii. Saavutettavan verkkosisällön tekeminen edellyttää koko organisaation työpanosta, eikä sitä pidä jättää vain ohjelmoijien vastuulle.
Tässä tutkielmassa selvitettiin, kuinka saavutettavia Ylen verkkosivuilla julkaistavat erikoisartikkelit ovat erityisesti näkövammaisille käyttäjille. Erikoisartikkeleilla tarkoitetaan verkkoartikkeleita, jotka vaativat ohjelmointia ja joissa käytetään poikkeuksellisia kerronnan muotoja, kuten interaktiivisuutta. Erikoissisällön määrä lisääntyy jatkuvasti Ylen lisäksi muissa suurissa medioissa, mutta aiheesta ei ole aiemmin julkaistu kotimaista tutkimusta.
Tutkielman ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, miten saavutettaviksi näkövammaiset käyttäjät kokevat Ylen erikoisartikkelit ja mitkä ovat erityisesti näkövammaisille keskeisimpiä saavutettavuusongelmia. Toisena tavoitteena oli koota yhteen havaintoja ja konkreettisia ohjeita, joilla sisältöjen tekijät voivat parantaa erikoisartikkeleiden saavutettavuutta. Menetelminä käytettiin käyttäjätestausta, käyttäjien haastattelua ja WCAG-ohjeistukseen perustuvaa saavutettavuusarviointia. Aineistona toimi kolme loppuvuonna 2021 julkaistua erikoisartikkelia.
Näkövammaisten käyttäjien kokemuksissa nousi esiin kolme teemaa: artikkelien käyttäminen on näkövammaiselle kuormittavaa ja hidasta, näkövammaiset eivät luota erikoissisällön saavutettavuuteen ja eniten vaikeuksia aiheuttaa artikkelien epäselvyys. Näkövammaisten käyttäjien kannalta merkittävimmät saavutettavuusongelmat liittyivät siihen, että näkyvä informaatio ei ole tarjolla saavutettavassa muodossa. Tyypillisiä ongelmia olivat esimerkiksi puutteelliset alt-tekstit, komponenttien puuttuvat nimi- ja tilatiedot ja saavutettavan ohjeistuksen tai palautteen puuttuminen. Lisäksi artikkeleissa oli jonkin verran HTML-kielen rakenteeseen liittyviä ongelmia, kuten virheellisesti käytetyt otsikkotasot ja kohdistuksen ongelmat. Havaituista ongelmista iso osa on helppo korjata, mutta mitä monimutkaisemmista artikkeleista on kyse, sitä enemmän pohdintaa ja työtä saavutettavuus vaatii. Saavutettavan verkkosisällön tekeminen edellyttää koko organisaation työpanosta, eikä sitä pidä jättää vain ohjelmoijien vastuulle.