"Se ympäristö on niin rikas": Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä tekstiympäristöstä metsäesiopetuksessa
Vidén, Janita (2022)
Vidén, Janita
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212028823
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä metsäesiopetuksen tekstiympäristöstä sekä tekstin tuottamisesta. Esiopetuksen toimintaa ohjaavat valtakunnalliset asiakirjat, joissa korostuu monilukutaito osana laaja-alaista osaamista. Monilukutaidon nähdään koostuvan kyvyistä arvioida, tulkita ja tuottaa erilaisia tekstejä. Lisäksi monilukutaito yhdistetään laajaan tekstikäsitykseen, jonka mukaan teksti voidaan ymmärtää kirjoitettuna, puhuttuna, kuvallisena, digitaalisena tai multimodaalisena, jolloin tekstissä yhdistyy monenlaisia tapoja ilmaista merkitystä. Tässä tutkimuksessa tekstin tuottamisella tarkoitetaan kirjoittamisen lisäksi esimerkiksi kuvallista tai kerronnallista ilmaisua. Luonto oppimisympäristönä sen sijaan luo uudenlaisen näkökulman tekstiympäristön tarkasteluun. Metsäesiopetuksen toiminta perustuukin vahvasti lapsilähtöisyyteen sekä toiminnan eheyttämiseen, mikä puolestaan näkyy myös tekstiympäristössä sekä tekstin tuottamisessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2022 teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi metsäesiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, kolmesta suomalaisesta kaupungista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jonka mukaisesti tutkittavien metsäesiopetuksen tekstiympäristöön liittyvistä käsityksistä muodostui viisi pääluokkaa. Varhaiskasvatuksen opettajat käsittivät metsäesiopetuksen tekstiympäristön koostuvan kirjoitetuista, kuvallisista, auditiivisista, ja digitaalisista teksteistä sekä kertovista teksteistä, jotka syntyvät sosiaalisessa tilanteessa.
Tutkimuksen tulokset viittaavat laajaan tekstikäsitykseen, joka puolestaan nähdään suomalaisen monilukutaitoajattelun lähtökohtana. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan metsäesiopetuksen tekstiympäristö koostuu moninaisista teksteistä, jotka voivat olla lasten, henkilöstön, muiden organisaatioiden tai jopa ympäristön tuottamia. Kirjojen, kalentereiden sekä lasten tuottamien kirjeiden lisäksi tekstiympäristöön käsitettiin kuuluvan myös esimerkiksi liikennemerkkejä, musiikkia, digitaalisia tekstejä sekä kertovia tekstejä, jotka syntyivät sosiaalisessa tilanteessa esimerkiksi luonnon välittämistä viesteistä. Tekstien tuottamisen kerrottiin esiopetuksessa liittyvän usein esimerkiksi leikkiin, jota erilaisten tekstien avulla voitiin rikastuttaa. Tutkimus osoittaakin tekstien tuottamisen olevan yhteydessä muuhun metsäesiopetuksen eheyttävään toimintaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2022 teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi metsäesiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, kolmesta suomalaisesta kaupungista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jonka mukaisesti tutkittavien metsäesiopetuksen tekstiympäristöön liittyvistä käsityksistä muodostui viisi pääluokkaa. Varhaiskasvatuksen opettajat käsittivät metsäesiopetuksen tekstiympäristön koostuvan kirjoitetuista, kuvallisista, auditiivisista, ja digitaalisista teksteistä sekä kertovista teksteistä, jotka syntyvät sosiaalisessa tilanteessa.
Tutkimuksen tulokset viittaavat laajaan tekstikäsitykseen, joka puolestaan nähdään suomalaisen monilukutaitoajattelun lähtökohtana. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan metsäesiopetuksen tekstiympäristö koostuu moninaisista teksteistä, jotka voivat olla lasten, henkilöstön, muiden organisaatioiden tai jopa ympäristön tuottamia. Kirjojen, kalentereiden sekä lasten tuottamien kirjeiden lisäksi tekstiympäristöön käsitettiin kuuluvan myös esimerkiksi liikennemerkkejä, musiikkia, digitaalisia tekstejä sekä kertovia tekstejä, jotka syntyivät sosiaalisessa tilanteessa esimerkiksi luonnon välittämistä viesteistä. Tekstien tuottamisen kerrottiin esiopetuksessa liittyvän usein esimerkiksi leikkiin, jota erilaisten tekstien avulla voitiin rikastuttaa. Tutkimus osoittaakin tekstien tuottamisen olevan yhteydessä muuhun metsäesiopetuksen eheyttävään toimintaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]